Usein kysyttyä

Tarvitsetko apua?

Lehden tilaaminen

Miten voin tilata Metsälehden?

Voinko tilata pelkän Metsälehti Makasiinin?

Voinko tilata pelkän Metsälehden?

Voiko lehden tilata ulkomaille?

Miten voin tilata Metsälehden näköislehden (luettavissa tietokoneelta tai tabletilta)?

Miten voin tilata Metsälehti Mobiilin (luettavissa älypuhelimelta tai tabletilta)?

Milloin saan ensimmäisen lehden tehtyäni tilauksen?

Voinko muuttaa määräaikaisen tilauksen jatkuvaksi tilaukseksi?

Voinko muuttaa tilausmuotoa kesken kauden?

Voinko siirtää oman tilaukseni kokonaan toiselle henkilölle?

Voiko Metsälehden tilata opiskelijahintaan?

Voinko antaa lehden tilauksen lahjaksi?

Peruutukset

Miten peruutan tilaukseni?

Miksi minulle tuli lehti, vaikka olen peruuttanut sen?

Laskutusasiat

Miten voin maksaa tilaukseni?

Voinko maksaa laskun useammassa erässä?

Miksi sain maksuhuomautuksen, vaikka olen maksanut tilaukseni?

Maksoin laskuni vahingossa kahteen kertaan, miten minun tulee toimia?

En pysty maksamaan laskuani eräpäivänä. Miten voin saada lisää maksuaikaa?

Haluan maksaa tilauksen e-laskuna, eli sähköisenä laskuna. Miten se tapahtuu?

Haluan maksaa tilaukseni suoramaksulla

Sisältävätkö hinnat arvonlisäveron?

Onko lehden tilausmaksu verovähennyskelpoinen?

Lehden jakeluun liittyvät kysymykset

Miksi lehteni ei tullut?

Osoitteenmuutokset

Mihin ilmoitan osoitteenmuutoksesta?

Voinko muuttaa lehden jakeluosoitteen väliaikaisesti?

Miksi lehti tuli vanhalla osoitteella, vaikka olen tehnyt osoitteenmuutoksen?

Kirjautuminen, käyttäjätunnukset ja salasanat

Miten Metsalehti.fi -verkkopalveluun rekisteröidytään?

Tuleeko minun rekisteröityä tehdäkseni tilauksen?

Rekisteröityminen ei onnistu sähköpostiosoitteellani

Olen unohtanut salasanani

Olen unohtanut käyttäjätunnukseni

Käyttäjätunnuksena toimiva sähköpostiosoitteeni muuttuu, miten muutan käyttäjätunnukseni?

Mistä löydän asiakasnumeroni?

Metsälehden verkkosivuilla olevassa jutussa on maksumuuri. Kuinka pääsen lukemaan artikkelin?

Minulle tulee Metsälehti kotiin kannettuna. Kuuluuko tilaukseeni tällöin myös Metsälehden verkkopalvelun maksulliset sisällöt?

Kuinka pääsen lukemaan näköislehteä ja lehtiarkistoa?

Tilaukseeni sisältyy Metsälehden verkkopalvelun maksulliset sisällöt. Pitääkö minun kirjautua sisään tunnuksillani joka kerta, kun käytän palvelua?

Haluan hankkia organisaatiossani usealle käyttäjälle lukuoikeuden Metsälehden näköislehteen (sis. lehtiarkiston) tai verkkopalvelun maksulliseen sisältöön. Miten saan oikeudet käyttööni?

Olen tehnyt Metsälehti Mobiilin tilauksen. Kuinka saan sen käyttööni?

Mihin antamiani tietoja käytetään?

Mitä selaimia Metsalehti.fi tukee?

Tilaajaedut

Kestotilaajan edut, mitä ne ovat?

Milloin saan tilaajalahjani?

Muut aiheet

Voinko ostaa irtonumeron?

Onko mahdollista ostaa vanhoja lehtiä?

Mikä on näköislehti?

Mikä on mobiililehti?

Lehden tilaaminen

Miten voin tilata Metsälehden?

