Keskustelut Metsänhoito Polttopuumetsän kasvatus Vastaa aiheeseen: Polttopuumetsän kasvatus

Vastaa aiheeseen: Polttopuumetsän kasvatus

Keskustelut Metsänhoito Polttopuumetsän kasvatus Vastaa aiheeseen: Polttopuumetsän kasvatus

Hakametsä

http://Polttopuumetsään juurikin harkittava mikä puutavaran siirtelyyn on itselle sopivin vaihtoehto. Ei kannata hätäillä. Aloittaa pulkalla (vast). Miettii seuraavalla kerralla maistuuko vielä?

TR vs mönkijä ratkaisee moni asia.

Itsellä myös DB996, ketteryydeltään ylivoimainen, runko-ohjattu kärry. Minusta erittäin tärkeä ominaisuus kuljetusvehkeessä. Ilmankin olen kokeillut mutta ei minun juttu. Piikkiketjut kesä talvet päällä. Pitoa löytyy ja suojaa renkaita. Heikkous on minusta kuormaajan käyttöön epäergonominen työasento. Kyllä kuorma päivässä menee silläkin, mutta kokonaiset ajopäivät on raskaita.

Vuokraamalla pienmetsäkoneella olen ajanut tuplamäärän samassa ajassa. Kuormat jokseenkin samankokoisia kuin 996.

Vinssaaminen ollut työmuotoja n 6 vuotta, sitä ennen tein ajouria joka kuviolle, raahaaminen loppui melko lyhyeen. 30 m vaijerilla olen tehnyt ajourat isommille kuvioilla 60 m välein ja ajourapaikan voi valita itselleen parhaimpaan paikkaan. Miten metsän voi pilata vinssaamalna sitä en ole vielä hoxinu? Huolellisuutta se vaatii kuitenkin, jottei tölmi tyviä ruvelle. Nila- aikana ei kannata vinssailla. Silloin tulee hipasusta jo vika.