Keskustelut Tekniikka 2-tahti öljy

Tämä aihe sisältää 58 vastausta, 24 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi jees h-valta 3 viikkoa sitten.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 58)
  • 2-tahti öljy

    Merkitty: 

    Kuinka moni ammatikseen sahaava käyttää sahamerkin omaa öljyä?

    Mikä öljy olisi hinta/laatu suhteeltaan hyvää?

  • husku550xp

    Huskin öljyt aivan liian ylihintaisia

    Jätkä

    Kyllä tuo öljyn hinta moninkertaistuu, kun se esim Mobilin kanisterista lirutetaan sahamerkin kanisteriin. Eiköhän synteettiset – korkealaatuiset – ilmajäähdytetylle moottorille tarkoitetut öljyt ole ihan riittävän hyviä.

    Minulla on kaksitahtivehkeisiin hankittuna Teboilin öljyä, neljän litran kanistereissa.

    Metsuri motokuski

    Tilhin omaa öljyä ja eikä ole kallista.

    Jätkä

    Tilhi teettänee öljynsä tasan tarkkaan samassa paikassa kuin Mobil ja Husku.

    Tolopainen

    Kyllä huskin öljy on parasta, mitä markkinoilta saa. Ei savuta, siinä säästää kun ei tarvitse ostaa pienkonebensaa. Ei ole syntteettinen öljy tässä tapauksessa paras, eikä siihen edes ole mitään tarvetta, kun öljy sekoitetaan bensiiniin.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Teboil 2t mix on ollu käytössä aina.

    Pavekka

    Tuskin sahavalmistajilla on omaa jalostamoa. Ostavat muilta ja pakkaavat omiin väreihinsä. En ole merkeillä suuria eroja huomannut kunhan annostelee oikein. Sen tiedän että liika öljy pilaa koneen ennenaikasesti mutta olisi mielenkiintoista nähdä puolueeton pitkäaikaistesti. Eli onko synteettisilla/mineraaliöljyillä tai merkeillä keskenään suuria eroja.

    petep

    https://m.motonet.fi/fi/tuote/592021/MP-Teboil-2T-Bike-synt-1l

     

    Jätkä on monesti puhunut öljyn  täyttämistä vaatimuksista. Tuossa lienee kaikki mahdollinen ja mahdoton lyhenteineen ?

    Itse olen päätynyt vähäisillä sahuilla siihen yhdistelmään että ostan mittarista pienkonebensaa  ja siihen synteettisen öljyt sekaan.

    Ei haise kamppeet kuin linnunmaidolle.

    Jätkä

    Öljyissä varsinaisesti ei olisi eroja esim karstoittumisen suhteen, jos käyttää saman luokituksen öljyjä. Kuten terävimmät ovat huomanneet, joissakin 2-T öljyissä on väreissä eroja. Väriaine sekoitetaan öljyyn, että käyttäjä eroittaisi kaksitahti-seoksen ja nelitahti-seoksen toisistaan. Myös merkkiöljyä sekoittelevat lisäilevät omia lisäaineitaan perusöljyyn voidakseen rehvastella jollain mukaominaisuudella.

    Jos saisin mittarista pienkonebensaa, en muuta niihin laittaisikaan. Lukuunottamatta kohtuuhyvää synteettistä öljyä.

    Avattuja moottoreita katsellessa ei voi kuin ihailla, kuinka puhtaita ja ohuen öljykalvon peittämiä kampikammiossa on joka paikka. Kun takavuosina avattiin vanhoja sahoja, niin ne olivat mustia ja karstaisia, joskus oli jopa impulssikanava karstaa täynnä.

     

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Ainoa ongelma 2-tahtiöljyistä tuli silloin kun asuin vielä Kaskisissa, niin ostin huoltoasemalta valmiiksi sekoitettua bensaa. Saha leikkasi kiinni, syy oli se että oli käytetty perämoottoreihin tarkoitettua öljyä seoksessa. Mopopojilla oli samaa ongelmaa kuulemma siellä silloin.

    Sen jälkeen olensekoittanut 2-tahtibensan itse. Ensin huskun nykyään tilhin öljyilla olen ajellut 1:40 seoksella.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 58)