Metsälehden tilauksen voit tehdä helposti nettisivuillamme osoitteessa www.metsalehti.fi/tilaa-lehti tai asiakaspalvelussamme tilaukset@metsalehti.fi / p. 09-31549840 (ma-pe klo 9.00-15.00).

Ulkomaantilauksissa olethan aina yhteydessä asiakaspalveluumme.

Voinko tilata pelkän Metsälehti Makasiinin?

Kyllä, Metsälehti Makasiini on tilattavissa erikseen. Metsälehti Makasiini ilmestyy 8 kertaa vuodessa.

Voinko tilata pelkän Metsälehden?

Meillä ei ole pelkkää Metsälehden tilausmuotoa.

Voiko lehden tilata ulkomaille?

Kyllä. Tilaushinnat ulkomaille ovat puolitoistakertaiset verrattuna normaalihintoihin.

Ulkomaantilauksissa olethan yhteydessä asiakaspalveluumme tilaukset@metsalehti.fi tai p. 09-31549840.

Miten voin tilata Metsälehden näköislehden (luettavissa tietokoneelta tai tabletilta)?

Metsälehden näköislehti on tilattavissa Lehtiluukku.fi-palvelun kautta osoitteessa www.lehtiluukku.fi/lehti/metsalehti.

Miten voin tilata Metsälehti Mobiilin (luettavissa älypuhelimelta tai tabletilta)?

Metsälehti mobiilin tilauksen voit tehdä nettisivuillamme osoitteessa www.metsalehti.fi/tilaa-lehti tai asiakaspalvelussamme tilaukset@metsalehti.fi / p. 09-31549840 (ma-pe klo 9.00-15.00).

Milloin saan ensimmäisen lehden tehtyäni tilauksen?

Oletuksena tilauksesi alkaa seuraavasta numerosta, ellei tilausvaiheessa ole sovittu muuta. Metsälehti ilmestyy kahden viikon välein.

Voinko muuttaa määräaikaisen tilauksen jatkuvaksi tilaukseksi?

Voit muuttaa tilauksesi määräaikaisesta kestotilaukseksi määräaikaisen tilausjakson päättyessä.

Voinko muuttaa tilausmuotoa kesken kauden?

Kesken kauden tilausmuodon muuttaminen ei ole mahdollista. Uusi tilausmuoto alkaa, kun jakelussa oleva, maksettu tilauskausi on päättynyt.

Voinko siirtää oman tilaukseni kokonaan toiselle henkilölle?

Tämä on mahdollista ilmoittamalla muutoksesta Metsälehden asiakaspalveluun tilaukset@metsalehti.fi tai puhelimitse p. 09 315 49 840 (ma-pe klo 9.00-15.00).

Voiko Metsälehden tilata opiskelijahintaan?

Kyllä, metsäalan opiskelijat voivat tilata Metsälehden 12 kk määräaikaistilauksen -50% alennuksella. Opiskelijakortista tai muusta opiskelijatodistuksesta tulee lähettää kopio asiakaspalveluun tilaukset@metsalehti.fi.

Voinko antaa lehden tilauksen lahjaksi?

Metsälehden kestotilaaja voi tilata ystävälleen lahjaksi Metsälehden sisältäen Makasiinit -25% ja Metsälehti Makasiinin -50% alennuksella normaalihinnasta. Voit tilata myös minkä tahansa muun tilausvaihtoehdon ystävällesi huolimatta siitä oletko tilaaja vai et. Tilatessasi ilmoitat sen, että laskut tulee ohjata sinulle. Tulosta lahjakortti

Peruutukset

Miten peruutan tilaukseni?

Jos haluat irtisanoa tilauksesi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme tilaukset@metsalehti.fi, tai puhelimitse p. 09-31549840 (ma-pe klo 9.00-15.00). Noudatamme lehtimyynnissä kuluttajasuojalain 6 luvun määräyksiä, jotka koskevat koti- ja postimyyntiä.  Tilaajalla on oikeus peruuttaa kotimyynnissä tekemänsä tilaus 14 päivän kuluessa laskun ja ensimmäisen lehden vastaanottamisesta. Tilaajalla on myös oikeus irtisanoa tilauksensa päättymään laskutusjakson päättymiseen ilmoittamalla asiasta tilaajapalveluun vähintään yhtä viikkoa ennen voimassaolevan laskutusjakson päättymistä.

