Keskustelut Metsänhoito Yritys tuulenkaatojen korjaus kevyellä kalustolla Vastaa aiheeseen: Yritys tuulenkaatojen korjaus kevyellä kalustolla

Vastaa aiheeseen: Yritys tuulenkaatojen korjaus kevyellä kalustolla

Keskustelut Metsänhoito Yritys tuulenkaatojen korjaus kevyellä kalustolla Vastaa aiheeseen: Yritys tuulenkaatojen korjaus kevyellä kalustolla

isotee

Aloittajalle pisteet aktiivisuudesta!

Mitä tulee itse hommaan, tuskin kannattaa. Itsellä on kokemusta tuulenkaatojen keräilystä ihan teini-iästä lähtien; traktorilla, moottorikelkalla, pienellä ajokoneella, viimeksi mönkijällä käsipelissä omaksi iloksi ja hyötyliikunnaksi. Itselle kun tekee eikä tunteja laske, saa hyvän mielen ja polttopuuta, ehkä muutaman satasen jos hankintana myy. Sahapuita on hankala saada eteenpäin kun pitäisi tulla min 10 m3 eikä saa olla sinistymää jne mitä tuulenkaadoissa usein on. Toisin sanoen myyntitulo on usein pieni, mikä myös rajoittaa mahdollisesti työstä maksettavaa hintapotentiaalia.

Mönkijähommassa haasteena on lisäksi se, että usein tuulenkaadot on harvennusten jälkeen niitä isompia puita. Kolmen-neljän tukin kuusirunkoja kun tekee ja siitä latvaläpimitan 30 cm tyvitukkia kun haalaa mönkijän kärryyn, tietää tehneensä…

Sitten se taitotekijä; minulla oli onni olla pikkupojasta lähtien ammattimetsureiden opissa, jolloin tuulenkaatohommatkin tuli tutuksi. Mutta en suosittelisi aloittavalle lähtemään opettelemaan ilman hyvää opettajaa. Eikä koskaan tuulenkaatohommiin yksin! Se on hankala soitella apua tajuttomana kuusikasan alta… PS.  mitä tulee kannattavuuteen, sille apumiehelle tai -naisellekin pitäisi saada palkka jos vieraalle teet. Jos ei omistaja itse ole turvallisuuttasi valvomassa…

Täällä on jo esitetty mökkitalkkari-, polttopuun teko-, lumenauraus ym palvelua. Niitä suosittelisin minäkin. Lisäksi niitä ennakko- tai piennarraivauksia jne. Tuulenkaatojen teko vieraalle mönkijällä rahaa vastaan menee valitettavasti ”talostelun” piikkiin.