Keskustelut Tekniikka Sähkö

Esillä 10 vastausta, 1,581 - 1,590 (kaikkiaan 5,985)
  • Sähkö

    Merkitty: 

    Puu kyllä lämmittää, mutta kovasti jo uhkailtu tulevilla sähkökatkoilla.

    Aurinkopaneeli järjestelmiä monenlaisia, ite kattella lataavia, jottei ihan pimiäksi kaikki mee

  • Nostokoukku

    Vihreälle siirtymälle täytyy löytyä myös maksajat. Kun valtion tukimiljardit ei yksin riitä, tarvitaan kuluttajia ja myös maanomistajia mukaan talkoisiin. Vaikka sitten laillistetulla ryöstöllä. Sitähän se on, pienen kaksion sähkölasku 700 e/ kk ja maanomistajan pakkolunastus. Samaa sarjaa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Ai Tolopainen hyväksyy että halvalla menee kunhan se on yleishyödyllistä. Tolopainen on piilokommunisti. Ilmeisesti hiilinielujenkin anastus yleishyödylliseen käyttöön ilmaiseksi on ok.

    Tolopainen

    Ei minulle makseta mitään korvausta, kun metsätie tehdään metsääni. Eikä minun tarvitse maksaa korvauksia muille metsänomistajille tiealueista. Tässä on kyseessä yhteinen hyöty, jos AJ:n käsityskyky ei tähän riitä, ymmärrystä en voi lisätä.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Tuo tieasia on normimeininkiä silloin kun olen itse hyötyjien joukossa. Olen antanutkin tällä periaatteella tienpohjan mökkinaapurille ilman korvausta. Sama pätisi jos saisin tien ilmaiseksi tuulivoimalan tontille ja jos saisin voimalasta vuokraa. Mökkitiemme varteen rakennetaan sähkölinja; siinäkin olen yksi hyötyjä joten sähköyhtiön maksama pieni korvaus riittää.

    Alueellinen ja valtakunnallinen sähköverkko on eri asia, ja siitä kohtuullinen korvaus olisi nykyistä korkeampi, koska hyötyjiä on iso joukko. Huoltovarmuuden ja verkon toimivuuden parantuessa aivan kaikki kansalaiset. Sama kuin luonnonsuojeluun lunastettavat alueet: nekin ovat yhteinen hyvä, mutta korvaus on oltava oikeassa suhteessa menetykseen.

    Puuki

    Rinkopaneelit tuottaa muutakin hyötyä kuin myydyn energian hinnan vaikka sähkön pörssihinta laskisikin.  Oma käyttö ja ekologisuus tuotannossa on niitä etuja.  Ostosähköä menee vähemmän ja myös siirtokulut vähenee sitä mukaa.

    Rane

    MT:ssä näkyi joku ehdottavan aurinkovoimaloiden rakentamista sähkölinjakäytäville.Ranelta ääni tälle,jospa joku päättäjäkin lukisi sen.

    Tolopainen

    Rinkopaneleita on tulossa Suomeen 10000ha alalle  ja sähköntuotanto kapasiteettia 7000Mw. Niitä rakennetaan maailmalla paljon enemmän kuin uuttaa tuulivoimaa.

    Nostokoukku

    Suomen päättäjät ovat hirttäneet itsensä tuulimyllyn siipeen. Mikään muu ei heille käy, kunhan ei tule omalle takapihalle.

    Visakallo Visakallo

    Olisi mielenkiintoista kuulla Tolopaisen kommentti, jos hänen naapurinsa saisikin täyden vuosittaisen korvauksen aurinkovoimalan alle tarvittavasta alueesta, ja siirtolinja rakennettaisiinkin nykyisellä lunastusmenettelyllä Tolopaisen maalle. Voisi siinä yleishyödyllisyys-aate olla hieman koetuksella…

    Visakallo Visakallo

    Merituulipuistoista puhutaan nyt kuin leivästä, mutta yksi ihan pieni juttu on vielä ratkaisematta, eli miten ne rakennetaan kestämään jääolosuhteissa.

Esillä 10 vastausta, 1,581 - 1,590 (kaikkiaan 5,985)