Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 6,861 - 6,870 (kaikkiaan 24,320)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Jätkä

    Jos verrataan autojen kulumista samoilla kilometrimäärillä Saksassa ja Suomessa, nii kannattaa ottaa huomioon pari seikkaa: – Saksan moottoriteillä ajellaan aika kovaakin, mutta autoissa on vaihteisto, jolla välityksiä muutellaan niin, että kovemmassa vauhdissakin moottorin pyörintänopeus pysyy parhaan väännön alueella. Jos samanlaisella autolla ajetaan kuuttakymppiä, taikka sataakuuttakymppiä, ja on sama vaihde päällä, moottori kiertää yhtä monta kierrosta samalla matkalla. Kun Saksan moottoritiellä, joka on kuin pöytää, ajellaan, niin auton alla kuluu vain renkaat, ei jouset, iskarit, kallistuksen vaimentimet eikä koiranluut joudu juuri minkäänlaiseen liikkeeseen. Täällä vatkaa ja vispaa alusta kokoajan ja päällysteen reiät, asfaltin poikkisaumat ja roitaheitot pistävät alustan ja koko auton kovalle rasitukselle. Jopa tuulilasi voi tärskähtää halki tien aiheuttamissa iskuissa.

    Joka tapauksessa Saksassa ajettu 200 000 km on paljon vähemmän rasittanut autoa, kuin täällä ajettu 400 000 km.

    jees h-valta

    Noh, olipas päättelyä. mutta sitähän hänellä piisaa. Eiköhän tuo viimmenen lause ole luonnostaan selvyys.

    Tolopainen

    Jätkä pistää fysiikan laita uusiksi puolihuolimattomasti. Moottorin kaikki rasitusvoimat ovat sitä suurempia, mitä kovempaa nopeutta ajetaan. Formula 1 koneilla voidaan ajaa täydellä teholla yksi viikonloppu, joskus ei sitäkään, vaikka käytössä on jopa mesen koneita.

    MJO

    On kait autossa muutakin kuluvaa, kuin moottori? Vaihteisto, muu voimansiirto, jousitus, ym. alusta rakenteet. Ajavat Saksalaisetkin kaupungeissa , eikä pelkästään autobaanoilla. Itseasiassa varmaan enemmän kaupungissa kuin suomessa.

    Gla Gla

    Tehon tarve kasvaa moninkertaiseksi, kun ajonopeus nostetaan 60 > 160. Tottahan se rasittaa autoa monin tavoin.

    Tm koeajoi muuten uuden Mazda 3:n, mutta erikoinen moottori ei lunastanut lupauksiaan taloudellisuudesta. Maantiellä 5,6 ja kaupungissa 8 l/100km.

    Puuki

    Saattaa olla että auto kuluu suunnilleen saman verran jos Suomen ura-/routavauriotiellä ajetaan 80 km/h tai Saksan autobahnilla 160 km/h tuntinopeutta.

    Moottorirasituskin riippuu moottorin koosta ja siitä mille kierrosnopeudelle ja vauhdille se on suunniteltu sopivan parhaiten.  Samoin kuin renkaillakin on eri nopeusluokkia .

     

     

     

    Gla Gla

    Kaikissa renkaissa nopeusluokat riittää tänne. Myös T-luokassa, jota ei tahdo enää edes saada ilman, että erikseen pyytää. Ovat vähintään H-luokkaa, tai monesti V. Korkeamman luokan rengas ei kuitenkaan ole kulutuskestävämpi, vaan siinä on tukevampi runko ja kulutuspinta pysyy kiinni kovissakin nopeuksissa.

    Visakallo Visakallo

    Tien päällysteen kunto vaikuttaa kieltämättä auton polttoaineen kulutukseen, ja varmasti myös muuhunkin kulumiseen. Suomi ja Viro ovat tässä mielessä hyviä vertailukohteita, koska ajonopeudet ovat samaa luokkaa. Viron tiet ovat huippukunnossa Suomeen verrattuna ja auto tuntuu rullaavan pintakaasulla. Lähes litran vähemmän kuluu sadalla kilometrillä polttoainetta. Renkaiden kulumista on vaikea tarkasti verrata, mutta sileä tien pinta on varmasti siinäkin eduksi, ja rengasäänet ovat lähes olemattomat.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Onko etelänaapurissa nastarenkaat käytössä ollenkaan? Jos ei niin päällyste säästyy pitkään hyvänä.

    Visakallo Visakallo

    Ovat siellä käytössä samoin kuin Suomessa. Päällysteet vain uusitaan useammin kuin meillä. Näin tekee lähes velaton valtio.

Esillä 10 vastausta, 6,861 - 6,870 (kaikkiaan 24,320)