Keväthelle viilentää puumarkkinoita

Kuuma keli kuivattaa sivuteitä pikavauhtia. Se voi hillitä kelirikkoleimikoiden kiihkeää kysyntää.

Painorajoituksia on viime viikkoina voitu poistaa eteläisen Suomen sivuteiltä, ja puukuljetukset voidaan aloittaa. (Kuvaaja: Sami Karppinen)

Keski-Suomen alempi tieverkosto on kuivunut toukokuussa nopeasti, kertoo Metsä Groupin piiripäällikkö Matti Rossi.

”Kesäleimikoiden hakkuille päästään lähiaikoina. Puutavaran kuljetukset sivuteillä voidaan aloittaa toukokuun lopulla, jos kelit jatkuvat yhtä suotuisina.”

Äänekosken biotuotetehtaan puuhuollosta on Rossin mukaan selvitty kelirikon aikana hyvin. Puuterminaalit saatiin täyteen talvikorjuussa kertynyttä kuitupuuta, jota kevään kuluessa on ajettu biotuotetehtaalle. Osin tilannetta helpottaa toukokuulle ajoitettu huoltoseisokki.

Etelä-Savossa kevät on Keski-Suomea pidemmällä. UPM Metsän metsäasiakasvastaava Terho Lång ennakoi, että sivuteilläkin puukuljetuksiin päästään aivan näinä päivinä.

”Kunnolla perustetut metsäautotiet ovat selvästi paremmassa kunnossa kuin valtion ylläpitämät sivutiet.”

Helteet ovat hellineet myös Kainuussa. Hakkuita on jo käynnistetty, mutta teiden kuivumista puutavaraliikenteen kestäväksi saadaan odottaa kesäkuulle, arvioi Metsänhoitoyhdistys Kainuun tieasiantuntija Juha Valtanen.

”Paikoin sivutiet ovat yhä huonossa kunnossa, mutta pahin on varmastikin ohi tältä keväältä.”

Painorajoituksia ennätysmäärä

Kun sivutiet kuivuvat, korjattavissa olevien leimikoiden määrä kasvaa. Samalla kun helle kuivaa kelirikon runtelemia teitä, se siis viilentää kuumentuneita puumarkkinoita – kelirikkoleimikoista on aina pulaa.

Stora Enson metsäjohtajan Janne Partasen mukaan etelässä kesäkorjuuta on jo aloiteltu. Sateisen viime kesän jäljiltä harvennusleimikoita riittää, koska hakkuita jouduttiin siirtämään tälle vuodelle maan märkyyden vuoksi.

Puunkorjaajien toive on, että painorajoitusmerkit poistetaan heti, kun olosuhteet antavat myöten.

”Toivottavasti tiekunnat toimivat tilanteen mukaan, eivätkä pelkkää kalenteria seuraten. Puutavaraliikenteen sujuminen on myös metsänomistajien etu”, Partanen muistuttaa.

Julkaistu kokonaisuudessaan Metsälehdessä 10/2018.

Kommentit

Ei vielä kommentteja.

Puukauppa Puukauppa

Keskustelut

Kuvat