Keskustelut Puukauppa Männyn päätehakkuumitta? Vastaa aiheeseen: Männyn päätehakkuumitta?

Vastaa aiheeseen: Männyn päätehakkuumitta?

Keskustelut Puukauppa Männyn päätehakkuumitta? Vastaa aiheeseen: Männyn päätehakkuumitta?

R.Ranta

Ei Panu sellaista yhtä vastausta ole. Siksi et ole sitä keneltäkään kuullut, josta sitten voitaisiin johtaa jokaiselle kasvupaikalle tietty uudistamisjäreys.

Hajautusta se ei miksikään muuta, ainkaan vähennä, kysehän oli metsän uudistamisajankohdasta. Metsä kasvaa taas uutta metsäää uudistamisen jälkeen, minkä vuoksi juuri maapohjan metsätaloudellinen arvo on otettava tekijänä huomioon.

Jokaisen metsänomistajan taloudellinen tilanne on erilainen, riskinottokyky ja -halu. Toinen sijoittaa riskialtiisti ja toinen kätkee menettämisen pelossa patjan alle, mikä johtaa hyvin erilaiseen uudistamisikään.

Siksi suhteellinen arvokasvu on niin oleellinen, koska se kertoo metsän taloudellisen tuoton, jota sitten kukin voimme verrata muihin vaihtoehtoihin, mitä ne sitten kullakin ovatkaan. Jos joku ehdottaa minulle avohaakkuuta tietämättä suhteellista arvokasvua, niin minun on mahdoton summassa päättää, kun en tiedä mihin metsän suhteelliseen tuottoon minun pitäisi päätökseni perustaa. Reaalikoroilla pelataan.