Käyttäjän jees h-valta kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,121 - 1,130 (kaikkiaan 21,543)
  • jees h-valta

Ensiharvennukseen pitää pyrkiä mahdollisimman nopeasti, tietysti. Koska siitähän otetaan jo ensimmäinen sen alan uuden kasvun tili. Ei minulla ainakaan ole tarvis kasvattaa metsää viittäkymmentä vuotta saadakseni ensimmäisen tilin siitä. Mutta näillä raskaan raivaajillahan tuo noin helposti käy.

jees h-valta

Gla ei siis ymmärtänyt että aika helposti nykysuosituksen mukaisella raskaalla raivauksella viedään juuri se enskaan tarvittava puusto. Se juuri tuo noita alle lakirajan meneviä aloja joita keski-suomessa on Metsäkeskus käynyt taivastelemassa. Nyt pitäisi saada metsän kasvatukseen järki kun se välillä tässä hullutuksessa raivauksen autuudesta pääsi tyystin katoamaan. Raivauksen jälkeen pitää jäädä lähelle kahtatuhatta/ha jos meinaa että kierto menee enskasta päätteeseen suunnitellun mukaan. Ja jokaisessa on silloin puuta tarjolla joka kiinnostaa tietysti ostoa. Harva metsä on kauhistus ostollekkin.

jees h-valta

Ensiharvennuksessa niitä Tomperin halveksimia kuituja kyllä tarvittaisiin. Miksi ajeluttaa motoa jos hirvet jo homman hoiti?

jees h-valta

Niinpä, Glalla jotain menee kuten minullakin raivatessa MUTTA se iso mutta on että etukasvuiset jätän kyllä motolla ainespuuksi tehtäväksi. Myös raivatessa pitää olla varovainen ettei vie ensiharvennukselta juuri sitä puustoa jota sieltä pitäisi kuituna harventaa. Jopa alle kuitukoon puita pitää säästää että muutaman vuoden päästä tuleva enska antaa satoa kuutioina ja hiukan rahanakin. Tämä ei ole vain minun järkeäni vaan osto juuri viimeksi antoi tismalleen samanlaiset ohjeet kun leimikon rajauksessa katselimme tulevaa raivausalaa eli männikön enskaa silmälläpitäen. Ehkä minulla sitten on tilanne hiukan eri kuin näillä asiaatuntevilla kaiken raivaavilla joilla moto ei muuta kuin ajelee läpi enskan ja kakkosellakin vielä ihmettelee että niin mitä pitikään harventaa. Minulla enskan kertymää aina on ja keskikokoluokka ei voi olla alle toivotun koska osto aina tarkistaa kohteet. Tätä voisi vaatia mhy:nkin hemmoilta. Muutama vuosi sitten jätimme yhden kuvion vielä kasvuun koska keskitilavuus oston mielestä hiukka liian rajoilla 50ltr:n, siis heidän suosituksensa. Minulla on aina vaihtoehtoisia kuvioita joten siirryimme sujuvasti seuraavalle. Moottorisahaa en raivaukselle kanna vaan sitten teen koko alan enskan itse jos sellaista kuvittelen tarvittavan. Tämän videon sanomakin oli kuitenkin positiivinen eli jonkun alan puuston pienuus ei estä alan käsittelyä kokonaan. Minullakin on joissain menty aika kevyellä käsittelyllä läpi alikasvoskuusikon notkopainanteet. Joita ei ole ollut mitään mieltä lähteä raivaamaan maahankaan. Niistäkin yleensä on ylispuukoivut otettu päältä pois. Näitä tulee näissä Satakunnan rehevissä notkelmissa vastaan jatkuvasti ja se on pelkästään positiivinen juttu.

jees h-valta

Eikös Toloppa se Saksa juuri ole se länsimaa? Miksi et voinut sanoa että ilman USA:n apuja? Jenkki on aina vehdannut Venäjän kaas ja tulee taas aika kun sama peli jatkuu. Repuplikaaneissa on nytkin paljon Venäjä-mielisiä jotka eivät ole ihastuneita Ukrainan auttamisesta.

