Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 1,351 - 1,360 (kaikkiaan 6,055)
  • Sähkö

    Merkitty: 

    Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

    Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

  • Jukka Isteri

    Moro,

    hyvin on jo keskitalveen päästy ja näyttää, että sähkönhintakin alkaa laskemaan. Puita on palanut kyllä kaksinkertainen määrä verrattuna normaalivuosiin vaikka on ollut ennätys leudot ilmat. Tänään tosin aamulla -24 astetta. Lauhempaa luvassa ensiviikolla.

    harri75

    Ei tuo pörssisähkö ihan huono vaihtoehto ole, jos kulutusta pystyy itse ohjaamaan. Minulla on metsätilalla sähköllä lämpimänä pidettävä mökki, jossa käyn käytännössä joka viikonloppu. Peruslämpö siis aina päällä. Tammikuussa toteutunut kulutuksen mukainen pörssisähkön verollinen keskihinta 5,5 snt/kWh eli noin kolme senttiä pörssin keskihinnan alle. Joulukuussa  toteutunut verollinen keskihinta 19,9 snt/kWh, kun pörssin keskihinta oli 27,1 snt/kWh. No toivottavasti näin kalliita kuukausia ei enää tule Olkiluodon ehkä käynnistyttyä. Pointti on kuitenkin tuo sähkölämmityksen etäohjattavuus, johon löytyy nykyään edullisia ja näppäriä ratkaisuja (minulla Shelly+ fissio.fi).  Suurin säästö tulee tuon keskihinnan pudotuksen lisäksi pienemmästä kulutuksesta, kun poissa ollessa voi hallitusti pudottaa ylläpitolämpötilaa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    ”Esineiden internetistä” on hyötyä etävalvonnassa. Minulla sekä Verisuren järjestelmä että vesivahti tietävät talon sisälämpötilan, ja ne pystyy lukemaan etänä, eli tietää jos asumus alkaa kylmetä. Aiemmin minulla oli käytössä alkeellisempi ratkaisu eli etäohjattava pistorasia, kun äidin talo oli maalla tyhjänä mutta peruslämmöllä. Siitäkin sai tekstiviestin avulla lämpötilan paluuviestinä.

    Tolopainen

    En ole katsonut aiheelliseksi hankkia mitään etävahteja, kun sähkön kulutusta voi seurata tuntitasolla. Kyllä sisälämpötila silloin pysyy asetuksissa, kun sähköä kuluu tasaisesti. Kohta 20v on toiminut näin. Peruslämpö lämpöpumpulla ja sähköpatterit hiukan avustaa tarvittaessa.

    Visakallo Visakallo

    Olkiluoto 3:n uusin uutinen on, että sieltä löytyi yksi kunnossa oleva osa.

    Apli

    Eipä nykyhinnoilla taida kannattaa olkiluoto 3 laittaa käyntiin? Omistajat kerää isommat rahat kun hinta ei painu liikaa alas?

    Nostokoukku

    Ennustin jo alkutalvesta, että Olkiluoto ei käynnisty ennenkuin erään valtionyhtiön kaasuristiretki on maksatettu kuluttajilla. Viivästyy varmaan ensi syksyyn kun tuli vielä näin leuto talvi kiusaksi.

    Visakallo Visakallo

    Suomeen on rakennettu ja rakennetaan paljon lisää eri kokoisia aurinkovoimaloita. Voidaanko niiden tehoa säätää, vai tehdäänkö se muilla voimaloilla? Jos valtakunnassa on aurinkoinen ja tuulinen sää, eikä ole suurta lämmittämisen tai jäähdyttämisen tarvetta, ollaan helposti sähkön ylituotantotilanteessa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Kunhan vetylaitoksia saadaan pystyyn, sähkön ylituotantoa ei enää ole.

    Tolopainen

    Toivottavasti energiateollisuuden vääristellyt jutut sähköpulasta loppuvat vähitellen. Niitä on kuultu jo riittävästi joka talvi, nyt onnistuivat huijaamaan hinnatkin aivan kestämättömiin sfääreihin. Poliisitutkintaan pitäis laittaa koko organisaatio ja lopettaa iso palkkaisten höpöttäjien virat. On aivan sama käynnistyykö OL3 ei sen tuottamaa sähköä enää tarvita Suomessa. Sähkön kulutus kääntyi reippaaseen laskuun, verkosta ostettavan sähkön määrä tulee laskemaan niin pitkälle kuin silmä siintää. Hajautettua sähköntuotantoa tulee nopeasti lisää.

Esillä 10 vastausta, 1,351 - 1,360 (kaikkiaan 6,055)