Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 10,041 - 10,050 (kaikkiaan 24,548)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Tolopainen

    Jos sähköauto kuluttaa 20kwh/100km, se on rahassa n. 2€, jos asuu sähkölämmitteisessä omakotitalossa ja lataa auton omasta pistorasiasta. Jos bensarosvon kuluttaa keskimäärin 8l/100km, kustannus on n. 12€/100km. Sen jälkeen hankinnan vertailu on pelkkää matematiikkaa. Päivittäiset työmatkat voi helposti ajella sähköautolla. Jos hintaero on 10k€. Pääomalle saa kohtuullisen tuotonkin. Tulevaisuudessa on tietenkin pakko siirtyä sähkökieseihin.

    Puuki

    Jos sähköauton hankintahinta on 75 k€ ja vastaavan laatuisen bensa-auton saa 35 k€ edullisemmin, niin sen jälkeen kaikki on pelkkää matematiikkaa vaikka käyttö-km kustannus olisin selvästi akkuauton eduksi.   35 k€;n tuotto esim. 4%:n nettokorolla laskettuna on vuodessa n. 935 €,   10 vuodessa 35 k€ –> ~ 52 k€ .     N. 10 000 km/ v ajelee bensa-autolla (keskikulutus 7 l/100 km) ilmaiseksi verrattuna akkuauton 1200 €: n sähkölaskuun .   Sähköauton  hintaan pitää lisätä myös latauspaikkojen lisäkulut jos asutaan kerrostalossa.

    Visakallo Visakallo

    Ostajakyselyjen mukaan sähköauton tärkein ostoperuste on ollut auton hyvä kiihtyvyys. Tämä tuo mukanaan kohonneet rengaskulut.

    Tolopainen

    Kia Niro täyssähkö auto maksaa n. 45k€ ja kulutus 13kwh/100km. Eli taloudellisuus paranee aika paljon. Jos ajaa 10000 km/y, sähköä kuluu 1300kwh, eli energiakulu 150€.

    Visakallo Visakallo

    Paljonko sitä eroa tulee nykyisen diesel-auton ostohinnan ja dieseveron jälkeen?

    Tolopainen

    Laitetaan reilusti 1.5k€, siitä hyvästä että saa pörinää kuunnella.

    Puuki

    Niron toimintasäde taitaa olla melko vaatimaton varsinkin pakkaskeleillä.  Saman tason polttomoottoriautoa vastaa paljon kalliimpi sähköauto koska pitää autolla pystyä ajamaan yhteen suuntaan melko pitkästi ilman latauspaikan etsimistä.     Nyt alkuun polttomoottoriautoilijat maksaa sähkökäyttösten autojen tuomia lisäkuluja suuremmilla päästömaksuilla .  Mutta sen jäljeen kun/jos sähköautoja on joskus parin vuosikymmenen päästä tarpeeksi paljon hankittu  , alkaa myös niiden käyttövoima- ym. verotus kiristyä.  Laskennallisesti  vähän päästävät sähköautot saa erilaisen statuksen , kun autoilun verotulot putoaa.     Voidaan esim. alkaa kiinnittää huomiota sähkön tuottamisen aiheuttamiin päästöihin ja akkujen uusimisen kustannuksiin siihen kuuluvine lisä päästöineen (valmistuksesta tulevat) .     Päästötön tuulimyllysähkökään kun ei ole haitatonta ympäristön kannalta ; metsän kasvatusala pienenee, johtolinjojen ja myllyn rakentaminen  , kuljetus ja huolto vaatii luonnon varoja , varavoimaa pitää olla saatavilla tyynen talven ajaksi, loppukäyttö taas ongelmajätteiden käsittelyä jne..

    Tolopainen

    Henkilöautolla en pakkasilla nykyisin aja yli 10km matkoja ja kesällä pitin matka 200km, Niron toimintasäde ei ole mikään ongelma. Autot on sitä paitsi 95% ajasta parkkipaikalla. Suomessa ei tarvita kuin miljoona henkilöautoa. Niitä on 2milj kpl liikaa, joita ei koskaan korvata millään.

    Visakallo Visakallo

    Nyt olisisi kyselyvuorossa Nissan Navara avolava. Millaisia kokemuksi palstalaisilla on autosta? Huomautan jälleen, etten kysele tätäkään autoa itselleni, vaan toimeksiannosta, koska minulla on siihen paremmin aikaa ja tiedän tältä palstalta löytyvän valtakunnan ylivoimaisesti parhaan autotietämyksen!

    Puuki

    Ei ehkä sinulle.  Osta vaan sitten Niro pösön tilalle, jos se sinulle sopii.     En minäkään nykyään kovin usein aja pitkiä matkoja.  Aktiivisempaan aikaan saaattoi km:jä kertyä viikossa yli 1000 .  Joskus yhteen suuntaa liki 400 km .     Moni ajaa edelleen pitkiä matkoja pitkien etäisyyksien Suomessa.    Parkkipaikalle ja talliin  ei oikein kannata ostaa 100 k€:n Teslaa seisomaan vaikka kiihtyvyys olisi kuinka hyvä.  H-autojen tarve ei juuri vähene vaikka joidenkin päämäärä onkin keskittää kaikki asuminen kaupunkikeskuksiin . (Joukkoliikenne toimii maaseudulla entistä huonommin).  Tuettua vuokratulovirtaa ei haluttaisi pienentää.    Mutta se ei toimi kunnolla mm. asumiskulujen lisääntymisen ja muun ”slummiutumisen” lisääntymisen tuomien haittojen takia.  Eikä nykyinen korona-aikakaan lisää kaupunkien vetovoimaa vaan päin vastoin vähentää.

    Navaran edeltäjä oli minulla työkäytössä . Ihan hyvä työauto muuten paitti, että muutaman vuoden malleissa niissä oli merkkivika moottorissa.  Saattoi levitä jo paljon ennen 100 tkm ajoa.  Mutta varmaan korjanneet sen jo nykyautoihin.  Ei mikään kaupunkiauto ; iso kääntöympyrä ja kömpelö sen takia ahtaissa paikoissa mutta työautona muuten ok. alennusvaihteineen ja 4-vetona.

Esillä 10 vastausta, 10,041 - 10,050 (kaikkiaan 24,548)