Keskustelut Metsänomistus Kääntöpaikka yksityismaalle salaa Vastaa aiheeseen: Kääntöpaikka yksityismaalle salaa

Vastaa aiheeseen: Kääntöpaikka yksityismaalle salaa

Keskustelut Metsänomistus Kääntöpaikka yksityismaalle salaa Vastaa aiheeseen: Kääntöpaikka yksityismaalle salaa

hatelo

Tuleepahan tästä keskustelusta mieleen eräs entinen naapurini, joka sai kauheat kohtaukset siitä, kun rakensin uuden tien rajaa myötäillen (omalle puolelleni). Oli huutamassa työmaalla välittömästi ”työt seis!!!”. Siinä sitten käytiin mm. rajankäynti masnmittarin kanssa ja tie oli sentilleen oikealla paikallaan ja kaikki ns. jeppis. Se oli pitkä ja raskas prosessi (myöhemmin kuulin että kaikkien rajanaapurien kanssa oli jostain syystä saatu käyntiin rajankäynti, ilmeisesti riitely on niin kivaa, että mml:n rajankäynti maksut maksaa ilolla). Lähtökohta puheluissa ja tapaamisissa oli armoton syyllistäminen ja poliiseilla tai juristituttavilla uhkailu. Hemmetin hyvin kyllä kelpasi hänen puolen hakkuissaan minun omilla varoillani omalle puolelleni rakentaman kääntölenkin käyttö. Oli otsaa vaatia myös virallista tierasitetta siihen minun omalle maalleni rakentamaan tiehen (ei yllättäen sitä saanut). Sovulla näitä asioita pitää aina yrittää naapurien kanssa hoitaa. Ja käyttäjä/rikkoja siivoaa jälkensä ja maksaa korjaukset. Yksin ei täällä pärjää koko elämäänsä kukaan. Hyvät naapurivälit on tärkeitä! Sen olen kyllä oppinut, että mieluummin teetätän nykyään omaa maata pitkin tarvitsemani tieyhteydet, kuin lähden hattu kourassa anelemaan toisilta lupia tieasioihin ja vääntämään niistä. Pääsee helpommalla elämässä. Meitä kun on moneksi.