Keskustelut Puukauppa Kannattaako hankintakauppa Vastaa aiheeseen: Kannattaako hankintakauppa

Vastaa aiheeseen: Kannattaako hankintakauppa

Keskustelut Puukauppa Kannattaako hankintakauppa Vastaa aiheeseen: Kannattaako hankintakauppa

Ukkopekka

Jos nyt edes yritettäisiin puhua aiheesta.. Itselläkin on kokemusta hankintakaupoista, oikein yhdestä sellaisesta. Että kokemus puhuu. Kaupasta sovittiin asiallisen ostomiehen kanssa ja samalla käytiin laatuvaatimukset läpi. Siinä sivussa sain paljon hyviä ohjeita. Olisin saanut hänet metsäänkin asti neuvomaan, mutta aikataulusyistä tämä jäi tällä kertaa väliin. Hakattu puusto oli kuusta.

Ajoin itse puutavaran mönkijällä pois metsästä, joten tästä käytännön syystä tein kaikki kuidut kolmemetrisiksi. Oli oleellisesti helpompi siirtää ne pois metsästä, mutta samalla varmasti paljon hitaampaa. Tukkia (vajaa 10 m3) tuli vajaa puolet kuidun (reilu 20 m3) määrästä. Poistettava puu oli sen verran huonolaatuista, että kuitupinoon piti mättää tukkikokoista tavaraa isolla kädellä. Oli heti raskaampaa tehdä tällainen iso kuitu kuin pienempi, mutta toisaalta mottejakin kertyi nopeammin. Kun mitään huipputukkeja ei ollut, niitä piti yrittää tehdä vähän huonommastakin tavarasta. Silti vain muutama tukki meni raakiksi. Yhdessä taisi olla liian pieni latvaläpimitta ja jossain heitti pituuskin.

Homma oli suhteellisen hidasta, kuten arvata saattaa. Ensiharvennuspuu olisi ollut kevyempää, tämä oli oleellisesti isompaa (huonosti harvennettu kuusikko, jossa kasvu jo hidastunut liian tiheyden vuoksi). Suurin syy hidastelussa oli kokemattomuus. Mittaa tuli käytettyä paljon, kun silmä ei alkuun sanonut oikeaa pituutta. Läpimittojakin mittailin tukeista. Tämä oli ihan tietoinen valinta, jotta oppisi heti alkuun tekemään riittävän hyvää laatua. Nyt tuli varmaan liiankin hyvää. Tein homman viikon aikana, joten väsykin alkoi painaa. Näin erityisesti siksi, että ajoin aina päivän päätteeksi hakatut puut pois. Paikatkin sain kunnolla kipeäksi virheellisen sahaustekniikan vuoksi. Tästä pitää ottaa opiksi.

Kannattiko? Nyt jäi jotain käteen, kun pystyyn myytynä olisi tulos ollut oleellisesti huonompi. Hakattu metsä tuli kuntoon ja itse oppi siinä sivussa. Tosin pystyyn hakattuna sen olisi saanut kerralla kuntoon, kun nyt jäi lisää tehtävää seuraavalle kerralle.  Kohde oli sen verran hyvällä sijainnilla, että tämän helpommaksi hankintahakkuu tuskin voi mennä. Kannatti siksi kokeilla. Hyviä neuvoja sai myös paikallisilta isänniltä, tosin nämä oli välillä vähän ristiriitaisia ja lopulta piti kuitenkin itse päättää, miten homman tekee. Monta kertaa on niin, että homman sisäistää kunnolla vasta sitten, kun on itse kokeillut. Niin oli omalla kohdalla tässäkin asiassa. Tämän jälkeen katselee ihan eri silmillä pystyssä olevia puita ja puupinoja.