Mikäli peruutus tehdään kesken tilauskauden, laskutetaan jo lähetetyt lehdet siltä ajalta, jonka uusi tilausjakso on ehtinyt olla voimassa. Mahdolliset tilauksen kampanjaedut eivät ole voimassa, mikäli tilaus irtisanotaan kesken laskutusjakson.

Miksi minulle tuli lehti, vaikka olen peruuttanut sen?

Jos peruutat tilauksesi kesken kauden siten, että seuraavan lehden ilmestymiseen on alle 7 päivää, tieto tilauksestasi on jo ehtinyt lähteä painotaloon. Tämän takia peruuttamisen jälkeen saattaa tulla vielä yksi lehti. Niissä tapauksissa, joissa peruutus on tehty tilausjakson loppuun, lähetämme lehteä tilausjakson loppuun saakka.

Laskutusasiat

Miten voin maksaa tilaukseni?

Metsälehden tilauksesta lähetämme laskun antamaasi osoitteeseen, kun tilauksesi on alkanut.

Näköislehden tilaukset maksetaan Lehtiluukun palvelussa www.lehtiluukku.fi/lehti/metsalehti.

Lukuaikaa verkkopalveluumme voit ostaa verkkosivuillamme Paytrail-palvelun kautta.

Voinko maksaa laskun useammassa erässä?

Metsälehti laskutetaan tilausjakson mukaisesti, aina koko jakso kerrallaan. Esim. mikäli tilauksesi on 6kk kestotilaus, saat laskun aina 6kk välein. 12kk kestotilaus laskutetaan 12kk välein jne.

Valitettavasti yksittäistä laskua ei voi jakaa useampaan erään.

Miksi sain maksuhuomautuksen, vaikka olen maksanut tilaukseni?

Jos maksusi saapuu meille eräpäivän jälkeen, saattaa huomautuslasku ehtiä lähteä vaikka oletkin maksusta huolehtinut. Mikäli olet maksanut laskun juuri ennen huomautuslaskun saapumista, sinun ei tarvitse välittää huomautuksesta.

Huomaathan, että laskun maksamatta jättäminen ei ole tilauksen peruutus.

Maksoin laskuni vahingossa kahteen kertaan, miten minun tulee toimia?

Jos huomaat maksaneesi laskun vahingossa kahdesti, ole yhteydessä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@metsalehti.fi tai p. 09-31549840 (ma-pe klo 9.00-15.00). Voit valita, haluatko käyttää liikamaksun etukäteen seuraavan tilausjakson maksuksi vai rahan palautettavaksi tilillesi.

Palautusta varten tarvitsemme tilinumerosi IBAN-muodossa.

En pysty maksamaan laskuani eräpäivänä. Miten voin saada lisää maksuaikaa?

Voit keskustella eräpäivän siirrosta asiakaspalvelumme kanssa, p. 09-31549840 (ma-pe klo 9.00-15.00).

Haluan maksaa tilauksen e-laskuna, eli sähköisenä laskuna. Miten se tapahtuu?

E-lasku on sähköinen lasku, jonka sisältö ja maksuaika ovat samat kuin paperisen laskunkin. E-lasku korvaa paperisen laskun ja tulee suoraan verkkopankkiisi tai NetPostiisi. Halutessasi voit tulostaa sen normaaliksi paperilaskuksi.

1) Kirjaudu omaan verkkopankkiisi tai NetPostiisi

2) Tee sopimus, eli uusi e-lasku ja valitse laskuttajaksi Metsäkustannus Oy

3) Käytä yksilöintitietona Metsälehden asiakasnumeroasi, jonka löydät laskusta tai Metsälehti Makasiinin osoitekentästä (pelkät numerot, ei L-kirjainta)

Lisätietoa e-laskun käyttöönotosta saat omasta pankistasi tai netistä osoitteesta www.e-lasku.info.

Haluan maksaa tilaukseni suoramaksulla

Metsälehden ja Metsäkustannuksen laskuja ei ole mahdollista maksaa suoramaksulla.

Sisältävätkö hinnat arvonlisäveron?

