Keskustelut Metsänhoito Laskuharjoitus ku-kasvatuksesta Vastaa aiheeseen: Laskuharjoitus ku-kasvatuksesta

Vastaa aiheeseen: Laskuharjoitus ku-kasvatuksesta

Keskustelut Metsänhoito Laskuharjoitus ku-kasvatuksesta Vastaa aiheeseen: Laskuharjoitus ku-kasvatuksesta

Planter Planter

Planter: ”Mätästys ja kuusen istutus 1600 kpl/ha. Investointiin lähti lompakosta paperirahaa 474€/ha.”

”Saitko kuittia?”

Kyllä kuitti otetaan aina. Tuossa hinnassa on huomiotu verovähennys ja istutus on tehty itse. Kun harrastaa esim. golfin sijaan paljon mielekkäämpää metsänhoitoa, niin en laske omalle työlle hintaa, matkakin palstalle oli lyhyt. En ole harrastanut hampaita kiristellen, vaan sopivina annoksina (2..3 ha uudistusta vuodessa) kuntoilumielessä.

Istutuksen laatu on paljon parempi, kun sen tekee itse. Kasvua tulee seurattua ja taimikosta huolehdittua, kun on kyseessä ”omat lapset”. Taimena 1-vuotias keskipaakku, edullinen 0,18€/kpl (ALV 0) ja lähtee havaintojeni mukaan kasvuun yhtä hyvin tai jopa paremmin kuin 2-vuotias, koska paakku/juuristo on riittävän iso taimeen ja haihduttavaan neulasmassaan nähden.

Mätästyksen hinta on ollut haarukassa 350…400 €/ha. Istutustiheyttä säädellään maaston mukaan, jos on oletettavissa, että luontaista täydennystä tulee, voidaan taimiväliä harventaa. Selkeissä ongelmakohdissa tihennetään. Kun istuttaa itse 1600kpl/ha on ihan riittävä. Jos teettää vieraalla, pitää varautua ainakin 10% taimien kuolemiseen ensimmäisenä vuonna.