Keskustelut Metsänhoito Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään Vastaa aiheeseen: Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Vastaa aiheeseen: Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Keskustelut Metsänhoito Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään Vastaa aiheeseen: Monimuotoisuus jatkaa köyhtymistään

Timppa

Puuseinät kaipaavat maalia 10-20 vuoden välein.  Riskinä on myös nykyisten rakennusmääräysten mukaiset paksut eristeet, minkä seurauksena puuseinät saattavat altistua homesienille, koska rakennuksesta tuleva lämpö ei kuivata niitä tarpeeksi.  Tuuli saattaa nimittäin ajaa vettä myös seinien sisälle.

Puukerrostalorakentamisessa on aika paljon riskejä, jotka kaikki eivät ole vielä realisoituneet.  Rakennuksen runko muodostaa aika pienen osan rakennuksen kokonaishinnasta, mutta on oleellinen sen pitkäikäisyyden kannalta.  Siksi rungon suhteen ei kannata ottaa riskejä.  Puutalorakentaminen on nykyään ideologinen ratkaisu.

Itse olen vuosikymmenten aikana nähnyt niin monta epäonnistunutta suunnitteluratkaisua, että suhtaudun kaikkiin uusiin niin, että prototyypeillä pitää olla pikäaikainen käyttökokemus ennen niitä kuin voi ottaa laajalti käyttöön.  Puullekin saattaa löytyä vielä parempia käyttömahdollisuuksia.  Mutta kuten edellä totesin tietysti myyn puuta mielelläni puurakentajille, kunhan ei tarvitse itse siihen sijoittaa.