Kyllä. Printtilehtien tilaushinnan arvonlisävero on 10% ja sähköisten tuotteiden eli näköis- ja mobiililehden arvonlisävero on 24%. Kirjojen arvonlisävero on 10%.

Onko lehden tilausmaksu verovähennyskelpoinen?

Metsälehden tilausmaksu on vähennyskelpoinen metsäverotuksessa.

Lehden jakeluun liittyvät kysymykset

Miksi lehteni ei tullut?

Jakeluhäiriöitä valitettavasti tapahtuu silloin tällöin meistä riippumattomista syistä. Mikäli lehti on jäänyt tulematta, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@metsalehti.fi. Mikäli lehden tilaus on voimassa ja lehden jakamatta jättäminen toistuu, ole yhteydessä omaan postikonttoriisi.

Muista ilmoittaa muuttunut osoitteesi. Emme saa tietoa osoitteenmuutoksista Postilta tai väestörekisterikeskuksesta. Osoitteenmuutoksen voit tehdä muokkaamalla omia profiilitietojasi ollessasi kirjautuneena verkkopalvelussamme.

Osoitteenmuutokset

Mihin ilmoitan osoitteenmuutoksesta?

Pysyvän osoitteenmuutoksen voit tehdä muokkaamalla omia profiilitietojasi ollessasi kirjautuneena verkkopalvelussamme.

Voinko muuttaa lehden jakeluosoitteen väliaikaisesti?

Kyllä. Mikäli haluat tehdä tilapäisen osoitteenmuutokset ota yhteyttä asiakaspalveluumme, asiakaspalvelu@metsalehti.fi tai p. 09-31549840 (ma-pe klo 9.00-15.00).

Miksi lehti tuli vanhalla osoitteella, vaikka olen tehnyt osoitteenmuutoksen?

Osoiteajo tehdään 7 päivää ennen lehden ilmestymistä. Mikäli olet tehnyt osoitteenmuutoksen alle 7 päivää ennen lehden ilmestymistä, tulee lehti vielä vanhalla osoitteella.

Kirjautuminen, käyttäjätunnukset ja salasanat

Miten Metsalehti.fi -verkkopalveluun rekisteröidytään?

Pääset rekisteröitymään verkkopalveluumme osoitteessa www.metsalehti.fi/rekisteroidy.

Rekisteröitymistä varten tarvitset sähköpostiosoitteen. Mikäli haluat tilaukseesi kuuluvat edut samalla voimaan, kuten pääsyn maksulliseen artikkelisisältöön, syötä rekisteröitymisen yhteydessä myös asiakasnumerosi.

Tuleeko minun rekisteröityä tehdäkseni tilauksen?

Ei tarvitse. Rekisteröityminen tilauksen tehtyäsi kuitenkin kannattaa, sillä rekisteröitymällä pääset mm. kommentoimaan keskustelujamme, lisäämään kuvia, sekä muokkaamaan omia tietojasi kuten tekemään osoitteenmuutoksen.

Rekisteröityminen ei onnistu sähköpostiosoitteellani

Mikäli olet joskus aikaisemmin rekisteröitynyt Metsalehti.fi -verkkopalvelussa, ei uusi rekisteröityminen samalla sähköpostiosoitteella enää onnistu. Kokeile kirjautumista sähköpostiosoitteellasi ja salasanallasi.

Olen unohtanut salasanani

Voit luoda uuden salasanan tilaamalla sen sähköpostiosoitteeseesi linkistä www.metsalehti.fi/salasana-unohtunut.

Seuraa sähköpostissa tulevia ohjeita salasanan uusimiseksi. Mikäli et saa viestiä tai et pääse enää sähköpostiisi, ole yhteydessä asiakaspalveluun asiakaspalvelu@metsalehti.fi / p. 09-31549840 (ma-pe klo 9.00-15.00).

Olen unohtanut käyttäjätunnukseni

Käyttäjätunnuksena Metsalehti.fi -verkkopalvelussa toimii sähköpostiosoitteesi.

Käyttäjätunnuksena toimiva sähköpostiosoitteeni muuttuu, miten muutan käyttäjätunnukseni?

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, asiakaspalvelu@metsalehti.fi / p. 09-31549840 (ma-pe klo 9.00-15.00).

