Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,841 - 1,850 (kaikkiaan 2,779)
  • Metsäkupsa Metsäkupsa

    Aloittajan kysymykseen ratkaiseeko raha,vastaus on,että joltakin osin.Minulle tärkeitä asioita ,joilla on suuri merkitys: Luotettava kauppakumppani/ henkilökemia/ aikaisempi yhteistyö,hyvä korjuujälki,korjuuaikataulu.Puunhinnat tiedän uskoakseni millä puukauppa kulloinkin syntyy. Nyt olen keskittänyt yhteistyön valtaosin S/E kanssa ,koska homma pelaa erittäin hyvin.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Kuten Jesse edellä toteaa,MHY:n valtuustolla ei ole paljon virkaa.Paperilla ylin päättävä elin,mutta käytännössä ainoastaan valtuustokauden alussa valitsee hallituksen.Hallitus ja toiminnanjohtaja  yhdistystä hallitsee,valtuusto hyväksyy esityslistan ja toimintasuunitelman ja tilinpäätöksen.

    Itsellä  on 20  vuoden kokemus yhdistyksen hallinnosta,Ennen  yleisessä kokouksessa oli vallan käytön tuntua.Nyt rivivaltuutettu ei tiedä käytännössä paljoakaan.Aikaisemmin kun olin keskisuuren yhdistyksen hallituksessa ,tiesi asiat,nyt valtuutettuna ei kyllä ole muuta,kuin pari kertaa kahvit tai syömiset nauttii.Hallinto ainakin MTK :n hallinassa,metsänsä perineitä tai sukupolven vaihdoksilla maanomistajiksi tulleita.lähes 100% kepulaista  porukkaa.

    Itse olen ostotilallinen ja palkkatyöllä,lainoilla ja puunmyynnillä metsänomistajaksi tullut,niin hyvin ulkopuoliseksi itsensä nykyään tuntee.Mutta asia korjaantuu ,kun tämä valtuustokausi päättyy,niin en paremman väen seuraa kaipaa.Saavat sitten ajaa etujaan ilman minun panostani ,minä olen saanut tarpeekseni tästä edunvalvonnasta.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Onnitelut Jesselle tilakaupan johdosta.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Samanlainen takuuhintasysteemi on myös StoraEnsolla.Vuioden alussa myin esim. kut 58 €,nyt loka-marraskuu vertailu ajankohta,eikohän pari-kolme euroa hinnantarkastuslisää saattaa tulla.Silloin listahinta 57 nyt 60 ,maksimi 5% hinnantarkistushyvitys    hinnantarkistusmaksussa.                                                                          Viime vuonna tuli  vajaa tonni,edellisestä hintalisästä taisikin olla likimain kymmenen vuotta. Vuoden 2007 hintapiikki toi 20 000 tonnin jälkitilin ,kun 56 euron puut muuttuivat 70 euron puiksi.Tämän jälkeen firmat ottivat 5% maksimikorotus rajanRahoilla n.40 ha lentolannoitin.Valtakirjakaupoista ei saa hintatakuuta,siitä ei Mhy on hiljaa.

    Palatakseni varsinaiseen aiheeseen,niin asia hankinpalvelupuiden osalta ainakin Etelä-Savossa on ,kuten Apli toteaa,StoraEnso on niiden pääostaja,Metsäliito ostaa suoraan jäseniltä ja hinnoittelee Mhy:n puille semmoisen hinnan,ettei kauppoja tule.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Tämä on asia,joka on vaiettu ,vaikka käytännössä puhevälit ovat oleet poikki kymmenisen vuotta.Oli aika jolloin Mtk määräili Metsäliittolaisia ja lopputuloksena oli tulla uudet Hankkijat,eli konkurssi.Kari Jordanin johdolla MetsäGrup pelastui ja nyt meidän metsänomistajien firma on voimansa tunnossa.                                                                  Mtk puolestaan kaappasi metsänhoitoyhdistykset valtaansa ja jäsenet omiksi jäseniksi.Mhyt:n hallitukset ovat  usein juntattu kepulaisilla,mieluiten tuottajayhdistysten jäsenillä.Systeemi samanlainen,kuin  SAK:ssa,vasemmisto hallitsee,vaikka enemmistö jäsenistä on muun aateen kannattajia.

    Esa Härmälä on ainoita,joka on asiaa julkisesti murehtinut,koska kumpakin puulaaki on ainakin virallisesti metsänomistajien oma pulju.Itse olen MHY:n valtuutettu,mutta en enään kyllä ehdolle rupea,itselle kävi kuten Härmälällekin,Kepu petti.Olen myös Metsäliiton jäsen,joskin puuni olen pääsääntöisesti S/E:lle myynyt,n.4 000 motti kuluvana vuotena.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Ropakkokelien ajan tukkipuun hinta nousee ja heti kelien kuivuttua palataan todennäköisesti alle 60 euron hintoihin.Itse myin kelirikkoleimikon,vajaa tuhat motti ,hinta lisineen 65 €,puut jo hakattukin.Ennusteet olettavat 1-4% hintojen nousua tulevana vuotena,pidän itsekkin todennäköisenä tämmöistä hintakehitystä.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Kyllähän herran haltuu jätetyt aukot ovat lisääntyneet jo pitemmän aikaan.Useimiten energiapuu raippikkoa pääasiassa ilmestyy,joskus tosiaan paremmin heinäpellolta kastikkaineen näyttää.Viranomaiset ei viiti käydä näihin mielellään kiinni,koska julkisuus on yleensä näiden”monimuotoisten”puolella.Aina löytyy asiantuntija,joka toteaa,että kelvollista taimiainesta ainakin jossain nurkassa.Itselleenhän ensisijassa maanomistaja vahinkoa tekee,jos kesannolla omaisuuttaan pitää.Itse  olen omani hoitanut ja toivon ettei tilakauppojen kylkiäisenä vallan isoja aloja hoitamatonta maapohjaa tulisi.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Hyvin olen saanut sovittua,parhaimillaan päivän tarkkuudella.Nämä ovat osasia ,joilla on minulle suuri merkitys,suurempi kuin mahdollinen korkeampi hinta joltain muulta.Vuoden alussa myin hintatakuupuuta ja sovimme havujen kuivumisen ja pois ajamisen takia,että koneet saa tulla 15.7,tulivat 16.07,nyt kaivuri mätästää parhaillaan talven alle painumaan maata,ala n. 9 ha kahdella tilalla.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Itse tein muutama viikko sitten puukaupan kyseisen firman kanssa,kun tuttu ostohenkilö soitti ja tarjosi asiallisen hinnan.Nyt puut hakattu,kelirikkoleimikot olivat kuusipuuta,josta puutetta kelien johdosta.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Kyllä koivulle on käynyt huonosti hinnan suhteen.Aikoinaan koivutukki oli havutukin hinnoissa,nyt kolmannes vähemmän.Latvaläpimitta on noussut ja ennestään kehnohko tukkisaanto kutistunut entisestään.Itseltä on usko koivuun mennyt,vaikka jonkin verran metsänhoidollisista ja maisemallisista syistä olen istutellut.Missä lie vika ,mutta ajoittain mieleen hiipii vanha sanonta,valkoisesta valheesta.Rehevien maiden metsänomistajana ”kuusiuskovaisuus” senkun meikäläisellä vahvistuu,kun tänään päättyneestä parinviikon takaisesta kaupasta 48 500 ekua kuusikosta  lopputulos osoitti.

Esillä 10 vastausta, 1,841 - 1,850 (kaikkiaan 2,779)