Keskustelut Metsänhoito Suuri ja kattava valkohäntäpeurakeskustelu

  • Tämä aihe sisältää 2,447 vastausta, 92 ääntä, ja päivitettiin viimeksi , sitten AvatarNostokoukku toimesta.
Esillä 10 vastausta, 2,021 - 2,030 (kaikkiaan 2,447)
  • Suuri ja kattava valkohäntäpeurakeskustelu

    Tästä ilmestyskirjan kahdeksannesta vitsauksesta kaivattiin omaa keskustelua. Todettakoon keskustelun pohjaksi, että osa Suomea on jo muutettu peuranhoitoalueeksi. Tämä on hyvin kummallista, kun kyseessä on vieraslaji, joka pitäisi joko kokonaan hävittää tai pitää ainakin kanta hyvin pienenä.

    Peurat ovat söpöjä hirviöitä, jotka syövät niin puut kuin kukkaset. Luonnon monimuotoisuus kärsii, ei synny hiilinielujakaan niin tehokkaasti kuin voisi. Ja mainitsinko jo, että ne syövät meidän perennat? Haaveeksi jää hyppelehtiminen niityllä perhosparvien seassa, ei ole niityllä kukkasia eikä näin ollen perhosiakaan, peurankakkaa vaan joka paikassa. Niin ja punkkeja!

    Seuratoiminnalla ei kantaa näytetä saavan kuriin. Olisiko järkevää vapauttaa metsästys samalla tavalla kuin kauriin kanssa? Saisin heti omaan pihaan innokkaita metsästäjiä, jos se olisi sallittua. Yksi koominen ulottuvuus on se, että ilvekselle haetaan kaatolupia sillä perusteella, että ne syövät peuroja.

    Urjalan tehokkain metsästäjä ampui viime vuonna muistaakseni 143 peuraa. Tänäkin syksynä niitä ammutaan Urjalassa tuhansia, ja silti kanta ei edes pienene, vain kannan kasvu (ehkä) pienenee. Tuollaiset saalismäärät tuntuvat suorastaan koomiselta, tuo on enemmän jotain lahtaamista kuin perinteistä metsästystä. Tyypit vetää käsittämättömät määrät ruokaa maastoon, tässä linkki yhden yrityksen sivulle: http://www.honkolahunting.fi/index.php?p=GalleryEngRus kuvateksti sanoo näin: Eight tons of carrots per week. Tämä siis yhden yrityksen tilanne vuosia sitten, kanta on sen jälkeen kasvanut hurjasti. Kuinka giganttiset määrät vedetäänkään metsiin eu-tuilla tuotettuja porkkanoita ja vastaavia luontoa tuhoavan vieraslajin ravinnoksi?

    Olisi oikein jees joku palstan valopää keksii jonkun keinon millä tähän hommaan saadaan joku tolkku.

  • Gla Gla

    Käytin seuraan kuulumattomista metsästäjistä nimitystä ns. villit. En tarkoittanut näitä minään puoskaroijina. Mutta jos peura vapautetaan, seurojen näkökulmasta kaatolupien velvoittava vaikutus poistuu ja motivaatio kaataa enemmän kuin itse tarvitsee vähenee. Hoitakoon sitten seuraan kuulumattomat kannat riistaneuvoston asettaman tavoitteen mukaiseksi.

    Jotenkin tuo kokonaisuus tuntuu toimimattomalta.

    Maanviljelijät vuokraa myös pellot metsästysalueeksi, joten samalla ne saarekkeet hoituu.

    Rukopiikki

    Suurin ihmisen aiheuttama ongelma metsien monimuotoisuudelle on nykyään valkohäntäpeura. Tämän voi jokainen itse todeta kun näkee kaiken maassa olevan syödyn tai tulleen vähintään maistelluksi.

    Gla Gla

    Ainakin peura on merkittävä tekijä. Nyt pitäisi päättää, mikä on hyväksyttävä kanta ja sitten tavoitella tätä tasoa.

    Anton Chigurh Anton Chigurh

    Muutamilla kirjoittelijoilla todellisuudentaju ja luetun ymmärtäminen näyttää olevan luokattoman heikkoa.

    Tässä missä pääosa maistani sijaitsee on hirvien talvikanta pidetty toistakymmentä vuotta tasolla 10/1000ha. Pääasiassa maattomista (huoleton on hevoseton poika) koostuva seura ei tingi yhtään tuosta tasosta. Minä itse kykenen poistamaan tuosta määrästä omilta mailtani heti tänä syksynä vähintään kymmenen (10) syöpäläistä. Ja ongelma minun osaltani poistuu.

    Pinta-alarajoitus ja lupateatteri pois maanomistajilta.

    Sulli

    Jos kuuluu seuraan, metsästää seuran alueella seuran määrittelemin ehdoin, seuraavana päivänä omalla vuokraamattomalla tilallallaan (jos sattuu olemaan) metsästää omin päin, ei siitä ihminen sen villimmäksi muutu.

    Ei lupien myöntämiseen liity mitään käyttövelvoitetta.

    Miksi seuraan kuulumalla välttyisi kantaan liittyviltä tavoitteilta?

    Gla Gla

    Antonilla on ehkä 0,0004% osuus metsistä, joten tuolla perusteella ei kokonaisuutta voi tarkastella.

    Jos termi villi metsästäjä närästää, käytetään sitten jotain muuta.

    Käyttövelvoite tulee siitä, että seuratasolla ollaan mukana lupien määrittelyssä. Alalla tehdään verotussuunnittelua ja sen perusteella haetaan lupia tietylle alueelle. Jos minä alan metsästää omilla maillani, ei siihen liity mitään sidettä verotussuunnitteluun. Ammun 1-2 peuraa ja kun pakastin on täynnä, homma on siinä. Enhän edes pysty noitakaan käsittelemään, kun ei ole asiallisia tiloja mm. riiputukseen ja ruhon jäähdytykseen. Jos ammun viisi peuraa lisää haaskoiksi, tulee tuosta varmasti sanomista.

    Kun seuralla on asialliset tilat ja kanavat hoitaa lihat eteenpäin sekä hävittää perkeet + on oltu suunnittelemassa kannan hoitoa, lähtökohta on ihan eri tasolla kuin seuran ulkopuolella.

    Anton Chigurh Anton Chigurh

    Joka ainoan syöpäläisen voisin myydä pystyyn. Voisin jopa lahjoittaa. Halukkaita ottajia on pilvin pimein. Erittäin kokeneita ja osaavia hirvenmetsästäjiä (ja lihankäsittelijötä). Enkä ole ainoa puuntuottaja joka haluaa poistaa syöpäläiset mailtaan. Nykysysteemillä se ei tule onnistumaan.

    Ei edelleenkään vähäisintäkään kosketusta todellisuuteen. Itse olin hirvijahdissa mukana jo 1959.

    Gla Gla

    Arvelen, että kokeneet sorkkaeläinmetsästäjät ovat seuroissa.

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Vhp tuhoaa arvokkaita luontotyyppejä saaristossa. FaceBookissa joku jakoi kuvan jossa oli neidonkenkiä, kukat ja pääosin versotkin kaikki syöty.

    ”Kuulemani mukaan Örön linnoitussaarella peurakanta on rajoitettu minimiin saaren erityisen luonnon suojelemiseksi. Kun metsästysseura ei pysty hoitamaan tehtäväänsä, mikä neuvoksi?”

    http://www.hs.fi/mielipide/art-2000008926777.html

    A.Jalkanen A.Jalkanen
Esillä 10 vastausta, 2,021 - 2,030 (kaikkiaan 2,447)