Keskustelut Tekniikka Koivupuu paras Vastaa aiheeseen: Koivupuu paras

Vastaa aiheeseen: Koivupuu paras

Keskustelut Tekniikka Koivupuu paras Vastaa aiheeseen: Koivupuu paras

Nimetön

Hyvin se maalämpö toimii isommissakin kohteissa.

Tuosta varaajasta olen Mm:n kans eri mieltä enkä missään nimessä jättäis vanhaa kattilaa ja vanhaa vesivaraajaa maalämpöpumpun rinnalle, en ainakaan invertteripumpun rinnalle. Huomattavasti yksinkertasempi ja toimivampi systeemistä tulee kun kantaa kaikki vanhat romut ulos.

Kattilaa en siksi kun sitä ei vaan tuu missään vaiheessa käytettyä. Lämpöpumppu kun pitää talon ja veet aina lämpimänä niin ei ole mitään järkeä sammuttaa lämpöpumppu välissä ja alkaa jossain välissä kylmää kattilaa lämmittää ja sotkea maalämpöpumpun tekoälyä.

Perinteistä vanhaa isoa lämminvesivaraajaa en kans jättäs maalämpöpumpun rinnalle. Invertteri pumpun tekoäly riittää hyvin kun pumpun oma automatiikka hoitaa lämmityksen ulkoilma ja sisäilmatermostaatin avulla säätäen automaattisesti, keruupiirin nopeutta sopivalle deltalle, säätää kiertovesipumpun nopeutta tarpeen mukaan ja käyttöveen lämmityksen mukaan, säätää tehoa lämpökäyrän mukaan.

Jos inverteri pumpun tekoälyn pitäs pitää ensin lämminvesivaraajan vesi tasalämpösenä ja sen lisäksi ohjata ulkopuolista lämminvesivaraajan kierovesipumpun toimintaa niin asentajat kyllä lupaa että homma onnistuu. Mitä minä naapurin systeemiä olen seurannut niin asentajalta vaaditaan kyllä automaatioasentajan taitoa rutkasti ja ei ehkä siltikään tule sen veronen mitä pumpun oma automatiikka ohjais lämmitystä ilman välikäsiä, välikäsi on se perinteinen lämminvesivaraaja ja ylimääränen kierovesipumppu. Invertteri kone pitää koko vesimäärän mitä lämmityksessä kiertää vain siinä lämpötilassa mikä on kulloinenkin lämmityksen tarve. Vaihtoventtiilikone, on/off kone, tönkkökone, (rakkaalla lapsella montanimeä),  lämmittää veen maksimilämpötilaan vakio teholla ja pysähtyy saavutetun lämpötilan saatua ja käynnistyy taas veen jäähtyessä uudestaan tarpeen vaatiessa.

Invertteri pumppu toimii loistavasti puskurivaraajan kans kun puskuri varaaja on vain vesitilan lisääjänä pattereissa olevan veen lisänä. Vaihtoventtiilikone todennäköisesti sopivampi vanhan vesivaraajan lämmitykseen.

Ainakin minulla viimmetalven kovimmillakin pakkasilla invertteri pumpun teho riitti hyvin ilman mitään viiveitä ja ilman sähkövastuksia, käytössä oleva käyrä mulla vähän jyrkänlainen ja huonelämpötila vaan kovillapakkasilla vähän vaan nousi. Edellisillä talvena käyrää säädin pisteensiirrolla mutta ei se nyt niin haittaa vaikka kovilla pakkasilla puoliastetta huonelämpötila nouseekin.