Mistä löydän asiakasnumeroni?

Asiakasnumeron löydät Metsälehti Makasiinin takakannesta osoitetietojesi yhteydestä tai laskusta. Saat sen myös asiakaspalvelustamme asiakaspalvelu@metsalehti.fi / p. 09-31549840 (ma-pe klo 9.00-15.00).

Metsälehden verkkosivuilla olevassa jutussa on maksumuuri. Kuinka pääsen lukemaan artikkelin?

Maksullinen artikkelisisältö on kokonaisuudessaan avointa kaikille kestotilaajillemme. Jos olet kestotilaaja, pääset lukemaan maksullisia artikkeleita rekisteröitymällä Metsalehti.fi -verkkopalvelussa, ja syöttämällä rekisteröitymisvaiheessa asiakasnumerosi.

Mikäli et ole kestotilaaja mutta haluat päästä lukemaan maksullista sisältöä, voit ostaa lukuaikaa kuukauden jaksoissa: www.metsalehti.fi/osta-lukuaikaa. Lukuaika maksetaan Paytrail-palvelussa.

Tarvitset maksun vahvistamiseksi verkkopankkitunnuksesi.

Minulle tulee Metsälehti kotiin kannettuna. Kuuluuko tilaukseeni tällöin myös Metsälehden verkkopalvelun maksulliset sisällöt?

Verkkopalvelun maksulliset sisällöt kuuluvat kaikkiin Metsälehden ja Metsälehti Makasiinin kestotilauksiin. Mikäli sinulla on määräaikainen tilaus, voit ostaa lukuoikeutta kuukauden jaksoissa www.metsalehti.fi/osta-lukuaikaa. Lukuaika maksetaan Paytrail-palvelussa. Tarvitset maksun vahvistamiseksi verkkopankkitunnuksesi.

Kuinka pääsen lukemaan näköislehteä ja lehtiarkistoa?

Näköislehteä ja lehtiarkistoa pääset lukemaan rekisteröitymällä Metsalehti.fi -verkkopalvelussa, ja syöttämällä rekisteröitymisvaiheessa asiakasnumerosi. Mikäli tilaukseesi sisältyy näköislehtiarkiston lukuoikeus, pääset arkistoon linkistä www.metsalehti.fi/nakoislehdet (sinun tulee olla kirjautuneena).

Mikäli tilaukseesi ei sisälly näköislehtiarkiston lukuoikeutta, voit ostaa sitä täältä (maksullinen sisältö).

Näköislehden irtonumeroita tai määräaikaisen tilauksen voit ostaa myös Lehtiluukusta. Lehtiluukun tilaukseen ei sisälly arkistoa.

Tilaukseeni sisältyy Metsälehden verkkopalvelun maksulliset sisällöt. Pitääkö minun kirjautua sisään tunnuksillani joka kerta, kun käytän palvelua?

Ei tarvitse. Kirjautuessasi sisään verkkopalveluun omalta koneeltasi voit käyttää ”Pidä minut sisäänkirjautuneena” -valintaa, jolloin verkkopalvelu muistaa kirjautumisesi seuraavalla kerralla.

Haluan hankkia organisaatiossani usealle käyttäjälle lukuoikeuden Metsälehden näköislehteen (sis. lehtiarkiston) tai verkkopalvelun maksulliseen sisältöön. Miten saan oikeudet käyttööni?

Ole yhteydessä Metsälehden asiakaspalveluun, asiakaspalvelu@metsalehti.fi / p. 09-31549840 (ma-pe klo 9.00-15.00).

Olen tehnyt Metsälehti Mobiilin tilauksen. Kuinka saan sen käyttööni?

