Keskustelut Metsänhoito ”HIRVET HOTKIVAT HIILINIELUA” Vastaa aiheeseen: ”HIRVET HOTKIVAT HIILINIELUA”

Vastaa aiheeseen: ”HIRVET HOTKIVAT HIILINIELUA”

Keskustelut Metsänhoito ”HIRVET HOTKIVAT HIILINIELUA” Vastaa aiheeseen: ”HIRVET HOTKIVAT HIILINIELUA”

Gla Gla

”Hirvikantahan on jo nyt paljon alhaisempi kuin se on ollut vuosikymmeniin.”

Tilastot ulottuvat 30-luvulta nykypäivään. 70-luvulle saakka hirvikanta oli selvästi nykyistä alempi, 2000-luvun taitteessa kanta kävi ylhäällä, muuten on oltu 100 000 suuruusluokassa. Jos vertaat nykytilaa 2000-luvun taitteeseen, valitsit todella huonon referenssin.

”Mitä metsätuhoihin tulee, niin kymmenisen vuotta metsässä töitä tehneenä, en ole nähnyt kuin yhdessä paikkaa sellaista taimikkoa jossa voisi sanoa olleen hirvituhoja.”

Minä olen tehnyt viime vuosina metsätöitä vain omissa metsissä, mutta muuten olen liikkunut ja nähnyt useita hirvituhoja. Osa on peurojen aiheuttamia. Sitten on niitä, joita ei asiaa ymmärtämätön hirvieläintuhoksi edes tajua, kun on istutettu kuusta juurikääpäiselle maalle tai kuusta liian karulle kasvupaikalle.  Tuosta saadaankin suora linkki otsikkoon, vaikka tuskinpa juurikääpäinen kuusikkokaan hiilinielun suhteen edullinen on.