Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 1,951 - 1,960 (kaikkiaan 24,573)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Visakallo Visakallo

    Tuttava sai jo tällä viikolla joululahjan: Erään saksalaisen konsernin valmistaman ja merkkihuollossa ajallaan huolletun auton vähän ajettu moottori hajosi. Remontti makaa 9000 euroa, josta tämä edellä mainittu konserni on luvannut korvata 3000 euroa. Ainahan joululahja lämmittää mieltä!

    Gla Gla

    Tämän tilaston mukaan polttoaineiden kulutus ei ole laskussa:

    http://www.oil.fi/fi/tilastot-3-suomen-oljymarkkinat/34-oljytuotteiden-myynti

    Co2-päästöt ovat suoraan verrannollisia kulutettuihin litroihin, joten uusien autojen puhdistusjärjestelmät ei noita päästöjä osaa leikata. Sen sijaan co2-päästöjä on leikattu  biokomponenttien määrää kasvattamalla ja sehän ei ole tapahtunut itsestään.

    Minusta liikenteen päästöjen osuus on yksittäisenä nimikkeenä merkittävä ja siten ansaitsee tulla huomioiduksi. Toistaiseksihan ei mitään radikaalia muutosta kuluttajille ole sieltä suunnalta tullut. Polttoaineen verotusta on kiristetty ostovoiman tahdissa ja autoverossa on mahdollisuus vaikuttaa veron määrään. Pienipäästöisissä kohtuuhintaisissa autoissa veron määrä alkaa olla tasolla, joka ei suuresti uuden auton ostajaa rasita. Juurihan sekin taas laski ja parin viikon päästä laskee lisää.

    Puuki

    Henkilöautoilusta tehdään ilmastomuutoksen syntipukkia , jotta mm. lentoliikenteen päästöt   ei saisi liiaksi huomiota.  TM:ssa oli juttu lennosta H:ki – NewYork ja sen mukaan polttoaineen kulutus edestakaisella matkalla oli n. 108 000 l polttoainetta. Jos esim. 4 -henkinen perhe tekee ko. matkan , niin samalla laskennallisella CO2-päästömäärällä ajelisi polttomoottorisella henkilöautolla n. 20000 km.  Omalla autolla , joka kuluttaa vähän keskimääräistä enemmän polttoainetta, voisi ajaa n. 16500 km samaan päästömäärään.

    Ruotsissa on jo päästöperusteisia veroja nostettu ennemmän päästöjä aiheuttavilta autoilta n. 4 kertaisiksi.  Esim. n. 280 g /km päästöillä kulkeva Ford Mustang ”heikentää ilmastoa” 1800 €;n edestä vuodessa.     Ajoneuvovero ei ota huomioon ajettuja kilometrejä, se on melkoinen puute. Kilometrimäärien kontrollointi pitäisi tehdä esim. katsastuksen yhteydessä. Satelliittivalvontasysteemi, joka oli aiemmin jo (Bernerillä) esillä on liian kallis tapa kontrolloida ajamisen määrää.

    jees h-valta

    Puukin linjoilla kyllä. Ei tuo saa olla kaavamaista että joku auto kuluttaa sitä tahi tätä. Verotus ilmastohaitasta pitäisi kulkea ajettujen matkojen mukaan. On aivan typerää alkaa tuhota hienoja vanhojakaan autoja vain niiden kulutuksen vuoksi. Kun niillä ajetaan kuitenkin vain kesällä pieniä matkoja lähinnä iloksi. Joka katsastuksen yhteyteen sateliittipaikantimen sirun asennus ja luku ajetuista per vuosi. Ei tuo sen vaikeampaa olisi jos tahtoa on. Mutta tässä tuntuu nyt olevan vallalla köyhän kansan kyykytyskyhäelmä.

    Visakallo Visakallo

    Glan laittamasta tilastosta näkee hyvin, kuinka bensiinin kulutus on laskenut merkittävästi ja laskee edelleen. Samaan aikaa raskaan  liikenteen ajosuoritteen kasvu näkyy dieselin kulutuksen lisääntymisenä. Suomen tavarat ovat yhä vain enemmän kumipyörien päällä, kun globalisaatio pidentää kuljetusmatkoja. Tätä taustaa vasten henkilöautoilijat ovat sijaiskärsijöitä, kun liikennettä halutaan päästöjen vähentämisen nimissä suitsia.

    jees h-valta

    Onhan tuokin aivan perslaidasta että autoille jotka nyt muutetaan sähkölle tahi ostetaan sähkökäyttöisinä määrätään nyt dieselvero! Jos tämä ei ole kusipäistä touhua Trafin/valtion taholta niin mikä sitten?