Kun Metsälehti Mobiilin tilaus on syötetty tilausjärjestelmäämme, sinulle lähtee automaattinen ohjeviesti antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Metsälehti Mobiilin saat käyttöösi seuraavasti: lataa ilmainen Metsälehti -sovellus älypuhelimellesi tai tabletillesi. Sovellus löytyy puhelimesi sovelluskaupasta hakusanalla Metsälehti. Tunnistaudu tilaajaksi syöttämällä asiakasnumerosi sekä salasana-kenttään tilausvaiheessa antamasi sähköpostiosoite. Mikäli olet rekisteröitynyt verkkopalveluumme, verkkopalvelun salasana toimii myös Metsälehti Mobiilin salasanana. Tämän jälkeen palaa nuolella taaksepäin, ja pääset lukemaan tilausjaksoosi kuuluvia lehtiä. Voit kirjautua samoilla tunnuksilla viidelle eri laitteelle. Näet kunkin laitteen tunnistautumisruudulla kaikki ne mobiililaitteet, joilla olet palveluun kirjautunut. Tunnistautumista ei tarvitse tehdä kuin yhden kerran / laite.

Huomaathan, että mikäli rekisteröidyt verkkopalvelussamme Metsälehti Mobiilin käyttöönoton jälkeen, verkkopalvelussa syöttämäsi salasana tallentuu myös Metsälehti Mobiilin uudeksi salasanaksi. Tällöin sinun tulee kirjatua ulos Metsälehti Mobiilista, ja tunnistautua uudelleen käyttäen tätä uutta salasanaa.

Mihin antamiani tietoja käytetään?

Tilaajan osoitetiedot ovat Metsäkustannuksen asiakasrekisterissä, jossa olevia tietoja käytetään asiakassuhteen ylläpitoon ja hoitoon. Tilaaja voi kieltää tietojensa käytön markkinointitarkoituksiin ja mielipide- ja markkinatutkimuksiin ilmoittamalla asiasta asiakaspalveluun, asiakaspalvelu@metsalehti.fi / p. 09-31549840 (ma-pe klo 9.00-15.00). Tarkemmin Metsäkustannuksen tietosuojalausekkeesta voit lukea täältä: www.metsalehti.fi/kayttoehdot/tietosuoja/

Mitä selaimia Metsalehti.fi tukee? / Miksi Metsälehden näköislehti ei toimi selaimellani?

Metsalehti.fi-palvelu tukee Chrome-, Firefox-, Safari- ja Internet Explorer-selainten uusimpia versioita. Mobiilikäytössä Internet Explorer -selaimen tuki on rajallinen.

Tilaajaedut

Kestotilaajan edut, mitä ne ovat?

Metsälehden ja Metsälehti Makasiinin kestotilaajaedut normaalihintaisille kestotilauksille ovat:

  • vuosittain julkaistava Metsäverokirja kotiin postitettuna (arvo 29 €)
  • näköislehden ja lehtiarkiston lukuoikeus Lehtiluukku.fi -palvelussa (arvo 57,50 €/v)
  • maksullinen artikkelisisältö kokonaisuudessaan Metsalehti.fi -verkkopalvelussa (arvo 7,90 €/kk)
  • osallistut automaattisesti kaikkiin tilaaja-arvontoihin
  • voit tilata Metsälehden -25% ja Metsälehti Makasiinin -50% alennuksella ystävällesi
  • voit osallistua kestotilaajille järjestetyille lukijamatkoille
  • tilausmaksu on vähennyskelpoinen metsäverotuksessa arvonlisäveroineen
  • välittömät etusi kestotilaajana ovat arvoltaan 123,80 €/v.

Milloin saan tilaajalahjani?

Tilaukseesi mahdollisesti kuuluva tilaajalahja postitetaan n. 4 viikon sisällä siitä, kun tilauksen maksusuoritus näkyy tilillämme, ellei tilauksen yhteydessä ole mainittu muuta.

Muut aiheet

Voinko ostaa irtonumeron?

Voit ostaa Metsälehti Makasiinin irtonumeron hyvin varustelluista Lehtipisteen myyntipisteistä.

Onko mahdollista ostaa vanhoja lehtiä?

Vanhoja lehtiä on mahdollista lukea ostamalla lukuoikeutta näköislehteen ja muihin maksullisiin sisältöihin osoitteessa www.metsalehti.fi/osta-lukuaikaa.

Mikä on näköislehti?

Näköislehti on lehden sähköinen versio, joka vastaa ulkoasultaan painettua lehteä.

Mikä on mobiililehti?

Mobiililehti on painetun lehden mobiililaitteisiin muotoiltu sähköinen versio, joka on luettavissa älypuhelimelta tai tabletilta.