Keskustelut Tekniikka Echo moottorisahat Vastaa aiheeseen: Echo moottorisahat

Vastaa aiheeseen: Echo moottorisahat

Keskustelut Tekniikka Echo moottorisahat Vastaa aiheeseen: Echo moottorisahat

StihljaEchoMies

Voihan niissä vinkuintiaaniketjuissa ollakin niin, että viilalla saa lisäterävyyttä jopa uutena. Itse en sotkeudu enää yhteenkään humpuukiketjuun. Kerran, mukamas säästääkseni ostin 2 tämmöistä halpisketjua, kun joku tuttu sanoi, että kyllä niilläkin pärjää. No ei pärjännyt. Ensimmäinen meni poikki heti alkuunsa tuoretta puuta sahatessa. Ajattelin sen olevan vaan joku huonolla tuurilla kohdalle sattunut valmistusvika. Laitoin heti perään toisen ketjun. Tuoretta puuta täysillä kierroksilla sahatessa napsahti poikki. Tällä kertaa Stihlin purukopasta paloja pois. Vaihdoin vanhan Stihlin ketjun ja yritin jatkaa töitä. Lyhyessä sahaamisessa purukopan lohjenneiden paikkojen kohdat alkoivat keräämään purua tukokseksi asti. Työt seis ja kauppaan purukopan ja rikki menneiden ketjujen kanssa. Sain jonkinverran hyvitystä. Summarum: Kahdelle halpisketjulle tuli hintaa. Purukoppa meni rikki, ketjut rikki ja hermot rikki. Aikaa kului yhden työpäivän verran varaosia hakiessa. Joku silloin aikoinaan sanoi minulle, että älä sotkeennu kiinalaisiin, vinkuintialaisiin ja muihin negro mulata juttuihin. En uskonut sitä ja maksoin siitä rahaa ja vaivaa. Lakeuden kone ja monet muut myyvät laatuketjuja kuten Stihl isommissa erissä, jolloin ketjun hinnaksi jää noin 13 euroa. Oregon Speedcut ketjua myydään noin 13-14 euron hintaan. Em. ketjuihin ei ole tarvinnut pettyä. Oregon speedcut ketjussa oli jossain vaiheessa materiaali hieman kovempaa kun Stihl ketjussa. Hommasin sellaisen sähköisen laikka teroituskoneen. Sillä saa tasaista jälkeä. Näppärää säätää yksillä säädöillä per leikkuuhampaan puoli. Kun koneen säätää, ihan hieman ottavaksi, niin ei se paljoa tavallista viilaa enemmän haukkaa. Teroituskone minulle uusi ostos. Jatkossa tulen tekemään niin, että teroitan muutaman ketjun valmiiksi metsätöihin ja vaihdan sitten tylsyessä uutta ketjua. Oregon Speedcut ketjuissa oli alussa semmoista (taitaa olla vieläkin), että leikkuuhammas oli senverran kovaa materiaalia, ettei siihen tahtonut tavallinen 4,8 millinen pyöröviila kunnolla pystyä. Teroittelin nekin ketjut teroituskoneella. Hyvää jälkeä tuli.