Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 4,781 - 4,790 (kaikkiaan 24,376)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Puuki

    Pitänee lisätä tähän ilmaston pelastamisen vuoksi , että vanhojen dieselkoslien lisäksi paalata kannattaa myös ainakin 1 haitakelava-auto Harjavallassa.

    jees h-valta

    Sen aika tulee varmasti alle kymmenen vuoden jo eteen. Onhan se toki vasta 26v:tta nuori.

    Tolopainen

    Jessen järki palailee pätkittäin, kun tuossa pihassa olevan dieselin ajotietokone näyttää mökkireissun keskikulutukseksi hiukan yli 5l peräkärry perässä. Ei tuo käyttövoimavero niin pahalta tunnu,,siinä tuli puolen talven takkapuut samalla, yli 100€ hyöty kun nuo polttaa ja korvaa lämmityssähköä.

    jees h-valta

    Sillä käyttövoimaverolla ajelen juuri tämän yhden pitkänmatkan mökkireissun. Siksi sen sietääkin kerran vuodessa. Saa samalla nauttia mukavasta matkan teosta sohvalla. Peräkärrypelleksi en silti aio koskaan sortua.

    MJO

    Bensa-ja dieselautot häviää, näin se on nähtävänä. Pikkasen bensakoneita jää hybridien kakkosmoottoreiksi.

    Ei taida bensa hybridit päästä tähän. Osta sieki jesse auto.

    https://www.is.fi/autot/art-2000006240661.html

    https://www.is.fi/autot/art-2000006239520.html

    Gla Gla

    Mikä on peräkärrypelle?

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Tuo on jännää, että autoveroa saa ”kierrettyä” tehokkaasti sähkö-dieselyhdistelmällä. Hyvää se, että vähäpäästöiset autot saadaan näin yleistymään ja lyhyessä ajossa taajamien lähipäästöt alenevat. Noilla hybrideillä ajetaan kuitenkin paljon myös pitkää matkaa dieselillä.

    Puuki

    Noilla hybrideillä ajetaan kuitenkin paljon myös pitkää matkaa dieselillä.

    Niinpä . Ja kun auton kokonaispaino nousee akun ja muun painon lisääntymisen takia esim. 500 kg, niin polttoaineen kulutus lisääntyy pitkillä matkoilla.  Kun auto kiihdytetään o – 100 km/ha nopeuteen, niin se 500 kg paino vaatii lisäenergiaa n. 90 Wh (d-moottorin hyötysuhde 45%) . Dieselöljylitran e-sisältö on n. 10 kWh . Silloin lisäkulutus on jo 5 :n kiihdytyksen osalta n.1 litra. Tasaisen vauhdin lisäkulutus on pienempi mutta ei ihan merkityksetön ole sekään.

    Kun lasketaan kokonaispäästöt akun valmistuksineen ja pitkän matkan ajon osalta, niin sähköhybridi auton päästöttömyys onkin vain teoreettista.

    Puuki

    Tupla.

    Gla Gla

    Jostain säästöä kuitenkin löytyy. TM:n vertailussa hybridi-Corolla kulutti selkeästi vähiten myös maantiellä, kun muut oli tavallisia polttomoottoriautoja. Eri asia sitten päästöt valmistus huomioiden.

Esillä 10 vastausta, 4,781 - 4,790 (kaikkiaan 24,376)