Keskustelut Metsänhoito Vaihtoehtoja avohakkuulle Vastaa aiheeseen: Vaihtoehtoja avohakkuulle

Vastaa aiheeseen: Vaihtoehtoja avohakkuulle

Keskustelut Metsänhoito Vaihtoehtoja avohakkuulle Vastaa aiheeseen: Vaihtoehtoja avohakkuulle

Jean S

Siis vihreäthän haluavat, että se puu jököttää pystyssä mahdollisimman pitkään, koska nehän eivät laske yhtään sitä, että mitä siitä puusta tehdään. Pääpointti on juuri se, että hiilivarannon pitää olla mahdollisimman suuri eli metsässä paikallaan oleva puumäärä pitäisi maksimoida, ja se on se ja sama onko se elävää vai kuollutta.

Hiilensidontakoneiston toimintanopeus tuntuu kiinnostavan lähinnä metsätieteilijöitä ja ehkä MMM:n väkeä, mutta YM:n päässä fokus on nimenomaan siinä metsän passivoinnissa hiilivarannoksi.

Itse tuohon käännöstehtävään en ota kantaa ja en ole oikein varma, mitä tässä tarkoitetaan sillä ”dead wood”illa. Oletan että näitten tavassa laskea hiiltä esimerkiksi sellainen 200-vuotias pystyyn kuollut männikkö, jonka seassa on vielä eläviä alikasvoskuusia, on hyvin arvokas hiilimetsä, joka on sitten varmaan ihan eri asia kuin vaikka Timpan käsitys, jossa arvokas hiilimetsä on 38-vuotias parhaassa kasvussa oleva kuusikko.

Itse olen vähän sillä linjoilla kuin tuolla edellä oli joku, ehkä Tolopainen, että merien kasvi- ja eläinplanktonilla on tosiasiassa huomattavasti isompi rooli hiilensidonnassa kuin metsillä. Lisäksi olen vähän sitäkin mieltä, että niin kauan kun Amazonit ja muut paikat palavat silloin tällöin, on melkein se ja sama, päätehakataanko meillä metsät 70- vai 85-vuotiaina.