Keskustelut Metsänomistus Metsien hiilinielu

Esillä 10 vastausta, 2,071 - 2,080 (kaikkiaan 6,476)
  • Metsien hiilinielu

    Merkitty: 

    Ollaanko yksityisen metsänomistajan metsien sitoma hiili nyt sosialisoimassa koko maan hyväksi? Miksi minä en saa metsänomistajana mitään hyötyä siitä, että metsäni sitovat hiiltä. Esim. alennuksia veroissa tai muuta vastaavaa. Jonkinlainen henkilökohtainen hiilirekisteri voisi olla metsänomistajalle etu.

  • Visakallo Visakallo

    Olen yhä enemmän pohtinut, ketä tai mitä varten yleensä kannetaan huolta metsien ikärakenteesta, monimuotoisuudesta tai jostain metsien luontokohteista? Eihän nykyajan ihmiset metsiä tarvitse, eivätkä edes liiku niissä. Kansallispuistoissa kyllä käydään ajoittain jopa ruuhkaksi asti, mutta tavallisissa metsissä ihminen on nykyisin harvinaisuus. Marjankerääjätkin ovat muita kuin suomalaisia. Sieniäkään ei kerätä enää myyntiin niin kuin ennen. Marraskuun alun jälkeen olen tavannut metsässä ihmisen vain viisi kertaa, ja he kaikki ovat olleet koneen kanssa töissä siellä.

    jees h-valta

    Sama on havinnointi kuin Visalla. Ei normaalisti metsäreissulla näe metsässä ketään. Niille vievillä teillä sentään harvakseltaan joku konin juoksuttaja ja polkufillarifanaatikko voi esiintyä. Nyt aika huvittavaa kun metsästäjien kodalla oli porukkaa ihan tunkuksi asti jotain makkaran paistoa kai. Ei aivan mennyt säännösten hengessä kun jatkuvasti vaihtui ihmiset ja pelattiin elintarvikkeiden kanssa likaisessa ympäristössä.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    …ketä tai mitä varten yleensä kannetaan huolta metsien ikärakenteesta, monimuotoisuudesta tai jostain metsien luontokohteista?

    Ihan kuin Visakallo olisi vasta palstalle tullut eikä ole seurannut lainkaan viime vuosien keskustelua. 😀

    Perassic Park Perassic Park

    Tietty sukupolvien jatkumo kun katkeaa, se katkeaa….

    Esim. oma isäni on tehnyt oikeaa hevostyötä kotonaan, niin metsissä kuin pellolla. Kun hän aikanaan on maaseudulta pois muuttanut ja tila myyty, itselleni hevosien kanssa pelaaminen on jäänyt täysin vieraaksi.

    Sama katoaminen on tapahtumassa par aikaa ihmisten metsäkokemuksen kanssa. Nykynuorison valtaosa on jo lapsena kaupunkiin syntynyt ja heille metsä on täysin vieras elementti.

    Se että metsälehden keskustelupalstalla ollaan, vääristää käsityksen millainen urbaani olento keskiverto nykysuomalainen on.

    Suuri osa suomalaisista pelkää yksin metsässä.

    Visakallo Visakallo

    Olenhan minä seurannut sitä keskustelua ja osallistunutkin siihen, mutta ihan oikeasti, mitä järkeä ja hyötyä siitä on? Metsät kasvavat sen minkä kasvavat, ja sitovat hiiltä sitä enemmän mitä paremmmin ne kasvavat. Mitä järkeä on keskustella vuodesta toiseen itsestäänselvästä asiasta?

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Hyvä kysymys! Mutta kaikki asiat eivät ole selviä kaikille ja kun vaihdetaan mielipiteitä, kaikkien tiedon taso nousee. Onhan yhteiskunnassa metsänomistajakunnan ulkopuolella heikko tiedon taso metsäasioissa, ja maanomistajien joukossakin jos sattuu asumaan kaupungissa kuten edellä todettiin. Lisäksi kansainvälinen luonnonvarapolitiikka asettaa kovia vaatimuksia metsille. Keskustelu siis jatkuu…

    jees h-valta

    Onneksi aika pitkän tauon kera kuitenkin. Piiperot lepo.

    MaalaisSeppo

    Metsien runkopuun sitoman hiilen määrä hakkuupoistuma huomioiden on noussut 60 vuodessa 0:sta tasolle 30 milj m3/a. Tämä on tapahtunut pääosin yksityismetsissä.

    Samaan aikaan puun reaalihinta on pudonnut merkittävästi. Siis metsänomistajat ovat tukeneet (tahtomattaan) merkittävästi yhteiskunnan ja kansalaisten vaurastumista. Nyt on havahduttu ilmastonmuutoksen riskeihin ja käännytty uusin vaatimuksin metsänomistajien suuntaan. Jotenkin tuntuu siltä, ettei mikään riitä. Metsänomistajathan ovat keskimäärin pienempituloisia kuin muut kansalaiset. Eiköhän metsänomistajat jo ole osansa tehneet, kun otetaan huomioon puun reaalihinnan merkittävä lasku ja sen vaikutus metsänomistajien tulohin.

    jees h-valta

    Hiukan MaalaisSepon kannalla mutta enpä nyt kovin paljon lähtisi taas historiasta liikkeelle puun hinnan suhteen. Elämme markkinavoimien maailmassa ja puun hinta elää vapaasti kapitalismissa ja kyllä meidän alkutuottajienkin siihen on tyytyminen. Se että olemmeko sitten köyhiä tai vähemmän köyhiä on lähes mahdottomuus luotettavasti tilastoira tahi niistä tulkita. Jollain saattaa olla satahehtaarikaupalla metsiä lähes kirveen koskemattomina ja silti elää kituuttaa hyvinkin köyhästi ja vaatimattomasti. Minua on monesti jo haukuttu ettei voi olla mahdollista myydä joka vuosi puuta tähän malliin alle sadan tilalta. Sitä samaa taivastelua on jatkunut vuosikymmeniä jo ja silti minä myyn puuta taas ensi vuonnakin. Ja tulen jotenkuin toimeenkin. Mutta noista vaatimuksista olen ehdottoman samaa mieltä, ei mitään uhkia tahi kiristyksiä. Ja vanhat olemattomammat suojelualueetkin vapaaseen metsätaloustoimintaan mukaan. Nyt pitää alkaa vain mennä markkinaehtoisesti ja lakata ruikuttamasta, ja MYYDÄ PUUTA!

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ensi vuonna jatkuvat taas muun muassa lulucf-asetusneuvottelut, joissa Suomea on viety kuin litran mittaa. Kun oma pesä hoidetaan kuntoon, on paremmat neuvotteluasemat sekä EU:n, YK:n että puutuotteiden ostajien suuntaan. Lajikato pitää ottaa vakavasti, koska se muodostaa uhkan paitsi metsien tuottokyvylle, myös metsäalan imagolle. Ilmastonmuutos on myös riski metsätuhojen kannalta, mutta muuten enemmänkin mahdollisuus kuin uhka metsätaloudelle.

Esillä 10 vastausta, 2,071 - 2,080 (kaikkiaan 6,476)