Keskustelut Metsänhoito Yrittäjäraivaaja Vastaa aiheeseen: Yrittäjäraivaaja

Vastaa aiheeseen: Yrittäjäraivaaja

Keskustelut Metsänhoito Yrittäjäraivaaja Vastaa aiheeseen: Yrittäjäraivaaja

MIISU4F MIISU4F

Ottaa kyllä päähän, että urakkametsurit dissaa aikapalkalla olevia. Tuota on saanut kuulla niin kauan kuin alalla olen ollut. Olen tuntipalkkalainen omilla välineillä ja polttoaineilla. Ollut n. 15 vuotta.  Työaika autolta autolle 8 tuntia. Vuosittainen työaika on n. 8kk. Keleistä riippuen. Viime vuonna olin 20.12. asti…

Yhtiössä on käytössä tuotospalkkausjärjestelmä, eli laatu/määrä/metsänhoidollinen aktiivisuus nostaa henkilökohtaisia tuntipalkkoja aina vuodeksi eteenpäin. Tosin, jos on mennyt huonosti vaikka kremppojen takia, ei sitä aivan *nollille* putoa silloinkaan, vaikka tuotosprossut tippuisikin. Itsellä esim pitkään jatkuneet selkävaivat pudotti palkkaa mutta ei koskaan niin ales, etteikö olisi kannattanut työskennellä. Työnantajahan se määrittelee, onko jostain tekijäksi.  Selkäongelmien takia olin kaksi vuotta osa-aikainen ja kolmas vuosi meni vielä himmaillen mutta nykyään taas täysipainosesti työnsyrjässä. Siitä saa olla kiitollinen, että työnantaja on ollut joustava, koska kyllä tosi ammattilaisuushan ei katoa, vaikka joitain kremppoja tulisi. Kun kuntoutuu, on työssäpysyminen molempien etu. Työ teon motiivit ja korkea moraali työtä kohtaan ja ilo tehdä raivaustöitä on palkitsevaa.  Luulen, ettei yhtiössä kukaan ole joutunut poispotkituksi laiskuuden takia. Joku on saattanut tehdä urakalla mutta pääosin kuitenkin aikapalkkalaisia kaikki. Plus yrittäjiä, niitäkin on.

Ei raivaustöissä pysty huijaamaan, jälki/määrä/poistuma ja kaikki on koko ajan nähtävissä. Totta kai työnjälkeä ja ajankulua tarkastellaan aika ajoin. Lisäksi meillä on käytössä työvaikeustekijät sekä jatkuva työjäljen seuranta. Ei olisi mahdollistakaan *lintsata* töissä/töistä, koska jatkuva seuranta piirtää sitä työnjälkeä mobiilikarttaan samalla lailla, jos olette nähneet esim metsäkoneiden ja muokkauskoneiden työjälkikarttoja. Myös yksintyöskentelyominaisuus, se tosin on vartiointiliikettä varten. Että työpäivän alussa kirjaudutaan paikalla olevaksi ja se tallettaa sijaintia määräajoin. Kun työpäivä loppuu, pitää kirjata itsensä ulos. Jos ei kirjaa ulos, niin lähtee hälytys esimiehelle ja vartiointifirmaan,,,jos vaikka on kuukahtanut sinne.

Minusta on outoa puheet, että ammattimetsurit ei saisi samaa laatua ja jälkeä aikaan oli tuntipalkalla tai urakalla. Ei työnantajat mhy   tms.  puolellakaan varmaan kauaa maksa tekemättömästä työstä tai *laiskuudesta*. Harva jaksaa lähteä oleilemaan säässä kuin säässä maastoon turhan päiten. Kyllä siellä töitä tehdään. Työn ei tarvitse olla kiihkeää repimistä vaan tasaista puurtamista. Ei sinne mennä kilpailemaan kenenkään kanssa, vaan hoitamaan taimikkoa laatu mielessä. Itse en käy autolla päivän aikana, ellei terä mene vaihtoon tai saha rikkoonnu. Tauot pidetään lyhyinä.  Reppu aina mukana palstalla, varahanskoja, mahdolliset sadevaatteet ym, ettei kesken päivä tarvitse poiketa palstalta pois. Puhelut on jätetty minimiin, jos pomo soittaa tai tulee muu tärkeä asia, sitten vastataan. Jos vastaa puhelimeen, siinä saattaa mennä varttikin nopeasti lörpötellessä.

Joku on aina paras ja nopein, kunnes löytyy vielä parempi, ja joku hitain mutta me muut  ollaan sitten sitä ihan ok keskivertoa. Mikä säästää ihmistäkin se tasainen työtahti.