jees h-valta

Tolopan kommenttiin että yleensä kaupat tehdään ostavien firmojen kanssa ja tuo on marginaalia mitä joku konehemmo suoraan metsänomistajan ohjeilla tekee. Näitä Jovaineita ei kovin taajassa ole jotka näitä motoja ohjeistaa suoraan työn tilaajana. Olisiko aika tiputtaa yksi turha välikäsi toiminnasta eli mhy koska metsäkeskus kyllä hoitaa viranomaisvalvonnan ja mhy:n toiminta saattaa enemmän tuottaa epämääräisiä tuloksia näkyville tehdessään huonojakin, hoitamattomia vitelikkoja puun toimitussopimustensa tynköämiseksi.

jees h-valta

Visan kommenttiin voisi vastata että täällä kipuilevat vain ne jotka kuvittelevat että tuosta vain geologinen ja geopoliittinen sijaintimme hyppää muutaman sata tai tuhat kilometriä lännemmäs. Olemme maa joka sijaitsee aika ylhäällä erään suuren itäisen maan naapurina. Sijainti ei muutu kuvittelulla eikä vihamielisyys itämaita kohtaan auta yhtään. Me tulemme sodan loputtuakkin seurustelemaan itärajanaapurin kanssa moninaisissa niin kaupallisissa kuin poliittisluonteisissa asioissa. Suomi on aikanaan ollut järkevä irrottautuessaan sodasta ” hyvän sään aikana” mutta Ukraina ei sitä näytä tajuavan. Venäjää ei voi sotimalla voittaa yhtään enempää kuin jenkkilääkään. Faktat on jo moni suomessakin tunnustanut mutta intomme hakata ”ryssää päihin” taitaa syöstä meidät vararikkoon. Yleensä sellainen maa auttaa jolla asiat ovat kunnossa eikä omaa hätää avustamisesta tule. Nyt on kansa kurjistumassa mutta puolustusvoimat lykkää sotakalustoa ennennäkemättömällä tavalla Ukrainaan. Kansan piikkiin. Mitäs luulee arvon palstalaiset, tuleeko Ukraina meitä auttamaan kun me ollaan sodassa esim. juuri Venäjää vastaan? Vai tuleeko sieltä taas ”Raatteen tien täydeltä” sotaväkeä. Ei itämaita voi länsimielinen ymmärtää eikä siten pitäisi niiden kahinoihin puuttua. Asia jota ei olla tajuttu edes tässä EU nimisessä irvokkaassa koalitiossa. Saksa ja Ranska jonkinverran mutta eivät uskalla olla neutraaleja tällaisissa koska se tietäisi heti poliittisen pallin putoamista alta. Jenkki touhuaa omiin intresseihinsä nojaten ja on saanut eu:sta hyvän kassaran vähempiarvoisiin avustuksiin jotka heitä eivät kiinnosta. Heitä kiinnostaa testata uutta ja jo olemassa olevaa sotakalustoa Ukrainassa koska eivät nyt itse halua taas sitoutua sotimiseen viimeisen Afganistan-kömmin jälkeen.

jees h-valta

Tolopan suhteen epäilen että onko minkään vertaa metsätoimijoiden kanssa edes ollut tekemisissä. kyllä niillä moton kuljettajilla selkeästi on aina näkemys miten puuta pitää korjata kohteesta. Ei minulla ole ainakaan vastaan tullut konehemmoa joka olisi sanonut että tekee yläharvennuksen firman ohjeella ensiharvennukselle. Kakkosharvennukseenkin saa itse pyytää jos haluaa yläharvennuksen. On siihen joku kerta sitten suostuneetkin.

jees h-valta

Timpan kaas samaa mieltä. Ei tuollaista tule nykypäivänä jos harvennus on pohjaltaan kunnossa. Mahtaako kuvien kohteilta löytyä kantoja edes? Näytti kitu/joutomaan tapaisilta rääpiltä. Eihän motokuski metsää päältä hakkaa ja tuollaisia jätä.

jees h-valta

Tolopalla hiukka fiiraa ja kiire vaivaa. Ehkä olisi ensin syytä päästä sinne Natoon ennen tukikohtahaaveita. Nyt näyttää siltä ettei tule etenemään koska Ruotsi on ryhrikäs demokratia eikä tapata ihmisiä lähettämällä Turkkiin.

Esillä 10 vastausta, 1,121 - 1,130 (kaikkiaan 21,543)