Keskustelut Puukauppa Ajatuksia Puukaupoilta. Vastaa aiheeseen: Ajatuksia Puukaupoilta.

Vastaa aiheeseen: Ajatuksia Puukaupoilta.

Keskustelut Puukauppa Ajatuksia Puukaupoilta. Vastaa aiheeseen: Ajatuksia Puukaupoilta.

wanhajätkä

Monethan minua pitää kylähulluna. Ei haittaa ja ei oo keltään pois…päinvastoin. Minun ketju maksoi sen parikymmentä tonnia lisäinvestointia maataloustraktorista koko ketjuun. Viime vuoden maaliskuusta tähän oon hakannu yli viistuhatta mottia. Nuorenmetsän hoitoa samalla reippaasti yli satahehtaaria.
Tällä alueella minun toimitusmäärillä havukuidun hinta on kolmenkympin kintturassa bonuksineen. Nyt toimitukseen lähtevä viimekauden energia karsittuna 28. Pienin latva 3 senttiä. Ja kaikki haavat ja lahot käy puulajista riippumatta. Hakkuutähde 18.
Seuraavat toimitukset on pari euroa halvemmat, ei voi mitään.

Vanhan kemeralain mukaan tuki on 450 ekua hehtaari kun puu korjataan. Eli liikevaihto ihan mukava jo.

Puun hintahan tuskin nousee ja kamerat vähenee ja varmaan kohtaloppuukin. On vain sopeuduttava , järkeistää ja tehostaa omaa toimintaa. Kyllä metsätalouden on oltava kannattavaa ilman tukiakin edelleen laskevin hinnoinkin.

Runkosopimukset takaavat puun menekin tasaisesti. Voin toki ihan vapaasti myydä muillekkin. Tänä vuonnakin neljälle eri yhtiölle. Tukit menee sahoille, energia sitä tarvitseville ja havukuitu sitä haluaville. Näin saan parhaan hinnan…..luulisin