Keskustelut Metsänhoito Hankintahakkuun kannattavuus Vastaa aiheeseen: Hankintahakkuun kannattavuus

Vastaa aiheeseen: Hankintahakkuun kannattavuus

Keskustelut Metsänhoito Hankintahakkuun kannattavuus Vastaa aiheeseen: Hankintahakkuun kannattavuus

puhveli

Olen toiminut nyt päätoimisena metsätalousyrittäjänä v. 2008 lähtien ja   hankintahakannut  moottorisahalla metsissäni n. 12000 mottia, josta olen pitänyt päiväkirjaa jokaisesta hakkaamastani  palstasta. Päivä tuotokset ovat vaihdelleet n.6,5 motin ja 22 motin välillä. Pienimmät tuotokset ovat tulleet pieniläpimittaisista kuusikoista ja isoimmat koivikon ylispuu hakkuista. Sahaus aikani päivässä on ollut n.6 tuntia tehokasta aikaa. Eli tuotos vaihtelee tosi paljon palstan mukaan. Olen katsonut  tuon  Topin hankintahakkuu videot ja muistaakseni siinä oli kyse siitä onko  järkevää hakata metsurityönä vaiko käyttää konetyötä. mikäli käsin tehtynä tuotos jää alle 18 motin on hinnallisesti järkevämpi käyttää konetta. Tässä en ota kantaa jäävän puuston laatuun ja tiheyteen. Tuohon 18 motin lukuihin kyllä pääsee tuommoisissa  ylitiheissä riukuuntuneissa männiköissä, jossa karsinta ja kasaus suoritetaan  videoissa näkyvällä tekniikalla. Mutta ensiharvennus kuusikoissa jäädään kauas siitä.