Keskustelut Metsänhoito Metsän uudistamisen kustannukset Vastaa aiheeseen: Metsän uudistamisen kustannukset

Vastaa aiheeseen: Metsän uudistamisen kustannukset

Keskustelut Metsänhoito Metsän uudistamisen kustannukset Vastaa aiheeseen: Metsän uudistamisen kustannukset

Timppa

Kyllä olen nähnyt sellaisen 3 vuotta sitten hakatun kuivahkon kankaan keväällä 2019 äestetyn ja siinä yhteydessä kylvetyn aukon, johon tähän syksyyn mennessä oli tullut minimaalisesti mäntnyntaimia.  Ei enää odoteltu vaan istuteiin harvahko männyn taimikko avuksi.

Myös muita aukkoja olen nähnyt, joissa äestys on ainakin osittain epäonnistunut.

Olen myös nähnyt n 25 vuotta sitten hakatun ja käsittelemättömän rehevän aukon, koska se jäi osaksi suurta luonnonsuojelualuetta.  Kasvaa kyllä leppää ja haapaa.  Ei arvopuuta. vaihtoehtoa on tullut nähtyä

Olen nähnyt useita kuvioita, joissa kasvaa ainoastaan meidän istutuskuuset.  Hirvet ovat syöneet koivut ja männyt.

Minun tietämys ei riittäisi sellaiseen ennustamiseen, mitä joku aukko kasvaa.  Niin monta vaihtoehtoa on tullut nähtyä.  Eikä hermot kestäisi katsella mahona olevaa aukkoa.

Tietysti valtaosassa aukoista uudistus on onnistunut loistavasti.

Tuli mieleen, että onko Tomperi tosiasiassa trolli.