Keskustelut Metsänomistus Demarien metsäpolitiikka

Tämä aihe sisältää 1,285 vastausta, 65 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi rööri roope 4 kuukautta, 3 viikkoa sitten.

Esillä 10 vastausta, 451 - 460 (kaikkiaan 1,285)
  • Demarien metsäpolitiikka

    Otetaan uusi viestiketju, ettei mene sekaisin vihreiden kanssa.

    Rinteen möläytyksen tulkitsen niin, että kiinteistövero on pois laskuista. Jos metsien hakkuita ei saa lisätä, ei verorasitustakaan voi lisätä. Aiemminhan on esitetty, että veron saisi vähentää puun myyntituloista, jolloin aktiivisen metsän hakkaajan verot ei lisääntyisi. Toisaalta jos ei hakkaa ja sen sijaan varastoi hiiltä, ei sitäkään ole loogista ylimääräisellä verolla palkita. Miksiköhän Rinne ei patista metsänomistajia käyttämään jalostettua taimimateriaalia, lannoittamaan metsiä ja huolehtimaan raivauksista ja harvennuksista oikea-aikaisesti, jotta saisimme lisää kestävästi tuotettua uusiutuvaa raaka-ainetta? Siksikö, että ilmastoasiantuntijat ovat ottaneet huonolla menestyksellä metsätalousinsinöörin roolin ja niitä kannattaa opposition populismin paineessa peesata?

  • harrastelija harrastelija

    Joku nuorisoparlamentti oli päättänyt seuraavasta halliuskokoonpanosta. Ennustus oli tehty nykyisen gallupin tilanteen mukaan. Eli heidän mukaansa paras jallituskoaliitio on: * sdp – * kokoomus – vihreät – * rkp! vajaa 60 % eduskunnan koostumuksesta. Jostakin syystä vasemmisto oli jäänyt ulkopuolelle; lähes samalla koostumalla ed. hallitus ajoi Suomen lähes konkurssitilaan.

    Hyvässä tilassa oleva maan talous purkaantuisi ja maaseutua rökitettäisiin entiseen malliin! Mihin suuntaan esim. auto- ja polttoaineverotus muuttuisi?

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Samainen nuorisoparlamentti taisi lytätä Jäämeren ratahankkeen. Ei lainkaan ihme että tuo olisi nuorison mieleinen hallituspohja; siinä ovat liberaalimman puolen puolueet ja kaupunkilaisten puolueet ja vasemmistoliitto tuohon kävisi joukon jatkoksi. Tuolta porukalta voisi onnistua perusturvan uudistus ja maltillinen sote-uudistus. Maakunnat jäisivät odottamaan tulevia aikoja. Selvitettävät ongelmat kuten velka ja kestävyysvaje ovat samat hallituspohjasta riippumatta. En usko että ratkaisutkaan voivat paljon poiketa. Suhdanteet ratkaisevat paljon miten mm. työllisyys kehittyy, hallituksen vaikutus on pienempi.

    Tolopainen

    Miten jotkut järkevinä itseään pitävät voivat esittää Jäämeren rataa. Markkinat on Suomesta katsottuna etelässä ei pohjoisessa. Paljon järkevämpi hanke on tunneli Tallinnaan ja rautatieyhteys Suomesta keski-Eurooppaan. Se olisi valtiolta todellinen ilmastoteko, nykyisin tekee vain pelkkää veronkeruuta ja rahat menee kansalaisten syöttämiseen ja juottamiseen. Lisäksi vielä Hursti jakaa ilmaista leipää, että viinaan riittää rahaa enempi näillä asiakkailla.

     

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Se rata olisi jatke Baltian radalle. Kiinasta tulee tavaraa Eurooppaan pohjoisen kautta pian isoja määriä. Suomi voisi napata osan tästä liikenteestä. Matkailua rata palvelisi myös.

    Scientist Scientist

    Huvittavia nämä nuorisoparlamenttien hallitusneuvottelut, kun vaalejakaan ei ole vielä ollut. Pelkästään galluppien varassa.

    Jäämeren rataan on ilmeisesti halukkuutta Norjalla, joka voisi myös rahoittaa osan siitä. Muuten en aivan tiedä olisiko välttämättä järkevä.

    Tolopainen

    Minä en oikein usko siihen, että koskaan tulee olemaan jäävahvistettuja konttilaivoja, jotka jättäisivät tavarat pohjoiseen Jäämeren rannalle. Rautatiekuljetus sieltä maksaisi paljon enemmän kuin rahti konttilaivalla Kiinasta Rotterdamiin. Taisi konttilaivon koon kasvu yllättää ja rahtien hintojen lasku sen seurauksena. Emme tule koskaan näkemään Jäämeren rannalla Rotterdamin kaltaista konttisatamaa.

    Visakallo Visakallo

    Helsinki-Tallinna tunneli ja Jäämeren rata kytkeytyvät kiinteästi toisiinsa. Kumpaakaan ei toteuteta erikseen, vaan nimenomaan yhdessä. Suomi on yksinään aivan liian pieni markkina-alue niin tunnelille kuin radallekin.

    Tolopainen

    Eikö Visa lähde rahoittamaan vai mistä tuo kytky tulee. Koillisväylän hallinta on Rosatomilla eli suoraan Kremlin alaisuudessa. Kyllä kuulostaa niin karhealta, että liikennettä ei sinne ihan lähivuosina siirretä ainakaan länsimaiden rahoilla.

    Visakallo Visakallo

    Ei minulla ole osaa eikä arpaa koko hankkeeseen, mutta niin tunnelin suunnittelijat, kuin radan kaavailijatkin ovat todenneet tämän asian.  Suomen osuus maailmantaloudessa on vain sen yhden promillen luokkaa, ja kaiken lisäksi pienenee suhteessa koko ajan.

    Visakallo Visakallo

    Norja valtavine öljyrahastoineen ja erittäin suurine omistuksineen on Pohjolan seuraava suurvalta, johon Suomi ja Ruotsi tulevat jossain vaiheessa liittymään. Ennen olivat Suur-Tanska ja -Ruotsi. Nyt on sitten Norjan vuoro. Suur-Suomen varmaan voimme jo sovinnolla unohtaa.

Esillä 10 vastausta, 451 - 460 (kaikkiaan 1,285)