Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 10,051 - 10,060 (kaikkiaan 23,786)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Mettämakuri

    Tolopainen Jos ajat alle 10 000km vuodessa niin mitä järkeä ostaa uusi auto, anna ne 45000€ Afrikan lapsille jos omat ei tarvii.

    Tolopainen

    Tämä oli vain teoreettista pohdintaa ja osoittaa miten paljon pienemmät sähköauton käyttökulut ovat. Vuoden 2025 jälkeen sähköauton markkinaosuus myytävistä uusista autoista lienee jo merkittävä. Kun akkujen hinnat laskevat merkittävästi, sähköauto on halvempi valmistaa teknisesti.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006376632.html

    Keskeisten akkuraaka-aineiden tuotanto on keskittynyt harvoihin maihin. Kongon demokraattinen tasavalta tuottaa yli 60 prosenttia maailman koboltista, Kiina lähes 70 prosenttia grafiitista ja 30 prosenttia nikkelistä, Chile kolmanneksen kuparista ja litiumista ja Etelä-Afrikka viidenneksen mangaanista.

    Koboltin tuotannon eettiset ongelmat ovat pahimpia, tai ainakin niitä on tutkittu eniten, Härri toteaa. Kiinassa grafiittikaivokset ovat saastuttaneet juomavesiä, mutta paikan päälle ympäristötuhoja voi olla vaikea päästä tutkimaan. Etelä-Amerikassa Chilessä ja Argentiinassa litiumkaivokset kuluttavat suuria määriä vettä, josta on pulaa, ja louhokset polkevat alkuperäiskansojen maaoikeuksia.

    Akkumetallien tuotantoon liittyy myös strategisia intohimoja. EU ja Yhdysvallat ovat viime vuosina heränneet siihen, että suurin osa akkumetallien tuotannosta on Kiinan hallussa tai vaikutuspiirissä.

    EU:n komission arvion mukaan akkumarkkinan koko on Euroopassa jo tällä vuosikymmenellä noin 250 miljardia euroa. EU on julkaissut strategian, jonka tavoite on kriittisten akkumetallien saatavuuden varmistaminen. Käytännössä EU-maiden oma tuotanto ei riitä kattamaan kysyntää, Jokilaakso huomauttaa.

    EU-alueen suurimmat tunnetut akkumetallivarannot ovat Suomessa. Suomi on jo Kiinan jälkeen maailman toiseksi suurin rikastetun koboltin viejä.

    Visakallo Visakallo

    Yksi vaihtoehto tällaisena aikana on tietysti ottaa auto käyttöön esim. Beelystä. Valikoimaa riittää, pääomaa ei sitoudu, eikä auto jää käsiin.

    Tolopainen

    Terrafamen arvo vain nousee, kiitos Sipilän ja hänen sukulaistensa uhrausten ansiosta, kaivos yleensä on enää olemassa. Tekivät kuljettimia omakustannushintaan.

    Puuki

    Sipilästä tuli mieleen autoasiaa :  Bensa hinnan nousua on povattu tulevan vähintään jopa 60-70 s ja siihen Marinin ”lupaama” 7 s lisää.  Mutta asia ei ole ihan niin.  Sipilän hallituksen aikaan sovittiin bio-osan vuosittainen lisääminen polttomoottorien p-ain:siin ~ 1,5 % / vuosi. Sen hintaa korottava vaikutus on kokonaisuutena n. 10 -15 s max . Nyt kuntavaalien alla sostemarivihrvas  yrittää vierittää mahdollista tulevaa ylisuurta hinnannostoa pääosin  Sipilän hallituksen tekosiksi.

    Jos tarttee autoa ja on mahdollisuus ostaa omaksi, niin vuokra-auto ei kannata taloudellisesti kovin hyvin suoraan ostoon verrattuna ainakaan.  Etuna voi olla kuitenkin että sovitun käyttöajan  jälkeen ei jää ainakaan sinne parkkipaikalle ruostumaan tai talliin seisomaan.

    Tolopainen

    Biokomponentti ei nosta polttoaineen hintaa yhtään, jos sitä ei verotettaisi samalla tavalla kuin fossiilista osuutta. Miksi kotimaista päästötöntä energiaa pitää verottaa yhtä ankarasti kuin fossiilista tuontienergiaa. Ei tässä ole mitään logiikkaa.

    Gla Gla

    ”Nyt kuntavaalien alla sostemarivihrvas  yrittää vierittää mahdollista tulevaa ylisuurta hinnannostoa pääosin  Sipilän hallituksen tekosiksi.”

    Yritysmaailmassa tehdään uusi päätös, jos aiempi linjaus osoittautuu liian kalliiksi. Valtion päätöksistä pidetään kiinni ja yhteiskunnan voi ajaa konkurssiin?

     

    Visakallo Visakallo

    Kunhan tästä koronasta edes jotenkin selvitään, maan johtaminen ei tule olemaan helppoa kenellekään. Se on kuin  kalanmaksaöljyn annostelemista lapsille.

    Visakallo Visakallo
Esillä 10 vastausta, 10,051 - 10,060 (kaikkiaan 23,786)