Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 1,581 - 1,590 (kaikkiaan 24,493)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • jees h-valta

    EDIT

    ST-1:n pomon on varmasti todellakin viisasta puhua miljoonatulojensa puolesta! Onko EDIT jotenkin ihailtavaa että öljyn myyjä puhuu dieselin puolesta? EDIT että vain hyvähyvyyttään tuollaisia heittelee, vain maailmaa pelastaakseen? Kuule, en minäkään ole yhtään öljykattilan ja polttimen nyt vaihtajaa yrittänyt puhua muihin ratkaisuihin. Tänään viimeksi asentajamme kävi veivaamassa paikalleen kaksi uutta öljypoltinta. Ja eilen tarjosin juuri kattilan vaihtoa Kokemäelle vanhalle asiakkaalleni. Enkä todella yrittänyt puhua muihin energiamuotoihin. Kukapa ei leipänsä vuoksi siitä puhu jota myy? EDIT

    jees h-valta

    Sähköautoilun kehittyminen tuo runsaasti suomeen uutta työllisyyttä ja uusia työpaikkoja akkuteollisuuden ja kaivosteollisuuden mukana. Mitä pahaa kaivostoiminnassa on enemmän nyt kuin tähän maailmanmenoon astikaan on ollut? Luonnonvaroja on hyödynnetty iät ajat ja kierrätys aikanaan pitää huolen ettei akkumetalleja haaskata vaan ne uudelleen kierrätetään. Taas työllisyysvaikutus myönteinen.

    jees h-valta

    Ja etteikö koko ajan tulisi uusia sähköautoja?? Kukahan tuollaistakin soopaa kehtaa vielä heittää? Joka automerkki niitä julkistaa lähes päivittäin lähikuukausien toimituksiin. Diesel kuolee ja on kuopattava ja nopeasti. Miksi tehdä vanhasta ongelmasta enää uutta ongelmaa koska sellainen auto on vanhemmiten tasan samanlainen pössyttäjä kuin nykyisetkin paljon ajetut. Mikään automerkki ei enää edes yritä sitä pöhköyttä elvyttää. Kuten olen jo maininnut ei mahdu niin paljon suodatuspintoja ja hiukkassieppareita että ne vanhenevissa enää tulisivat toimimaan. Raskas liikenne tulee pisimpään ajamaan dieseleillä mutta sinnekkin tulee varsin pian jo sähkömoottoreita avustamaan ja onhan puhtaita sähkölläkin ajavia rekkoja jo. Ei mitään kaukaista tulevaisuutta kun rekat suorastaan henkäisevät ohi. Ilman paksua tiisselinkärypilveä. Ja vielä pikalainaus tuolta päivän uutisanneista. Yhden autoalan inssin päättely oli ettei kukaan autonsa jälleenmyyntiarvosta välittävä varmasti enää ole dieselautosta kiinnostunut. Koska jälleenmyyntiarvo saattaa nopeastikkin romahtaa.

    Jätkä

    Uudet dieselautot puhaltavat puhtaampaa tavaraa pakoputkistaan kuin uudet bensiiniautot. Ne toimiva vanhoinakin ainakin samassa suhteessa kuin bebsiinikärsyttimet.

    EDIT

    jees h-valta

    EDIT

    Gla Gla

    Jännää puhua diiselistä puhtaana autoiluna. Tuossa listaa jotka luopuvat kyseisen kiesin valmistuksesta.Lista on tällainen: Alfa Romeo, Fiat, Jeep, Lexus, Maserati, Mitsubishi, Nissan, Polestar, Porsche, Smart, Suzuki, Toyota ja Volvo….. Loput jotka jatkaa huijaavat takuulla.”

    Valmistajat tekee sitä mikä menee kaupaksi. Joku Maserati tai Porsche nyt tuskin päällimmäisenä tavoittelee pieniä päästöjä. Katumaasturi kyllä kelpaa, vaikka aerodynamikkassa ollaan 80-luvun Volvon tasolla.

    jees h-valta

    Onko Glalla joku pakkomielle tuon SUV-korimallin suhteen? Se nyt vain sattuu olemaan monelle ihan luonnostaan jopa ainut soveltuva korimuoto. Olen aiemminkin maininnut ikääntyvät ja se ei todella ole miksikään muuttunut. Myös maastokelpoisuus pienessä määrin parempi tavis-corollalinjalaisiin verrattuna. Riittää mainiosta hiukan huonommille esim. mökkiteille ja metsäteillekin. Ja se yksi syy on varmasti että sillä korimallilla saadaan parempi näkymäulottuvuus liikenteeseen. Mitä väliä on sen aerodynamiikan kanssa jos se tarvitaan? Eikö auto ole ihmistä palvelemaan tehty?

    Gla Gla

    Minulla ei ole pakkomiellettä. Kun otan puheeksi korin korkeudesta aiheutuvat haitat, sinulla tuntuu olevan pakkomielle alkaa selittää noiden haittojen välttämättömyys ja vähätellä haittojen olemassaoloa. Dieseleistä puhut pössyttäjinä, mutta suuresta ilmanvastuksesta johtuva kulutuksen kasvu ei haittaa yhtään. Eikä kaivostoiminta. Tämä on yhtälö, jota en tajua. Ei varsinkaan, kun sanot usein ajavasti ylinopeutta, vaikka ajonopeuden nosto kasvattaa kulutusta etenkin maantienopeuksissa jyrkästi. Lisäksi se kasvattaa henkilövahingon riskiä enemmän kuin mikään muu tunnettu riskitekijä liikenteessä. Se, että sinä et tätä huomaa, johtuu vain mittausmenetelmistäsi ja tietämättömyydestäsi. Ei siitä, etteikö ilmiö olisi olemassa.

