Keskustelut Tekniikka Jonsered 2055 Vastaa aiheeseen: Jonsered 2055

Vastaa aiheeseen: Jonsered 2055

Keskustelut Tekniikka Jonsered 2055 Vastaa aiheeseen: Jonsered 2055

Pavekka

Noita turboja on ollut sahoissa monenlaisia. Välillä vieläkin jotkut luulee niitä pakokaasuahtimiksi mutta ei niitä ole koskaan ollutkaan. Ne on enemmänkin aikansa tuotteita kun kaikkialla oli turbo sitä ja turbo tätä. Nehän on siis lähinnä keskipakotoimisia esi-ilmansuodattimia. Kaiken hauskin ja pirullisen ovela markkinointi kikka se oli husqvarna 40:ssä ja sen sisarmalleissa. Hyväkuntoisella 40:llä on vieläkin hauska touhuta kun siinä on se turbon viheltävä ääniefekti. Vanhoissa 40:ssä turboa ei ole ja kaikissa turbomalleissa ääniefektiään ei ole. Huskin 300-sarjaisissa on moottorisahoiksi erityisen hieno soundi. Pitääkin joskus irrottaa turbo ja koittaa tuleeko se siitä vai moottorin muista ominaisuuksista.

Tossa otsikon jonssissa turbo ottaa imuilman vauhtipyörä vierestä eli ainakin teoriassa se paineistaa suodatin kotelon vaikka käytännössä kone varmaan imee enemmän mitä turbo puhaltaa. Vauhtipyöräkotelon ulkokehältä lingottu ilma purupartikkeleineen ohjataan sylinteriä jäähdyttämään ja sahan oikealta puolelta ulos.

Jotkut turbot ottaa imuilman vauhtipyörän alipainealueelta eli ne ei ole turboja edes teoriassa kun eivät puhalla mitään koneeseen. Pelkästään keskipakosuodattimia. Kyllä se ns. turbo hyvä keksintö on kun kaikki muutkin sen on ottanut vaivihkaa käyttöön jonssin ja huskin lisäksi.