Keskustelut Metsänhoito Metsän uudistamisen kustannukset Vastaa aiheeseen: Metsän uudistamisen kustannukset

Vastaa aiheeseen: Metsän uudistamisen kustannukset

Keskustelut Metsänhoito Metsän uudistamisen kustannukset Vastaa aiheeseen: Metsän uudistamisen kustannukset

Metsänmies

Kurki teki mielestäni tähän mennessä järkevimmän ja yksinkertaisimman kuvauksen metsäsijoituksesta. Laskennallisestihan voi päästä mitä erilaisimpiin kannattavuuslukuihin. Riippuu monesta tunnetusta ja vielä tulevaisuuden tuntemattomista tekijöistä. Itse olen käyttänyt Einari Vigreenin kannattavuuslaskelmaa:” Kaupankäynnissä riittää, kun ymmärtää jättää huonon kaupan tekemättä”. Kurjen innoittamana laitan oman esimerkin. Ostopalsta, hinta kaikkine kuluineen 18700. Kaupan jälkeen palsta käyty läpi, osa hakattu aukeaksi, osa harvennettu. Taimikoita ei ollut. Hakkuutulot nettona noin 25000( ei sisälläALV:tä). Puunajosta lasku reilut 2500.Vielä metsävähennyksen kautta veroja takaisin. Uudistamiskuluja noin 2700. Palstalla on tällä hetkellä 3 hehtaaria noin 35 vuotta vanhaa harvennettua  OMT metsää ja vajaa hehtaari 50 vuotista harvennettua VT metsää . Istutettua kuusentaimikkoa OMT on 3.5 hehtaaria. Onhan siinä työstä tullut suurin osa tehtyä itse, mutta on ollut joutavaa aikaa. Ilman mitään erityistä laskentakaavaa olen tullut siihen tulokseen, että, jos myyn palstan heti, pääsen aika reilusti yli tuon 4%:n tuotoksen, tai pidän sen itselläni, tuotto on tulevaisuudessakin kohtuullinen.