Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

  • Tämä aihe sisältää 24,540 vastausta, 152 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 35 minuuttia sitten AvatarMJO toimesta.
Esillä 10 vastausta, 1,361 - 1,370 (kaikkiaan 24,542)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Jätkä

    On toki metsätyö siinä sarjassa, että autoa siinä matkoihin tarvitaan, varsinkin kun on seudulla, jossa varkaita vilisee metsissäkin niin, ettei sinne voi jättää mitään työkaluja ja varusteita.

    samoin liikkuminen hikisissä, likaisissa ja kosteissa varusteissa ilman peltikuoren antamaa suojaa ei ole kovin mieltäylentävää.

    Pidän kuitenkin esim metsätyöhön tunniksi ehtimistä hieman ”kykertelynä”, jossa menee enemmän kuin tulee. Jos verrataan vaikkapa minun poltopuusavottaani, niin minulla on etupääsä niin lyhyt matka tuohon ”peltokoivikkoon”, että teen kuten Jeessi, eli en vie kombikannuakaan metsään, vaan kävelen sen muutaman kymmenen metriä ”varikolle”, jossa teroitan ja tankkaan sahan.

    Jos ihan rehellisiä ollaan, niin kuljen sen matkan mönkijällä ja tankille tullessani tuon samalla hakatut puut telikärryllä klapikoneen viereen, jossa pöräytän traktorin käyntiin ja annan Bilke S3:n pukata klapit polttopuukärryyn, taikka rakoliiteriin – kumpi silloin on täyttövuorossa.

     

    jees h-valta

    Menee mitä menee mutta silloin kun jokatapauksessa illalla lähden metsään oli se sitten järkevää tahi ei on tuo tankillisen pikapöräys kuitenkin viikon työpäivinä (viisi työpäivää-eli viisi tankillista) jonkunlainen ala valmista pintaa ja kuntoilu hoituu ohessa. Samalla tulee tosiaan ne poltinpuukasatkin sinne tulevan ajouran penkalle vartoilemaan talven pois hakua. Minulla vain on sisään valettuna ulkoliikunnan tarve ja siksi illalla ulos. Viikonloppuina vain tuppaa olemaan paljon muutakin ohjelmaa sekä lähellä että kaukana joten erittäin tarpeellinen on viikkotyökin metsässä.

    Gla Gla

    Visakallo: ”Meilläkin toinen työssäkäyvä ajaa pyörällä yli 5000 km vuodessa, mutta autoakin tarvitaan.”

    Minä en ole puhunut siitä, että pyörällä pitäisi korvata auto. Minä olen puhunut siitä, että korvataan osa autolla ajettavista matkoista pyörällä. Se on sama, mitä Suomi tavoittelee ilmastostrategiassa ja kävelyn ja pyöräilyn strategiassa. Jos se on sinusta vinoilua, melko erikoinen suhde on yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.

    suorittava porras suorittava porras

    Minä vähensin tarvetta autoilla ostamalla omakotitontin järven rannalta ja rakentamalla talon siihen. Maksoi tosin auton hinnan ,mutta mökkeilyn matka ja kiinteistökulut jäivät pois. Vesilläkin liikun pelkän kauramoottorin voimin ja jäällä jalan ,suksilla tai lumikengillä . Ympäristötekoja nämäkin…ainakin Jessen touhuihin verrattuna😊

    jees h-valta

    Vai luonnonystävä suorittavasta noilla toimilla sitten tuli. Tontti rannasta on aika kova kolhu aina luonnolle. Onko jätevesiasiat kunnossa. Pidätkö silloin itseäsi isonakin luonnon ystävänä kun polttomoottori käy allasi päivän ja kaadat puuta työksesi. Minulla sentään työ on paikallaan pysyvää ja työmatka erittäin lyhyt. Joten katso vain ensin peiliin ja kysy iteltäs onkohan aivan kovin hiilineutraalia sinunkaan touhusi. Epäilen myös vahvasti että ajat enemmän vuodessa silti autollasi kuin minä kahdella.

    Visakallo Visakallo

    Taidan pitää hieman taukoa tältä palstalta, kun Gla tuntuu nyt pahoittavan mielensä kirjoituksistani, vaikka en ole edes suunnannut kommenttiani hänelle. On  rakentavampaa suvaita, kuin pitää omituisina kanssaihmisiä, vaikka nämä eivät elä ja ajattele aivan samoin kuin itse.

    Puuki

    Ympäristönsuojelua kukin tekee ja ei tee hyvin vaihtelevasti riippuen omasta näkökannasta ja mahdollisuuksista.

    Konekorjuu on täysin ympäristöystävällistä ehkä sitten kun koneiden moottorit käy biokaasulla ja teräketjuöljy hajoaa biologisesti luontoon. Hydrauliikkaöljynkin vois pitää olla kasvipohjaista.

    Tolopainen

    Eikö mineraaliöljy ole luonnontuote kun se maasta pumpataan. Meille vain opetetaan että öljy olisi muka haitallista luonnossa. Sehän hajoa nopeasti kun on pääasiassa hiiltä ja vetyä ja luonnossa on bakteereita jotka pystyvät öljyä pilkkomaan.

    Puuki

    Vedet ei ainakaan pysy puhtaina, jos ne sotkeentuu mineraaliöljystä. Huonosti lähtee raskasöljy luonnoneläimistäkin pois kun öljytankkerille sattuu haaveri merellä. Miten sulle on opetettu tuo asia ?

    Haihtuuhan se öljy ajanmittaan eikä jää lillumaan veteen ja voi olla että  jotkut bakteeritkin sitä hajottaa. Mutta haitatonta se ei luonnossa silti ole.

    jees h-valta

    Puuki oikeassa, ei ole aivan terveysuutetta pohjavedessäkään. Joten hiukan tasoa Toloppa.

Esillä 10 vastausta, 1,361 - 1,370 (kaikkiaan 24,542)