    Gla Gla

    Onko kilometrivero turvallisen etäinen asia tällä hetkellä, kun sitä kaipaillaan? Ei Bernerin esityksen taustalla ollut yksin järjestelmän kalleus. Syynä vastustukseen oli suunnilleen kaikki ko. järjestelmään liittyvät ongelmat.

    Meillä on tehokas päästövero ja sen nimi on polttoainevero. Se ei tosin ota kantaa ajettuun matkaan, joka onkin toisarvoinen kriteeri. Se ottaa kantaa käytettyyn polttoainemäärään. Toki tuo menettää merkitystä sähköautoilun yleistyessä ja siksi sähkövoimalla kulkevien rahastamiseen pitää luoda korvaava järjestelmä.

    Päästökertoimella varustettu autoverokaan ei ole ollenkaan huono asia. Se ohjaa uuden auton ostajien valintoja, jotka vaikuttavat seuraavat 15-20 vuotta. Harva ajaa 3000 km vuodessa Mustangilla, noista ääritapauksista ei kannata kiinnostua tässä yhteydessä.

    Vaikka bensan kulutus on laskussa, polttoaineiden kulutus on kasvussa, se perustuu autoiluun ja on siis huono juttu. Tämän hetken dieselvastaisuuden takia on kiinnostava nähdä, mihin bensan kulutuksen käyrä kääntyy. Onhan uutena myytyjen autojen co2-normipäästöjen lasku pysähtynyt jo ilman dieselhypeäkin.

    MJO

    Samaa mieltä Glan kanssa. Kaikki verotus pitäisi sisällyttää polttoaineeseen. Tuonlaiset paikannusjärjestelmät lisäävät vain byrokratiaa, kustannuksia ja väärinkäyttö mahdollisuuksia. Polttoainevero kannustaa myös hankkimaan vähempi kuluttavia (lue saastuttavia) autoja ja vähentämään turhaa ajamista.

    Miksi helposta ja yksinkertaisesta tavasta olisi pakko tehdä monimutkainen?

    Jätkä

    Kaikki verotus polttoaineen hintaan, nousee se sitten kuinka paljon tahansa.

    Se on aivan varmasti jatkuva muistutus, joka kerta kun polkee kaasupoljinta ja tankkaa autoaan.

    Tietenkin asuinpaikasta riippuen, voidaan polttoaineveroa palauttaa niille, joiden liikkuminen edellytää auton käyttöä liikkumisen kalleudesta huolimatta.

    Esim oman auton käyttäminen terveydenhuollon matkoissa pitäisi korvata ainakin euron kilometriltä niille, jotka sitä tarvitsevat, mutta eivät kuitenkaan käytä KELA-kuljetusta.

    Omavastuu voisi silti olla , joka on kuitenkin aika korkea. Sopivampi määrä olisi 5 €.

    Puuki

    Kallis ja muutenkin haitallinen mm. yksityisyyden suojan kannalta olisi satelliittivalvonta. Iso rahastusmahdollisuus joillekin, siksi kai sitä on yritetty markkinoidakin.

    Pelkästään polttoaineeseen, kuten ennenkin, liitetty lisävero olisi tasapuolinen mutta ainakin tämän pv:n radiohaastateltu joku as.tuntija selosti, että ei voi pelkästään siihen mennä raskaan liikenteen takia.   Mutta voishan ne hyvin saada päästöveron palautuksena liiat perityt. Se olisi helppo keino.       Joten ajoneuvovero säilynee ja maksut kohoaa – etuna kehui sitä kuinka voi välillä laittaa auton seisontaan, kun ei ajotarvetta ole. Niin voi mutta kannattaako, jos on esim. aina välillä 2-3 päivän ajan auto tallissa ?

Esillä 10 vastausta, 1,951 - 1,960 (kaikkiaan 24,573)