Keskustelut Metsänhoito Suuri ja kattava valkohäntäpeurakeskustelu Vastaa aiheeseen: Suuri ja kattava valkohäntäpeurakeskustelu

Vastaa aiheeseen: Suuri ja kattava valkohäntäpeurakeskustelu

Keskustelut Metsänhoito Suuri ja kattava valkohäntäpeurakeskustelu Vastaa aiheeseen: Suuri ja kattava valkohäntäpeurakeskustelu

Jean S

Ajattelin noin vakavasti, että kun kansalaisaloitteella pitää olla 5 liikkeellelaskijaa, niin jos meitä olisi minä, Anneli, Planter, jotka pilaisimme nimemme eräissä piireissä ikiajoiksi, niin jostain pitäisi löytää vielä kaksi. Monestihan kansalaisaloite on enemmän väline mekkalan herättämiseen kun jotain joka tosiasiassa johtaa lain muuttamiseen.

On ihan vakavasti asiallinen kysymys, että miten vhp vaikuttaa nykyisillä määrillä luontoon, monimuotoisuuteen, ravintoketjuihin jne., ja että kuuluuko sen eläimen ylipäätään elää Suomen luonnossa, vaikka ne ovat kohtalaisen tyhmiä ja niitä on kiva paukutella pakastimeen. Ymmärrän toki, että jotkut tykkäävät vaalean pepun mausta, mutta kun meillä olisi sellaisiakin ruohon- ja puunsyöjiä, jotka elelevät täällä ilmankin ihmisen apua.

Ihan juridiikan kannalta on oikeasti kiinnostava kysymys, että voiko kuka vaan tuoda Suomeen jonkin tänne kuulumattoman eläimen tai kasvin ja alkaa kasvattamaan sitä toisten(kin) mailla käytännössä rajattomasti. Ajatelkaa, jos mulla vaikka olisi jokin erikoiseen marjaan perustuva marjabisnes, kävisin heittelemässä sen siemeniä pitkin ihmisten metsiä ja sitten keräilisin näitä tosiasiassa itse kasvattamia marjojani sieltä ilman vuokraa. Tuntuisiko se normaalilta?