Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 4,291 - 4,300 (kaikkiaan 7,602)
  • Metsuri motokuski

    Ei kai tuollaisia ongelmia pitäisi enää olla jos saha päästetään markkinoille.

    Metsuri motokuski

    Mikähän sen kulutuksen lisäyksen takana on ? Kannattaisko vaihtaa tai puhdistaa ilmanputsari. Itse en ole huomannut moista kulutuksen hyppäystä. Johtuuko tuo raivuualan lisääntyminen siitä että sinulla ei ole kuin 5 litraa bensaa ja toisella sahaa pitempään kuin toisella ? Muustahan se ei voi johtua.

    Jos tarkoitat moottorin runkolaakerien rikki menoja niin ne eivät juurikaan mene normaalikäytössä jos käyttää hyvää öljyä ja oikean määrän bensan seassa. Mulla on vielä varasahoina vanhoja 450 sahoja joilla on sahattu paljon. Niissäkään ei ole vielä yhtään runkolaakeria mennyt.

    Metsuri motokuski

    Näinhän se on. Muutama tulivuoren purkaus tai siperian tundran sulaminen ja sieltä tulevat päästöt romuttavat tämän hiilinieluasian täydellisesti.

    Ainoa keino on juuri fosiilisten polttoaineiden vähentäminen. Mutta voidaanko se tehdä jos halutaan säilyttää tämä nykyinen elintasomme.

    Metsuri motokuski

    Eipä noissa sahoissa sitten hirveitä eroja ole.

    Metsuri motokuski

    Hyvä jos riittää. 🙂

    Metsuri motokuski

    Kyllä meillä vaan useammalla on varasahat mukana. Ei nuo metsuri porukat joissa itse olen ollut niin eivät paljon remontteja tee. Ehkä me ollaan sitten niin hitaita remontin tekijöitä.  Itse en ole kohdannut vielä koulupoika metsuria työmailla mutta jos niissä on sama ero kuin metsokonepuolella ammattikuskin ja koulupojan välillä niin empähän puhuisi mitään. Ilmeisesti ei ole.

    Voihan se puolilitraa olla mutta empä ole vielä sellaista sahaa nähnyt joka on säädöissä että erotus on kaksi litraa päivässä kuten jätkä kirjoitti. Minulla päivän kulutus oli viimeksi 490:llä viisi litraa. Sen minun raivaustaksa vielä kestää.

    Metsuri motokuski

    Paljonkohan meetsuri vuodessa sahaa ? Jos 150 – 200 ha niin eikai se vielä siinä ajassa romukoppaan jouda. Mutta noilla tunneilla alkaa kytkin olemaan jo kulunut mutta pitäisi vielä toimia.

    Niin kuin täällä moni onkin todennut että käyttötavalla saadaan paljon huonoa aikaan. Sahat yleensäkkin ovat kierroskoneita joidenka ylikierroksia leikataan rajoittimella. Rajoitin on rakennettu niin että työkalu kestää hyvin rajoittimeen saakka jos tarve on sinne nostaa. Mutta jokainen varmaan sen tietää että paras vääntö ei ole maksimi kierroksilla vaan hiukka sen alle.

    Niin ja eihän työkseen sahaavilla metsureilla ole koskaan yksi saha metsässä mukana. Aina autossa on toimiva varasaha ettei kesken päivän kotiin tarvii lähteä. Itse en kyllä enää paljon varaosia metsään kanna ja remonttia tee, vaan illalla sitten korjaan sahan jos siihen jotain tulee.

    Toinen minkä olen työssäni oppinut niin bensakulutuksesta en murhetta kanna. Jos saha ottaa hyvin kierrokset ja kiihtyvyys on riittävä niin se riittää. Jos päivässä menee puoli litraa enemmän bensaa niin se on ihan ”yhtä hailee”. Jos taksa ei sitä kestä niin jossain on jotain vikaa.

    Metsuri motokuski

    Vaikka itse olen koiralla metsästävänä enkä ihaile mitenkään susia, niin olen kuitenkin sitä mieltä että meidän täytyy hoitaa susiongelma pois kannahoidollisena toimena ”eikä oman käden oikeutettuna”. Minusta ei metsästäjien maine kestä nyt eikä jatkossakaan tuollaisia uutisia mitä nyt lehdissä oli luettavissa.

    Se pitää hoitaa niin että jos jossain ongelmia syntyy niin niihin puututaan viranomaisten voimin ja annetaan tarvittavat kaatoluvat. Pahinta on että ongelmia vähätellään ja sitten asia hoidetaan pois kuvatulla tavalla joka ei ole missään nimessä oikein. Sama asia minusta koskee myös hirvieläin kantoja. Jos jossain on tihentymiä ja ongelmia niin niitä pitää pystyä poistamaan.

    Minusta alkaa jotenkin tuntumaan samalta kun Metsälehden artikkelissa oli että ongelmat tiedostetaan mutta asiaa ei korjaa kukaan.

    Metsuri motokuski

    Tuohan se olisikin jotain jos nurmipelloista alettaisiin maanviljelijöille tukea maksamaan hiilinieluna. Tuohan voisi olla hyvä bisnes meille muillekkin vuokrata peltoja ja antaa vain niiden olla hiilinieluna ja ottaa rahat pois. Hyvä keino kupata ilmaista rahaa yhteiskunnalta ilman vastinetta.

    Metsuri motokuski

    Kyllä se on niin että lapsia ja nuoria ei pidä masinoida näihin mielenosoituksiin. Kyllä meillä vanhemmilla pitää olla niin paljon teitämystä ettei asiasta tietämättömiä lapsia näihin asioihin sotketa. Lapsille ja nuorille kuuluvat niiden omat asiat eikä nämä mielenosoitukset. On aihe mikä tahansa.

    Ihan voisi kysyä teiltä metsänomistajilta kuka todella uskoo että Suomessa hakataan noita maksimi määriä puuta vuosittain jatkuvasti ? Se edellyttää että kuitu ja sahapuulla on hyvä hinta. Jos tarjontaa on vähänkin liikaa niin teollisuus alentaa puun yksikköhintaa joka taas torppaa myyntihalut. Jos kuitupuun hinta nousisi vaikka 50% hyvän sellun menekin vuoksi, niin se ei lisää juurikaan kuitupuun myyntihaluja mikäli puusta saatava tukkipuun hinta ei nouse lähelle niistä maksettuja maksimihintoja.

    Kuitupuun tarjonta on suorassa yhteydessä myös tukkipuun menekkiin. Jos jompikumpi menekki tökkii niin maksimi hakkuumääriä ei tulla saavuttamaan.  Itse kun olin vielä hakkuuhommissa niin pelkkiä kuitupuuleimikkoja oli todella vähän tarjolla. Jos teollisuus ei ostanut tukkipuuta niin ei juurikaan leimikoita työnalle tullut. Heti kun tukkipuumenekki virkosi niin leimikoita alkoi työnalle tulemaan. Kuitupuulle oli kuitenkin aina teollisuudella ostohaluja, mutta ainakin meidän leimikkorakenteet olivat sellaisia että kaupassa oli aina myös sellaisia kuvioita joista lähti tukkipuuta.

    Itse uskon että maksimi hakkuumääristä ei kannata murehtia. Me emme saa juurikaan sellaisia tilanteita että jokaista puulajia menee rajattomasti teollisuudelle muuten kuin satunnaisisesti. Jollekkin metsänomistajalle aina on sellainen tilanne että puusta ei makseta tarpeeksi että kannattaa myydä.

Esillä 10 vastausta, 4,291 - 4,300 (kaikkiaan 7,602)