Keskustelut Tekniikka Husqvarna 340 teräketjuöljy vuoto

  • Tämä aihe sisältää 59 vastausta, 14 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 7 vuotta sitten AvatarJätkä toimesta.
Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 59)
  • Husqvarna 340 teräketjuöljy vuoto

    Merkitty: 

    Mistähän lähtisi syytä etsimään? Eli sahan alla on öljylammikko varastossa. Kun sahaa nostaa tippuu öljyä ja purukotelo on märkä.

  • Visakallo Visakallo

    Se on kuule Jätkä sillä tavalla, että näiden netti-metsureiden kanssa ei kannata lähteä väittelemään. Voi käydä niin, että ”vaihtoehtoinen totuus” ottaa silloin voiton! Ainoa mikä joskus heihin tehoaa, on pussittaa heidät omiin selityksiinsä.

    Tolopainen

    Se on valitettava juttu että pyöreä akseli ei mäntää liikuta  käytännössä, kyllähän se teoriassa toimii.

    Jätkä

    Akseli ei ole akseli, vaan mäntä, joka pyörii hitaasti ja samalla tekee lyhyttä edestakaista liikettä kerran / kierros. Sen ”yläpäässä” on lovi, joka avaa – sulkee vuoronperää sylinterissä olevat imu – painereiät. Pieni pituusliike saadaan aikaan vinoon työstetyllä ”paksummalla päällä”, jossa on myös iskunpituuteen vaikuttava säätöruuvi, jos pumppu on säädettävää lajia.

    Se vaan on niin! Kysy, jos et vieläkään tajua.

    Tolopainen

    Hyvin se Tilhissä ainakin toimii kun pitää röörit auki ja öljyä tankissa. Taas tänään sahataan erkoiskromatulla ketjulla koko päivä ilman teroitusta.

    Jätkä

    Teräketjuöljypumpun ”Puhdistus” on niin turhaa hommaa, että voisi sanoa, että se on aina turhaa. Sillä puolella häiriöitä voi tulla siinä, että sahaan on laitettu muovinen pumpunpyöritys pyörä, joka pakkasella ”korkkaa”. HVA:ssa ne vaihdettiin takuuseen pronssiseen joka mallissa.

    Toinen kohta on tankissa oleva imuletkun päähän asennettu suodatin, joka voi olla tukossa, kun tankatessa on päästetty roskia tai vettä öljyn joukkoon.

    Tolopainen

    Kyllä se pumppu on pakko puhdistaa, jos putki sinne on tukossa, kun suodatin oli irronnut imuletkun päästä. Ei tuon pumpun pyörittämiseen energiaa paljon kulu, kun pumppu on pelkkä öljyn annostelija, akselin päässää oleva lovi hoitaa annostelun ja sen osuutta pumpun pesässä voidaan säätää, ei siinä mitään iskunpituutta säädetä. Sellaista pumppua ei ole olemassakaan, jossa akseli pyörii ja liikkuu edestakaisin ei edes makuuhuoneessa.

    kuusessa ollaan

    Niin, tuossa kuvassa näkyvä viisto osa saa pumpun akselin liikkumaan myös pituussuunnassa, jolloin akselin päässä oleva viistetty tila suurenee ja samalla imeytyy öljyä vapautuvaan tilaan. Kun akseli kääntyy riittävästi, akselin pään viisto osa sulkee imuaukon. Kun akseli on pyörähtänyt riittävästi, avautuu laipalle menevä aukko ja akseli työntyy takaisinpäin, jolloin öljy paineistuu ja pakenee laipalle. Eli akseli sekä pyörii, että liikkuu edestakaisin.

    Tolopainen

    Ei se liiku edestakaisin, kun tuo viisto-osa mahdollistaa pumpun säädön, joka  tapahtuu säätöruuvilla liikuttamalla akselia pituussuunnassa. Pumput pumppaavat yleensä pyörimisliikkeen avulla tai männän edestakaisella liikkeellä.

    kuusessa ollaan

    No kerros, miten tuo akselin päässä oleva halkio suorittaa öljyn siirtymisen, vain pyöriessään? Paineen muodostumiseen ja nesteen liikkumiseen tarvitaan tilavuuden muuttuminen. Pelkkä pyörivä akseli ei tee mitään muuta, kuin pyörittää mukana olevaa öljytippaa.

    Tolopainen

    Kun akselissa on viiste se on jo eräänlainen juoksupyörä. Pumpussa pumppaus perustuu paine-eroon. Suurin osa pumpuista toimii pyörimisliikkeen avulla, sen takia niissä on juoksupyörä jolla saadaan neste virtaamaan ulkokehälle päin jolloin sielä paine kasvaa. Tuossa ölypumpussa säiliön pinta on pumppua korkeammalla ja öljy tulee hydrostaattisella paineella pumpulle, jolloin viiste siirtää niestettä eteenpäin ja säiliöstä valuu uutta tilalle. Kun moottorisaha on kaatoasennossa, pumppu pelkästään rajoittaa ölyn virtausta sama tilanne on myös silloin, kun tankki on täysi öljyä.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 59)