Keskustelut Metsänhoito Hankintahakkuun kannattavuus Vastaa aiheeseen: Hankintahakkuun kannattavuus

Vastaa aiheeseen: Hankintahakkuun kannattavuus

Keskustelut Metsänhoito Hankintahakkuun kannattavuus Vastaa aiheeseen: Hankintahakkuun kannattavuus

pihkatappi pihkatappi

Traktorin kulut kai ne tuossa se epävarmuus tekijä on. Jos ostat uuden kärryn ja kuormaimen olemassa olevaankin traktoriin ja teet vuodessa reilun sata mottia hankintaa, niin tappiota tulee, mutta paljonko, niin siihen ei kukaan osaa toisen puolesta antaa oikeaa vastausta ilman tarkempia tietoja, jos mielestään osaa niin osoittaa lähinnä tyhmyyttään.

Itse olen asian laskenut näin. 5-7 euroa motille lienee kustannus puiden ajosta tien varteen vieraalla teetettynä, 125 motin ajo vie kaksi työpäivää aikaakin, eli 200 euroa lienee kustannus tuosta selkää rasittavasta ajan menekistä itsellekin. Jolloin traktorin, kärryn ja kuormaimen kulut kun saa 3 euroon motille, niin kannattaisi ajaa itse. Minulla ei noita vehkeitä ole, niin ei varmasti kannata hankkiakaan. Jos tuhlaa kalustoon 10000 euroa ja laskee vaikka 500 euroa vuodessa tasapoistona tuon, niin tuostahan tulee jo enempi kuin se 3 euroa motille, pitäisi saada vielä polttoaineet, korjauskulut ja jonkinlaista korjauskalustoa ja tilat kaikelle. Eli jos kaikki on jo valmiina tilanne hiukan eri ja tappio paljon pienempi.

Olikohan kysymyksesi retorinen. Ilmeisesti korjuujäljen erinomaisuus oli se pointti, paljonko se oman traktorin käyttö lisää sitä erinomaisuutta?