Keskustelut Metsänomistus 1000

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 14)
  • 1000

    Merkitty: 

    Per aikoo vähintäänkin tuhannen metsä kuusten tainta tilata, tätä Ilmasto muutosta vastoin, mitäs ite teet?

  • Puuki

    ”Jos et voi auttaa kaikkia , auta edes yhtä”  – > Nostin yhden viime keväänä istutetun ku-taimen vesikuopasta töntyrän päälle.  Se on n. 1 tn Co2:a jahka ehtii vähän isommaksi kasvaa.

    Taimien tilaaminenhan ei vielä vähennä päästöjä (vaan lisää vähän) ,  ne pitää istuttaa ja selvitellä kasvuun myöhemminkin.

    Metsänmies

    Istutin tänä kesänä omaan metsään 8100 kuusentainta. Palkkatyössä istutin noin 87000 tainta , pääasiassa kuusta, myös jonkinverran mäntyä ja koivua. Toisaalta olen samassa ajanjaksossa raivaussahatöissä kaatanut moninkertaisen määrän puita mätänemään. Kaadettujen risujen määrä on karkeasti arvioiden luokkaa 500000- 1500000 kpl. Olenko siis vaarallinen hiilinielujen tuhoaja, vai olenko tehnyt merkittävän ympäristöteon?

    isaskar keturi

    Lyhyellä tähtäimellä (josta politikot kiinnostuneet) Metsänmies on ympäristörikollinen, mutta pitkällä tähtäimellä (mikä on luonnon kannalta olennaista) melkoinen ilmastomuutoksen vastaisen taistelun sankari. Tosin palkkasoturi kuten moni meistä ja palkkasotureille ei myönnetä valtion kunniamerkkejä sankariteoista.

    Kaikki kaadettu ei lahoa ilmaan vaan osa jää maaperän hiilivarastoon pysyvästi.

    Metsänmies

    isaskar keturi vieritti melkoisen painolastin harteiltani. Metsään mennessä on monta kertaa tullut mietittyä, joutuukohan vielä tulevaisuudessa vastuuseen toiminnastaan. Mutta kuten isaskar toteaa, olen ensisijaisesti tehnyt noita tekojani rahan vuoksi, toisten toimeksiannosta, ja pääasiallinen vastuu näinollen on nillä jotka ovat noihin tekoihin yllyttäneet. Jonkinverran on ollut myös toimintaa josta otan vastuun kokonaan itse. Mitä noihin mitaleihin tulee, en ole hirveästi ollut rinnassa kilisevän perään.

    kim1

    Heh..,jos olisit pääsääntöisesti istuttanut mäntyä ja koivua…,niin olisit sankariainesta…….

    Metsänmies

    Olen kim1 kanssa osittain eri mieltä. Toimeksianto ja maaperä ovat ohjailleet käyttäytymistäni,  Totta on kuitenkin, jos olisin voinut itse päättää , männyn ja koivun osuus olisi ollut suurempi, kuin nyt on tapahtunut. Istuttaisin mielelläni enemmän koivua reheville maille, joissa ei ole hirvivaaraa. Paljon on joutunut istuttamaan kuusta myös liian karuille maapohjille.

    mehtäukko

    Metsänmiehen kysymykseen…kyllähän kaikki jotka metsää omistavat, ovat jo sinällään ”paremman” puolella. Ne jotka puurtavat vielä kasvun eteen, ovat saavutustensa mukaan merkittävien ”ilmastohyvisten” kirjoilla… 🙂

    A.Jalkanen A.Jalkanen

    Kuulin FaceBookissa että metsäammattilaisia syytetään nykyään useinkin ympäristörikollisiksi – muun muassa virkistysalueiden hoitajia. Ihmisen ammatissaan toimimisen häiritseminen on rikollista touhua myös.

    mehtäukko

    Siinäpähän pääsee Meto uhkailemaansa puolustustaisteluun.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Kyllä taimia ensikeväänä taas istutellaan yli 10 000 kpl omille tiluksille, kuusta 90 % taimista. Luonto sitten tasaa prosenttilukua männyn ja koivun eduksi , joten osittain sekametsää tulee.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 14)