Keskustelut Tekniikka Menikö kytkin vai kulmavaihde Vastaa aiheeseen: Menikö kytkin vai kulmavaihde

Vastaa aiheeseen: Menikö kytkin vai kulmavaihde

Keskustelut Tekniikka Menikö kytkin vai kulmavaihde Vastaa aiheeseen: Menikö kytkin vai kulmavaihde

Metsänmies

No niin. Puretaampa se kulmavaihde. Otetaan tietysti ensin irti putkesta. Purkaminen aloitetaan putken puoleisesta päästä. Aluksi irroitetaan pieni kuusiokoloruuvi, joka on runkoputken suuntaisella osalla, alapuolella. Kun tuo ruuvi on irroitettu, lähtee putken puoleiset laakerit ja hammasratas yhdessä paketissa ulos lämmittämistä apuna käyttäen. Lukkorengasta ei kannata irroittaa tässä vaiheessa. Tuo laakeri/rataspaketti on todella tiukkasovitteinen, mutta irtoaa seuraavasti. Tarvitaan alusta, joka ei jousta, mutta ei ole myöskään liian kova (itse käytän muutaman sentin paksuista kovaa muovilevyä). Sitten käsiin rukkaset, jotka eivät läpäise kuumuutta helposti. Seuraavaksi lämmitetään kulmavaihdetta tuon edellä mainitun”paketin” alueelta oikein kunnolla, ei kuitenkaan sulateta. Kun tuo alue on tarpeeksi kuuma, kulmavaihdetta on lyötävä reippaasti alustaan(ei rautaan, eikä betoniin,voi haljeta), ja paketti putoaa ulos pesästään. Ei lähde välttämättä ensimmäisellä, eikä toisellakaan lyönnillä, mutta lopulta lähtee. Voi joutua lämmittämään uudestaankin. Kun paketti on ulkona, poistetaan lukkorengas jonka jälkeen laakerit hammasrattaan akselilta. Nuo laakerit lähtevät helpommin. Terän puoleinen akseli on helpompi. Ensin ne kolme kuusiokoloruuvia irti ja se peltiläpykkä lähtee pois. Sitten teränkiinnitysmutterin paikoilleen, kulma mutterista tiukasti kiinni ruuvipenkkiin, taas kuorrien lämmitystä ja kovalla muovivasaralla kuorta naputtamalla akseli irtoaa laakereineen. Jos rattaat ovat ehyet, tarvikelaakerit (ovat korkeintaan kolmasosan merkkiliikkeen laakereiden hinnasta)paikoilleen , Kokoaminen tietysti päinvastaisessa järjestyksessä.