Keskustelut Harrastukset Me keskustelemme taas!

Esillä 10 vastausta, 8,361 - 8,370 (kaikkiaan 24,572)
  • Me keskustelemme taas!

    Merkitty: 

    Tänä iltana kymmenen jälkeen palasimme taas keskustelupalstalle! Tuliko joku järkiinsä vai pitikö tilapäisesti palauttaa entinen versio, jonkun bugin korjaamisen ajaksi?

    Joka tapauksessa tervetullut muutos jos jää pysyväksi!

    Terveisin: Korpituvan Taneli

  • Tolopainen

    Kyllä pitää olla heikkokuntoinen, jos ei saa autoon renkaita vaihdettua alle 10min. Kun on itsellä pari tunkkia ja mutukone.

    Gla Gla

    Riippuu aika paljon siitä, mitä tuohon aikaan lasketaan ja millä välineillä homma tehdään. Mutta kun en muutenkaan tuolla tavoin hosu, en hosu renkaiden vaihdossakaan.

    Tolopainen

    Eihän nykyautoissa ole tunkkiakaan eikä uusavuttomien kannata alkaa renkaita autoon vaihtamaan, koska siitä tulee vain vahinkoja. Tuossa yksi naapuri tunkkasi uudesta volvostaan tunkin helmasta läpi.

    Gla Gla

    Laadukkaissa autoissa on ihan asiallinen tunkki mukana. Mutta ellei ole, ei hätää. Sellaisen saa tarvikeliikkeestä haettua muutamalla kympillä tai hallitunkista pitää maksaa vähän enemmän. Uuden auton ostaja ei juuri minkäänlaista lisävarustetta tuolla hinnalla saa, pitää herkästi laittaa nolla perään. Silti lisävarusteita rastitetaan hyvinkin herkästi. Ei siis kannata edes yrittää tehdä ongelmaa tunkistakaan.

     

    Tolopainen

    Miksi niissä laatuautoissa on tunkki, kun ei enää ole vararengastakaan. Enkä alkaisi autoon rengasta tiellä vaihtamaan missään tapauksessa.

    Jätkä

    Renkaidenvaihto vie kohtalaisen vähän aikaa, jos on senssit sellaiset, että renkaita ei raevitse kärräillä kovin pitkiä matkoja, eli ne ovat ns kädenulottuvilla.

    En ole vielä tarvinnut kahta tunkkia tuohon, minä olen pärjännyt yhdellä hallitunkilla, jolla saan halutessani kaksi pyörää kerrallaan ylös.

    Mutterimopolla päräytän pultit auki / kiinni ja sitten tunkki toiselle puolelle autoa. Nyt oli yhdessä autossa vanteet niin tiukasti navassa kiinni, että piti rytkäyttää vänkärillä irti. Kuitenkin pyörät olivat olleet paikoillaan vain kesäajan ja vanteet ovat alkuperäiset. Hivautin hieman rasvaa napojen kanttiin, jospa ensi keväänä lähtee liukkaammin pois.

    Rengasruljanssiin kuuluu meillä aina myös koeajo, johon pyydän emäntää (huomattavasti nuorempaa) -ohjauspyörän taakse. Hän on niin tarkka, että hän tuntee kyllä, jos on jotain tunnettavaa.

    Yllättävän usein esim ohjauspyörä on vaihdon jälkeen eri asennossa kuin ennen, ja joskus on kokeiltu vaihtaa esim etupyörien paikat keskenään ja se on auttanut.

    Naapurin rouvalle olen joskus renkaat vaihtanut, kun ukko oli kipeä, eikä jaksanut.

    Gla Gla

    ”Miksi niissä laatuautoissa on tunkki, kun ei enää ole vararengastakaan. Enkä alkaisi autoon rengasta tiellä vaihtamaan missään tapauksessa.”

    Kieltämättä ihmettelin, kun katsastusreissulla vilkaisin samassa kiinteistössä olevan liikkeen uusien tarjontaa. Visakallollekin tutun auton tavaratilan alla oli mahtavan kokoinen muotoon valettu styrox-himmeli, jossa puolet tilasta meni lokeroiden seiniin. Varmaan jokin paikkauspullo oli jossain lokerossa. Sillä saa 90% vuodoista paikattua sen verran, että pääsee nilkuttaen kotiin tai rengasliikkeeseen.

    Minä olen onneksi vielä siinä kunnossa, että tien päällä vaihdan renkaan nopeammin autossa mukana olevilla työkaluilla kuin uusien autojen palveluun kuuluva hinuri saapuu paikalle (ja sen jälkeen vasta aletaan miettiä, vaihdetaanko tai paikataanko rengas vai viedäänkö auto rengasliikkeeseen). Se tietysti edellyttää niin laadukasta autoa, että tavaratilan alla on paikka vararenkaalle. Itse rengashan jokaisella on jo olemassa. Kesällä talvirengas ja talvella kesärengas.

    Samalla muuten ihmettelin sitä, miksi ko. uuden auton tavaratilan leveyttä oli kutistettu n. 0,5 m per puoli. Sen verran oli matkaa ulkopuolen peltipinnasta tavaratilan verhoukseen.

    Tolopainen

    Käytännössä auton rengasta, ei koskaan tarvitse tiellä vaihtaa. Sellaista tilannetta ei pääteillä ole ainakaan minulle tullut koskaan 50v aikana. Renkaita rikkoutuu metsäteillä sepeliin ja pihoilla oleviin nauloihin. Yhden kerran ole työpaikan parkkipaikalla renkaan vaihtanut eli vararengasta ei henkilöautoissa tarvita. Niiden turhaan kuljettamiseen käytetään miljoonia vuodessa rahaa. Olen ajanut tyhjällä takarenkaalla 10km huoltoasemalle eikä sille mitään tapahtunut.

    MaalaisSeppo

    Jätkällä sujuu renkaiden vaihto sutjakkaasti, kun on useampia emäntiä. Huomattavasti nuorempi tekee koeajon. Mieskin pysyy kunnossa.

    Gla Gla

    ”Käytännössä auton rengasta, ei koskaan tarvitse tiellä vaihtaa.”

    On tuo kuitenkin minulla ylivoimaisesti yleisin syy matkan keskeytymiselle. Toki harvinainen sekin, mutta mukavampi vaihtaa kuin miettiä vaihtoehtoja.

    ”Sellaista tilannetta ei pääteillä ole ainakaan minulle tullut koskaan 50v aikana.”

    Jokunen vuosi sitten kaupungin keskustassa tuli vaihdettua.

    ”Yhden kerran ole työpaikan parkkipaikalla renkaan vaihtanut eli vararengasta ei henkilöautoissa tarvita.”

    Ei kannata yleistää. Sinun ei tarvitse rengasta mukaan ottaa, minä sellaisen haluan.

    ”Niiden turhaan kuljettamiseen käytetään miljoonia vuodessa rahaa.”

    Tiedä sitten, mihin laskelmaan tuokin perustuu.

    ”Olen ajanut tyhjällä takarenkaalla 10km huoltoasemalle eikä sille mitään tapahtunut.”

    Todistin hiljattain tyhjällä renkaalla ajamista, jossa uudehko rengas meni romuksi muutaman kilsan jälkeen. Onneksi oli uudehkot renkaat ja tuon romuksi menneen renkaan uusiminen riitti. Onneksi vanne säilyi ehjänä. Sen uusiminen 10 vuotiaaseen autoon olisikin ollut isompi prosessi.

     

Esillä 10 vastausta, 8,361 - 8,370 (kaikkiaan 24,572)