Keskustelut Metsänhoito Laskuharjoitus ku-kasvatuksesta Vastaa aiheeseen: Laskuharjoitus ku-kasvatuksesta

Vastaa aiheeseen: Laskuharjoitus ku-kasvatuksesta

Keskustelut Metsänhoito Laskuharjoitus ku-kasvatuksesta Vastaa aiheeseen: Laskuharjoitus ku-kasvatuksesta

Planter Planter

Usein istutustyö tehdään talkoilla, jolloin siihen voi osallistua sakkia, joka ei ole koskaan ennen istuttanut. On myös käytetty kesätyövoimaa, jolloin laatu kärsii määrän kustannuksella. Työ on näennäisen yksinkertaista, mutta jos se tehdään huonosti, menee koko kallis investointi kankkulan kaivoon.

Itse en ota riskiä, että istuttamaan tulisi joku, jonka työn laatua en tiedä.

Linkin dokumentin sivulla 34, taulukko 3 kertoo saman, jonka olen itse havainnut, että mättäisiin istutettuna 1- ja 2- vuotiaan taimen kehityksessä ei ole juurikaan eroa. 2-vuotias on kalliimpi, raskaampi ja kalliimpi istuttaa, jos istutusta seuraa kuiva jakso 2-vuotias on herkempi kuivumaan. Henkilökohtainen valinnanvapaus on johtanut 1-vuotiaan keskipaakkuisen käyttöön ja kustannusten pienentämiseen.

http://www.metla.fi/metinfo/taimitieto/julkaisut/metsanuudistus-screen.pdf

Tästä voi ottaa lukuja NNA laskelman riskiosiooon:

”Täysin epäonnistuneita kohteita oli eniten kylvössä (30 %). Istutus-
aloilla epäonnistuneiden kohteiden osuus pinta-alasta oli keskimäärin 3 % ja luontaisen uudistamisen aloilla 12 %, mutta sen lisäksi 19 % luontaisista uudistamisista oli johtanut heikoksi luokiteltuun tulokseen. Epäonnistumisen riski oli istutuksissa 12 %, luontaisessa uudistamisessa 31 % ja kylvössä 61 %.”