Etusivu Keskustelut Tekniikka Sähköautojen akkujen \\\"kierrätys\\\" kannattaako hehkuttaa?

Tämä aihe sisältää 46 vastausta, 15 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Jätkä 2 viikkoa, 3 päivää sitten.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 44)
  • Sähköautojen akkujen \\\"kierrätys\\\" kannattaako hehkuttaa?

    Suomessa aletaan kierrättää sähköautojen akkuja tänä keväänä. Meikäläistä hieman ihmetyttää, että niistä hyödynnetään vain TERÄS JA KUPARI. Paljon spekuloidut arvometallit ”hyödynnetään” polttamalla, eli tuhotaan : Litium, Nikkeli, Koboltti ja Alumiini ym., joista on puhuttu kovastikin arvokkaina metalleina, no ei ehkä Alumiini ole kovin arvokasta.

    Tuollainen kierrättäminen ei varmaan ole mitään ”Amerikan bisnestä”, mutta onhan se ehkä kannattavaa – jollekkin. Taitaa kuitenkin lyijyakkujen kierrätys olla kannattavampaa?

  • mehtäukko

    Kierrätykseen menevistä lyijy-akuista jopa Mannet (työrukkaset kädessä..) ovat maksaneet 250€ /tonni

    trimmeri

    Niin siis sähköautojen ajoakut ovat ongelmajätettä pahimmasta päästä. Tässä ”kierrätyksessä” on kyse viherpesusta.

    Jätkä

    Siltä se näyttää. Ympäristön kannalta jo niiden valmistusmateriaalien hankkiminen on ympäristörikos, joka pitää lopettaa niin pian kuin mahdollista.

    jees h-valta

    Olisko arvon viherpesureilla jotain faktaakin noiden ”rikosten” tueksi?

    Puuki

    Koboltti ainakin on ympäristömyrkky,  jos pääsee luontoon. Eikä litium tai nikkelikään mitään hivenlannoitteita ole.

    Jätkä

    Litium esiintyy niin pieninä pitoisuuksina maaperässä, että vaikka se olisi sinällään vaaratonta, sen saaminen akkumetalliksi asti pilaa luontoa ja vesistöjä enemmän kuin kullan konekaivu. Lisäksi Suurimmat Litiumkaivokset pyörivät hengenvaarallisin menetelmin suunnilleen lapsiorjatyövoimalla.

    Kun Suomessa aletaan avokaivoksilla noita metalleja tuottamaan, on se saijaintipaikkakunnalle sama kuin se alkaisi suoraan harjavallaksi, eli asuinkelvottomaksi alueeksi.

    Tolopainen

    Miten metallia tuhotaan, ei se polttamalla mihinkään häviä. Tietenkin myös arvokkaimmat metallit otetaan talteen. Osa akuista menee paikalliskäyttöön sähkönvarastoimiseen, kun ne poistetaan autoista. Wärtsilä on jo tehnyt tästä sopimuksen.

    Lasse

    Kyllä täällä meillä pattereista tehdään hivenlannoitetta josta kasveilla on kova puute. Kotimaan paristot ei riitä kuin kuukauden tai kahden tuotantoon.   https://yle.fi/uutiset/3-9315923

    Lasse
    Puuki

    Niin. Alkaliparistoista saadaan mangaania ja sinkkiä talteen. Litium paristot on tehty eri aineista.   Kaivosalueilla ne suurimmat haitat ilmenee, kun käsitellään isoja määriä ympäristölle haitallisia,  isoina pitoisuuksina myrkyllisiä aineita.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 44)