Keskustelut Puukauppa 260 MW hakevoimala Helsinkiin

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 34)
  • Visakallo Visakallo

    Polttoaineena ilmoitetaan käytettävän metsähaketta, mutta minkä maalaista, sitähän me emme tiedä. Laivoilla sitä voidaan tuoda vaikkapa Etelä-Amerikasta.

    Tolopainen

    Eikön se tule pääasiassa Baltian maista, etäisyyskin on paljon lyhyempi kuin vaikka Keski-Suomen pohjoisosiin. Eikä Suomessa ole ylimääräistä metsähaketta enää edes saatavilla. Baltiassa yleensä risut on poltettu hakkuiden jälkeen metsiin.

    Korpituvan Taneli Korpituvan Taneli

    Vai ei ole metsähaketta Suomessa saatavissa???

    Viimeiset 30 vuotta energiapuusta on vouhotettu, mutta sen menekki on ollut satunnaista. Olen tosin minäkin pari kauppaa tehnyt, joihin olen ollut tyytyväinen.

    Jos energiapuulle on jatkuva menekki, niin sitä irtoaa vielä paljon suomen metsistä ja sellun keittäjät ovat hyvillään kun ei ole suksisauva puita tehtaalle tulevissa kuormissa.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Visakallo Visakallo

    On joskus poltettu, mutta nykyisin Balttiassakin kerätään hakkuutähteet talteen. Ovat silläkin panostaneet biovoimaloihin. Olen käynyt muutamalla energiapuuterminaalilla Latviassa ja Virossa. Neuvostoaikaisista ohjustukikohdista on tullut hyviä terminaaleja, sillä niissä on erittäin vahvasta betonista aikoinaan tehdyt tiet ja laukaisualustat.

    Tolopainen

    Kyllä tuo energiapuukauppa Suomssa on niin näpertelyä, että ei tuollainen 260Mw voimala voi sen varaan perustua. Jos talvella vuorokaudessa mene tuhansia kuutioita haketta, ei ne oikein kerry pikkunökkösistä. Ongelmana noissa on järjestää polttoainehuolto, kun kulutus riippuu täysin ilman lämpötilasta.

    Visakallo Visakallo

    Lahti Energia käyttää jo vastaavat määrät kotimaista metsähaketta, eli Vuosaareen sitä olisi tuotava kauempaa Suomesta. Kyllä Suomeen jo nytkin tuodaan haketta mm. Etelä-Amerikasta.

    pikkutukki

    Onko kiirehditty kun Euroopasta saa lähivuosina halpaa puuainesta ?

    Visakallo Visakallo

    Ei bioenergian käyttö ole mitenkään vain täkäläinen juttu. Suuria biovoimaloita on noussut ympäri Eurooppa ja lisää tulee koko ajan.  Ainakin minulle oli pieni yllätys, että esim. Portugali on Euroopan suurin pelletintuottaja.

    Tolopainen

    Biovoimala on halpa rakentaa ja toteutus käy nopeasti hinta viidennes ydinvoiman hinnasta megawattia kohden. Miten voimalat selviävät suomalaisesta demarien vallankumousvehkeilystä työmarkkinoilla, riskit ovat suuret, jos toiminta on teollisuusliiton peukalon alla.

    Planter Planter

    Meillähän oli tuolla Finnpulp ketjussa ehdotus, että tehdään sellutehdas Vuosaareen, kun Kuopion hanke kaatui. Saataisiin siitä kaukolämpöä Helsinkiin. Nyt ne tekevät sinne pelkän ”risujenpolttolaitoksen”. Eli paikka sitten löytyi laitokselle.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 34)