Keskustelut Tekniikka Raivaussaha ei käy – kohokaasutin

Esillä 8 vastausta, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Raivaussaha ei käy – kohokaasutin

    Terve

    Osaisiko joku neuvoa, miten Kaaz 40 sahan kaasuttimen säätö / muut haasteet saadaan ratkaistua. Laitteessa on perinteisen oloinen (sen mitä minä siitä ymmärrän) kohokaasutin, pyöreä luisti”kaasutin”, jossa neula keskellä, neulaa pystyy säätämään neljään eri loveen ”prikalla”, bensan pintaa säädetään taivuttamalla neulaventtiiliä säätäviä kielekkeitä, niihin en toki ole juuri koskenut.

    Tehdyt toimenpiteet:
    – bensahana oli katkennut ja vuosi bensaa, joten tein siihen väliin uuden tiivisteen. hanan sain auki tongeilla, eli kohokammioon menee bensaa.
    – putsailtu kaikki männälle asti ja tarkistettu että paikat ovat ehjät, neulalle olen tehnyt uuden ”säätöprikan” kun hukkasin vanhan. Eri asetuksia neuolalle kokeiltu, eli laihinta, +1 +2, rikkainta en ole kokeillut.
    – Töhnät putsattu ohuesta reiästä, joka johtaa kohokammiosta ”ilmakanavaan” eli se pieni reikä, jossa oli vihertävää sakkaa.
    -kahta tulppaa kokeiltu
    – Koho on ehjä ja neulaventtiili tuntuu toimivan (kokeiltu puhaltamalla bensaletkuun kammion ollessa auki ja liikuttamalla neulaa painavaa systeemiä ylös), melko herkästi menee kiinni.

    Sahan käytös:
    – Kylmänä hankala saada edes lupaamaan
    – kun saa lupaamaan/käymään, saha pärähtelee vain harvoilla iskuilla, eli käy hyvin hyvin epävarmasti. Kaasun painaminen ei juuri muuta käytöstä, ehkä vähän useammilla iskuilla sytyttää.
    – ei ota kierroksia kuin nimeksi, koska ei sytytä riittävän usein.
    – tulppaan kun kurkkaa, se on kostea, mutta ei täysin täysin märkä (?) , tästä ei ole kokemuksia, joten en osaa sanoa.
    – isku tuntuu jämäkältä ja saha on aikaisemmin toiminut hyvin.
    – ilmanputsari tuntuu öljyiseltä, eli roiskinee bensaa (pinekonepolttoaine) takaisinpäin kun ei joka iskulla sytytä(?)

    Kysymyksiä:
    – saakohan liikaa vai liian vähän bensaa?
    – voiko jossain sähköissä olla jotain?

    Tarkennan tarvittaessa, Kiitos jos saan jotain lisävalaistusta

  • Rane

    Ei mitään käsitystä kaazista mutta oletko kokeillut käyttää ilman ilmansuodatinta?

    arto arto

    Saa liikaa….sähköissä vikaa Kyllä, uusi se mötikkä josta tulpanjohto lähtee siinä vika. Heikko kipinä saa aikaan kyseisen reaktion.

    Pelti

    Juu, ei auta vaikka ottaisi ilmansuodattimen pois eli edes täysi ilma-aukko (täysi kaasu) ei korjaa tilannetta, vaan booaa silloin entisestään, muutaman iskun saattaa silloinkin välistä sytyttää.

    Mitenkäs tuon mötikän uusiminen käytännössä ja mikä se mötikkä on? Kipinää iskee kyllä, en osaa sanoa onko heikko, mutta näkyy ainakin auringonpaisteessakin ja lyö hyvin sormille 😉

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Mäkin veikkaisin sitä mötikkää. Tulppakin kannattaa aina uusia kun tulee käyntihäiriöitä, se voi antaa näkyvän kipinän vaikka se ois hajalla. Husqvarnan käyttöohje antaa tulpan vaihtoväliksi muistaakseni 1kk:n mutta itse olen huomannut, että se hajoaa n.3-6kk:n välein jos jokapäivä sahaa täyden päivän.

    Pelti

    Toivotaan että vika on tulpassa. En olekaan tiennyt, että kipinä voi näkyä, vaikka tulppa olisi toimintakelvoton, ilmeisesti antaa siis epätasaisesti kipinää, mikä sopisi käytökseen. Kokeilin kahta tulppaa, joista molemmat ovat käytettyjä, eikä suurta eroa ole näiden välillä, mutta täytyy hakea vielä kaupasta tuorre. Onko tulpilla merkittäviä eroja, näissä kahdessa silminnähtävästi toisessa oli kaula ihan vähän pidempi (2mm), siis sylinteriin menevä, muuten samannäköisiä, tiedä sitten mistä ovat peräisin, kun ovat sahan mukana tulleita (vanha saha).

    Tulpan johto tulee kyllä niin kiinteän näköisestä rungosta, että saa nähdä jos sitä alkaa purkamaan, täytyy purkaa melkein koko saha. Ensin kuitenkin tulpan hankinta edessä.

    tamperelainen tamperelainen

    Eikös tämä KAAZ ole sakemannisaha,jossa tais olla Mitsubishin moottori?Niissä vanhimmissa saattaa olla katkojankärjet.Niissä taas voi olla hapettumaa.

    Metsuri motokuski

    Minä kanssa veikkaisin sähköpuolen vikaa. Se tulpan kastuminen saattaa johtua puuttuvasta kipinästä. Jos kuitenkin kipinää saa niin ajoitus voi olla pielessä. Tuo neula siihen puoliväliin niin seoksen puolesta pitäisi käyntiin lähteä. Voi olla että on liian rikkaalla mutta kunhan edes käyntiin saa.

    Tarkista tuo Arton mainitseman puolan paikka. Onko etäisyys oikea mangneetosta ja kokeile muutta sytytyksen ajoitusta. Siinä saattaa olla vielä että mangneeton pohja on liikkuva ja ajoitusmerkit pohjasta pitäisi löytyä. Tarkista merkit että ne ovat kohdallaan.

    Jos sytkä on kunnossa niin bensapinta voi olla liia korkealla eli se tukehduttaa moottorin. Mutta sekin pitäisi voida tarkistaa niin että pa-hana kiinni niin jossain vaiheessa tukehtuminen loppuu ja kierrokset nousee normaaliksi ennenkuin bensa loppuu.

    metsänvartija

    Kaaz muistaakseni japsi saha, tuli joskus 80-luvulla sahattua.

    Semmonen hobby saha.

Esillä 8 vastausta, 1 - 8 (kaikkiaan 8)