› Keskustelut › Metsänhoito › Metsuri yrittäjäksi? › Vastaa aiheeseen: Metsuri yrittäjäksi?
Kohtalaisen hyvin työmaita pystyy aikatauluttamaan. Joskus MO:lla saattaa olla toiveita raivaukseen liittyen, esim. ei pesintäaikaan, ei ennen pakkasia jne. Ne harvat kiireelliset lähdöt on aina ennakkoraivauksia, usein moto jo paikalla kun menen raivaamaan. Työnohjausappissa (leafpoint) minulla on yleensä odottamassa 5-10 ha työmaata ja niille karkea aikataulutavoite. Sitten kyselen lisää kun apissa alkaa olla työt vähissä. Itse olen sopimuksella sitoutunut raivaamaan 160ha/vuosi mutta sekin on aika joustava määrä. Mutta noinkin isolla määrällä en sitten enää ota työmaita suoraan metsänomistajilta. Yhtenä kesänä niin tein ja loppusyksystä sai asua metässä.
Kun muutan urakalla tekemäni työt tuntitaksaksi, ollaan noin 55 eurossa keskimäärin. Kaikkien kulujen jälkeen n. 30€/h, siis bruttona. Tavoitteesi n. 1500e/kk 30h viikkotyöllä ei pitäis olla ongelma. Niitä kuukausia kohti kun teen raivaustöitä, verotettavaa jää n.4000€/kk. Minulla saha laulaa keskimäärin reilu 6h päivässä. Päälle sitten erilaista tuottamatonta touhuilua. Mutta työmatkoineen ei päiväni juuri koskaan ole yli 8h. Paljon riippuu lopulta siitä paljonko pystyt saamaan valmista aikaan päivässä. Ammatikseen tekevienkin kesken on hurjan isoja eroja. Huonommin aikaansaavat sitten luopuu jossain vaiheessa, aikansa taksoista valitettuaan.
Vuosien saatossa kun ulkomaalaisten tekijöiden määrä on lisäntynyt, olen huomannut että omat työmaat on enemmän ja enemmän ns. ihmisten ilmoilla: paikoissa joissa työtä tehdessä on ”vaara” kohdata ihminen ja työnjälki on helpommin arvioinnille alttiina.