Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

• Tämä aihe sisältää 34,769 vastausta, 175 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 27 minuuttia sitten MJO toimesta.
Esillä 10 vastausta, 34,761 - 34,770 (kaikkiaan 34,771)
  • Me keskustelemme taas!

Merkitty: 

Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

Terveisin: Korpituvan Taneli

• isaskar keturi

”Harrastan lainelautailua. Miksi valtio ei järjestä harrastuspaikkoja ?” Valtiolla on satoja neliökilometrejä avomerta tätä varten. Ei muuta kuin tuulta odottamaan…

Tämä se on aina kaikista hauskinta keskustelua – miks toi saa? miks ei minulle? minä tarviin enemmän… ja kaikki alkoi siitä, että on olemassa lainsäädäntö, jonka tavoite on tasapuolisesti asuinpaikasta jne. riippumatta taata kaikille yhtäläiset mahdollisuudet harrastaa erilaista liikuntaa, kuten se on laissa määritelty. Sitten voidaan keskustella siitä, onko koko laissa mitään järkeä taas, jos se ei toimi?

Kateus tuhoaa loputkin, mutta jotain tasapuolisuutta. Tiedän, että tuollaisen sisäampumaradan kustannus vuokrattunakin on luokkaa 10 000 – 20 000 e/v. Siinä sitten nousi tie pystyyn, kun oli rakennettu 100 miljoonan palloiluhalli? Olen samaa mieltä, että hyvä penskoilla ja vähän varttuneimmillakin on olla paikka, missä jalkansa taittaa. Olen itsekin siihen syyllistynyt.

MJO

Ei heistä kuitenkaan mitään erikoista tule. Ei tullut edes Teemun pojista.

Eiköhän tavoite olisikin saada heistä kelpoja kansalaisia. Joilla olisi syttynyt pieni kipinä elämän mittaiseen liikuntaharrastuksiin.

valitettavasti tälläkin saralla Suomen tulevaisuus näyttää sysimustalta verrattuna länsi naapureihin.

MJO

Siinä sitten nousi tie pystyyn, kun oli rakennettu 100 miljoonan palloiluhalli?

Kerro toki lisää tuosta kaupungin rahoittamasta hankkeesta?

Koko luokka vastaa Tampereen Nokia-areenaa (10000 katsomopaikkaa), joka ei ole kaupungin rahoittama.

Husq165R

Iskenderin mielestä ja maailmankuvassa yhteiskunnan kannalta ei ole järkevää satsata rajallisia resursseja nuorten liikuntaan. Vaan mielummin vaikkapa ampumaratoihin, liikuntaa parhaimmillaan.

Onkohan reserviläisten (ja hirven metsästäjien) ongelma sittenkään ampumaratojen puute. Vai ylipaino, orastava alkoholisoituminen, tupakointi, liikunnan vähäisyys jne.

Mutta ei! Pururadat ja kuntosalit on täynnä reserviläisiä kuntoilemassa ja ampumaradat myös harjoittelijoista pullollaan. Mutta kun eivät mahdu niille enää, niin lisää tarttis saada!

(Suomessa on suunnitelmia nostaa 600 ampumaradan määrä takaisin 2000:een. Sotilaiden kun täytyy osata ampua sateessa, pakkasessa ja tuulessa. Harjoittelu ilma-aseella on myös täydentävänä tarpeen, mutta kun ei saa rakennettua sitä 10m rataa minnekään niin minkäs teet.)

A.Jalkanen A.Jalkanen

Sitten on kyllä olemassa myös laserase jolla voi ampua vaikka kotona kun siinä taulu on sähköinen näyttö.

MJO

Juuri niin. Haulikkoammuntaa tuli harjoiteltua aika paljon simulaattorilla. Ilmakiväärillä olen ampunut omassa autotallissa.

isaskar keturi

Kyllä on kieroutunut tämä lukutaito. Harrastan ja tuen kaikkea liikuntaa ja olen myös järjestämässä sitä. Mutta jos olette sitä mieltä, että ihan kaikkia harrastuksia ei tarvitse tasapuolisesti tukea, niin ei sitten. Tyypillisesti julkisesti tuettu liikuntahallihanke maksaa 5-10 miljoonaa. Varmaan rahat menevät parempaan käyttöön kuin monessa yritystuessa. Ei siitä ole kyse.

Minulla ei ole ongelmaa, mutta olen koittanut hoitaa myös muiden ongelmia, päinvastoin kuin täällä viisasteleva porukka.

käpysonni käpysonni

Kun julkisella rahalla pitää kustantaa ja tukea sitä, tätä ja tuota, niin ilmankos julkisen talouden tila on surkea, ylivelkaannutaan ja velkarahalla sitten rakennetaan liikuntapalatseja eikä rahat riitä edes perusterveyshuollon hoitamiseen.

Liikuntapaikkojen rakentamista ja niihin  verorahojen tuhlaamista perustellaan kansanterveyden edistämisellä. Jos tuo peruste toimisi, niin  liikuntapaikkoihin  käytetyn rahamäärän perusteella kansa olisi jo niin tervettä että mitään sote-kriisiä ei maassa olisi,  vaan lääkärit ja hoitajat olisi työttöminä siksi että kansa on niin tervettä että eivät tarvi  hoitoa.

mehtäukko

Julkisilla ei pitäisi kustantaa mitään. Nämä Palliliitothan saavat valtiolta isot siivut, ja sen pitäisi riittä. Loppu sitten talkoilemalla ja sukkia neulomalla.

MJO

Mutta jos olette sitä mieltä, että ihan kaikkia harrastuksia ei tarvitse tasapuolisesti tukea, niin ei sitten.

Mitä tarkoittaa tasapuolinen tukeminen?

Jos Helsingissä voi harrastaa lähes kaikkea mahdollista urheilulajia tai kulttuuria, niin jokaiselle savukosken tai ilomantsin jampalle pitäisi rakentaa samanlaiset puitteet? Sehän on kuntien oma asia, kuten kunnallisveronkin määrittäminen.

Esillä 10 vastausta, 34,761 - 34,770 (kaikkiaan 34,771)