    Maastokelpoisuuskaan ei parane kattoa nostamalla ja siksi esim. Octavia Scoutin kaltainen ratkaisu on hyvä vaihtoehto maastokelpoisuutta kaipaavalle. Silti suuri osa katumaastureista on liki 1,7 m korkuisia, mutta vain muutama sentti 20 sentin korkeuden kasvusta on realisoitunut maaavaraksi. Sinun tapauksessasi 15 sentistä 2 senttiä minun autooni verrattuna. Ja kuten lukemattoman monta kertaa olen todennut, katumaasturi ei tarkoita näkyvyyden parantumista. Usein niissä on katveet suurempia kuin henkilöautoissa.

    Ja huomaat autoalan inssin epäilevän suhtautumisen dieseliin, muttet niitä, jotka pitävät dieseliä sähkön ohella käyttökelpoisina ratkaisuina. Juurihan Mersu ja Mazda esittelivät uudet dieselmoottoritkin. Mersu kytki pakettiin hybridijärjestelmänkin.Miksi et siteeraa noita, jotka aiheeseen uskovat vai onko sinulla ko. tehtaita parempaa tietoa tulevaisuudesta, jota Satakunnan Kansasta luet?

    Korkea auto voi olla huonoselkäiselle hyvä ratkaisu, mutta sekään ei poista korkeudesta johtuvaa ongelmaa päästöissä. Eikä sitä, että huonoilla mökkiteillä katumaasturia kyllä perustellaan, vaikka ennen katumaasturibuumin alkua 90-luvulla mitään ongelmaa ei henkilöautoilla ollut mökille päästä. Sitten on vielä niitä cityvihreitä, jotka ovat huolissaan toisten päästöistä, mutta ajavat itse tarpeettomia ajoja autollaan.

    Kaipaan siis edes pientä johdonmukaisuutta näihin juttuihin. Katumasturia voi haluta ja sellaisen voi ostaa. Itselleen kannattaa silti olla rehellinen. Sekin on hyvä muistaa, että alle 10 vuotta sitten ajoit isolla dieselillä ja vaihdoit sen järeään,tuplasti bemariin verrattuna kuluttavaan maasturiin. Pidit tärkeänä etenemiskykyä maastossa ja saksalaista laatua. Nyt et järeää nelivetoa enää pidä tärkeänä ja saksalaiset ovat p***oja. Tänä aikana maailmassa on muuttunut tasan yksi asia: Sinun mielipiteesi. Se harmittaa, että pidät ongelmana sitä, että muut eivät pysy mukana tuossa muutoksen tahdissa, eivätkä ymmärrä sivuuttaa sinun intreseistä aiheutuvien haittojen tunnistamista.

    Päästökeskustelussa luulisi olevan merkitystä sillä, että uutena myytävien autojen päästöjen lasku on pysähtynyt ja se johtuu pääosin sekä katumaasturien suosion kasvusta, että dieselien suosion laskusta.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Hesari siteeraa lehtikatsauksessaan tänään (15.11.) Savon Sanomia. ”Bensiiniautojen esimerkiksi väitetään olevan puhtaampia kuin dieselautot ja niin ne ovatkin, kun tarkasteltavina ovat hiukkaspäästöt ja typpidioksidipäästöt. Bensiiniautot eivät kuitenkaan pärjää dieselautoille, kun vertailtavana ovat hiilidioksidipäästöt.” … ”dieselautojen ongelmat keskittyvät joukkoliikenteeltään kehittyneisiin suuriin kaupunkeihin eli lähinnä pääkaupunkiseudulle, Turkuun ja Tampereelle.”

    Toisin sanoen, taajamien ihmisille haitallisia lähipäästöjä (hiukkaset ja typpi) voitaisiin vähentää tehokkaasti sähköautoilla tai ’lyhyen kantaman’ hybrideillä, mutta pitkillä matkoilla meidän täytyy ajella dieselillä ja bensalla vielä hyvä tovi ennen kuin sähköautot ja latauspisteet yleistyvät.

     

     

    jees h-valta

    Onpas A.Jalkasella pitkät päivittäissiirtymämatkat jos yleisesti noin 300 km:n toimintasäde ei riitä. Sitähän ne nyt tarjoavat,noin. Minulle ainakin riittää jopa ajoon täältä Lounaan kantilta Kaakon mökkimaisemaankin. Joten epäilen vahvasti etteikö lähes jopa edustajakin jo pysty ajonsa hoitamaan päivän ilman välilatuksia jotka tosin varmasti mahdollisia. Onhan meilläkin nyt OP:n edessä yleinen latauspiste. Autoja siinä en ole kertaakaan kyllä vielä nähnyt. Aika paljon on asenteissa vanhaan takertumisen makua eikä uskalleta/haluta tarttua uuteen teknologiaan. Kyllä, arvostan puhdasta ilmaa ja siihen kyllä taviskuluttajalla on helpoin ja nopein tie juuri liikenteen päästöjen vähennys. Siinä kun ei tarvitse tinkiä mistään. Päinvastoin, tulemme saamaan jopa verollisia helpotuksia eikä tarvitse kirota käyttövoimaverojakaan ihan julkisella tasolla asti.

Esillä 10 vastausta, 1,581 - 1,590 (kaikkiaan 24,493)