Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,861 - 1,870 (kaikkiaan 2,768)
  • Metsäkupsa Metsäkupsa

    Ei ole,eikä näilä näkyminen metsävakuutusta ota.Tuhansia euroja vuodessa maksaisi ja kerran kymmenessä vuodessa isompaa tuhoja tullut .Myrskytkin ovat tähän asti kuusetkin pääsääntöisesti juurineen pylläyttänyt,jolloin runkovauriot jäänee vähäisiksi.

    On ihmisiä jotka vakuuttavat kaiken,itse en kuulu tähän joukkoon.Meilläpäin ennen erään isännän talon ukkonen sytytti tulee,koulutyttö huomasi savun linja-autoa odotellessaan,joten palokunta kerkesi hätiin.Ei ollut vakuutusta,niinpä palovakuutusyhdistyksen edustaja kiirehti vakuutustusta kauppaamaan.Arveli vakuutuksen saavansa,mutta toisin kävi.Isäntä totesi,että jos olisi palanut olisi tehnyt uuden,kun nykyisenkin oli rakentanut.Oman pussin vakuutus .

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Naapuritilasta en puukaupallisesti suurta merkitystä suuremman puukaupan näkökulmasta näe,enkä siksi osta sen takia.Tieasiat ,sijainti lähellä asuintilaa ym. tälläiset asiat ovat asioita,jolloin olen maksanut”ylihintaa”.Itsellä pienin tilakokonaisuus 1 ha ja isoin n,100 ha,isommalla tilakokonaisuudella ei naapurin raja ole vastassa yhtä lähellä,kuin pienessä.Valtion tiehen olisi tilan hyvä yltää,asfalttisen mieluiten ,jolloin voi rakentaa aivan oman tieverkon jos tiluksella on kokoa.                                                                           Täytyy myös muistaa,että todennäköisesti naapuritila tulee myyntiin kerran isännyysaikana korkeintaa(n. 30v kierto).Itse olen etukäteen päättänyt ne rajanaapuritilat,jotka pyrin ostamaa,jos joskus myyntiin tulee.Oma maa naapuritilasta takaa oman kokemuksen perusteella hyvän naapurin.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Tilakaupan rahoituskuvioita kun laskeskelet,niin 60 euroa havutukki uudistushakkuu ja harvennuksesta 50.Nämä hinnat normaalirealiteettia,eurot mitä kiinolle saat yli,on sitten ,kauppamäärän.sijainin, markkinatilanteen ym kaupan kilpailuttamisen tuomaa lisää.

    Mitä tulee 80 e kuutiohintaan,voihan sen jostain erikoispuuerästä saada,mutta sillä ei ole kokonaisuuden kannalta merkitystä,koska yleensä rekkakuormakin nyssäkää ei tuppaa tulemaan.Kyllä minullekin ennen isännät kehuivat kovia hintoja saaneensa,mutta totuus oli toinen,eräskin oli myynyt valtavat siemenpuut ,joilla hinta oli kova,mutta kovilla oli saada tästä suuresta kaupasta yhtä rekkalastia täyteen.                              Eipä ole nykyään kehuskeleet,kun meikäläinen köyhänä miehenä joutuu tuhansia motteja vuosittain myymään ja edellä mainitsemani 50/ 60 € on kauppakirja hintoina yleensä olleet.No onhan jotain muutakin lisuketta tullut,mutta ei ne montaa euroa kokonaishintaa lisää.

    Jaksota myynnit 5-10 vuodelle,jolloin tulot jakaantuisivat tasaisemin,myös aukot/hoitotoimenpiteet.Ota lainaa tilakaupan rahoittamiseksi,korko edullinen,niin tekevät yleensä muutkin ja lyhentääkseen sitten myyvät puuta.Näin olen itsekkin toiminut,koska ei sitä valmistarahaa tuppaa isomman tilakaupan vertaa olemaan.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Uikevamalliset pihdit ovat kapeamalliset ja pitkäleukaiset.Ps,Lapsena samnmallisella,joskin pienemmällä maitohampaitakin jotka heiluivat,niin vanhempani poistivat suutani.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    On teriin hakelkeamia tullut,osassa tullut kai haritusta liikaa laitettua.Taanoin ohveen terään ilmestyi hiushalkeamia,vaikka en ollut vielä jakoa lisännyt,eikä ollut terää vänkäykseen saattanut.Harvoin sektorisuojan ja terän väliin mitään jää,kun täysillä kieroksilla sahailee.Itsellä huoltopussissa uikevamalliset pihdit,joilla ollen joskus joutunut risutapin poistamaa.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Olen peltoja metsittänyt yli 20 ha.Ensimmäisen v.1989,josta ainoastaan olen saanut harvennustuloa.Muista alueista ei hakkuu tuloa vielä tullut.Lähes kaikkiin olen valtion kustantamat taimet saanut,itse istuksen suorittanut.En ole kuluja kirjannut,joten en voi Esalle tietoja toimittaa.10 ha on kahteen kertaan istutettu,kun myyrät v.2008 söivät 80-90% taimista,valtiolta tuli taimet,itse  istutin ja viisi vuotta heinäsin.

    Kokemuksesta voin sanoa,pelto metsitettävä heti viljelyn loputtua,muutoin on kaikin puolin erittäin työläitä,etenkin jos suopalstoja on.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    75 000 €

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Metsään piste fi antaa puumääristä  yllätävän tarkat tiedot ilmaiseksi,ne sinun kannattaa katsoa.Puulajit kyllä saattavat heittää paljon.25-30 € kertaa puumäärä,niin silloin alkaa tilan hinta hahmohtua ,kun metsä on varttunutta.Toivotan onnea ja asia on sitten varma,kun kauppakirja allekirjoitettu,ei ennen.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Puukaupoilla ja lainoilla tilakaupat olen rahoittanut.Itsellä oli aikanaan satatuhatta mummon markkaa ,viiden vuoden palkkatyöstä sivuun säästettyä .Jos suinkin on realistista,niin kyllä kiinteänä ,eli maata kannatta pyrkiä saada ostettua sukulaiskauppana.

    Valmis kahiseva tuppaa ajanmittaan olla epäedullisempi perintö,tuppaa haihtumaan ajanmittaan,mitä olen sivusta seurannut.Jos tilalla hakkuita suuremmassa mitassa tehty 1960 luvulla,niin tilan täytyy olla metsäinen.120 ha metsäinen tila ,helposti vapailla markkinoilla  miljoonan euron arvoinen.Yleensä metsäisen tilan ostaminen on ollut pitemmän päälle kannatava investointi,itsellänikin on kokemusta.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Edellä on hyviä neuvoja anettu,joilla kyllä pärjää.Mutta ensimmäiseksi kannattaa tunnustella minkä sortin omistajia perikunnassa on.Suosittelen ,että itse kannattaa olla taustalla ja antaa puolison tutkailla tilanne.Ettei käy niin,että toiset osakkaat luulevat vävyn rupeavan isännöimään ja silloin saattaa kapuloita rattaisiin tulla.Meillä on yli 80 vuotta perikuntaa ollut,ei isänikään koskaan kokotilan omistajaksi tullut,enkä ole minäkään.

    Kokemukset eivät hääppöisiä perikuntaomistuksesta ole,joten olen joutunut tilani ostelemaan.Ei tarvitse olla kuin itsensä kanssa tekemisissä,kun päätöksiä tehdään.Toivottavasti Teillä on toimivampi perikunta,jossa metsän etu etusijalla ja vasta sitten mahdollisesti oma etu.

Esillä 10 vastausta, 1,861 - 1,870 (kaikkiaan 2,768)