Keskustelut Puukauppa Energiapuu ja -turve voivat tuoda Suomeen 15 000 työpaikkaa

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 18)
  • Energiapuu ja -turve voivat tuoda Suomeen 15 000 työpaikkaa

    Suomen on mahdollista tuottaa puolet tarvitsemastaan energiasta kotimaisista lähteistä. 50 %:n energiaomavaraisuus synnyttäisi bioenergia-alalle 15 000 uutta työpaikkaa. Samalla Suomeen syntyisi 4,5 miljardin investoinnit. Tuontienergian vuosittainen lasku pienenisi 3 miljardilla.

    Vuonna 2014 Suomessa käytetystä energiasta 35 % oli kotimaista. 65 % energiasta tuotiin ulkomailta, mikä maksoi Suomelle lähes 7 miljardia. Puolet suomalaista -skenaarion mukaan vuonna 2030 lasku pienenisi lähes puoleen eli 4 miljardiin. Kotimaiset polttoaineet työllistävät suoraan ja välillisesti tällä hetkellä 30 000 henkilöä. Määrä nousisi 50 %:n energiaomavaraisuuden myötä 45 000 henkilöön.

    Kotimaisten polttoaineiden käytön kasvu synnyttäisi Suomeen merkittävät investoinnit. Tarvittavat uudet voimalaitokset, lämpökattilat, turvetuotantoalueet, biojalostamot, koneet ja laitteet nousisivat arvoltaan 4,5 miljardiin euroon. Puolet suomalaista -skenaariossa vahvistetaan, että mahdollisuus on sekä puuenergian että metsäteollisuuden kasvuun. Vuonna 2013 puun käyttö, mukaan lukien hakkuutähteet, oli 69 milj. m³, joka voidaan nostaa kestävästi vuosina 2020−2030 101 milj. m³:oon.
    lähde: Bioenergia Ry

    Noni, mites nytten kun nykyisillä taimikonhoitomäärillä ei päästä puun kasvussa vuotuiseen 100 miljoonan kuution hakkuumäärään, joten olisiko jo aika tehdä vaihteeksi jotain? Neuvonta ja veronkevennykset ovat höpöhöpöä.

  • Visakallo Visakallo

    Suomesta on ensin romutettava stalinistien perillisten vihreäksi maalaama ympäristöhallinto, ennen kuin energian kotimaisuusastetta voidaan kunnolla nostaa.
    Kaikki suunnitellut vesivoimalat ja tekojärvet on rakennettava ja turvetuotanto vähintään kaksin-kolminkertaistettava.
    Hallitsemattomasti velkaantuvalla maalla ei tosin muita vaihtoehtoja enää olekaan, joten päätöksenteko siltä osin helpottuu.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Kyllä uudet työpaikat kivenalla,politiikotkin lupaavat satojatuhansia työpaikkoja ja lopputulos on entistenkin työpaikkojen kato.Itse olen kaksikymmentävuotta odotellut puuenergian läpimurtoa.Kovin on kituliasta valtiovallan ailahtelevan tukipolitiikan ajopuuna tupannut olla.Jos uudet päättäjät olisivat vähän johdonmukaisempia,mutta itse olen tullut kyyniseksi,tyhjän saa pyytämättä.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Kokoomuksen mainoslehdessä luki, että biotalouteen voi tulla 100 000 uutta työpaikkaa. Niiku keskustalta tälläisiä 100 000 työpaikan tyhjiä puheita on kuultu aikesemminkin mutta nyt kokoomuskin on lähtenyt tälläiseen. En oo mistään löytäny mitään erittelyä mihin nämä työpaikat on tulossa? Keskusta tai Kokoomus eivät ole esittäneet mitään keinoja miten metsien vuosikasvu saadaan mahdollistamaan 100 miljoonan kuution hakkuut. Keskusta on esittänyt vain huojennuksia sukupolvenvaihdoksiin ja minun täytyy olla hieman skeptinen riittääkö se nostamaan metsienhoitoastetta. Äänekosken tehdas työllistää 2500 ihmistä, että siinä onse kokoluokka per miljarditehdas. Ja jos ollaan sellaisessa pattitilanteessa, että teollisuus ei pysty nostamaan puunhintaa sellaiselle tasolle, että meillä olisi 25% metsänomistajia, joiden metsissä ei tapahdu mitään ja joiden panos tarvittaisiin myös, niin tiukkaa tekee edes tuo 15 000 uutta työpaikkaa. En äänestä ainakaan kokoomusta, populistiset puheet eivät tehoa minuun.

    Pähkäilijä

    Kolmannes meidän talousmetsistä on ollut yhden metsäkvartaalin (25v) metsänhoidon toimenpiteiden ulkopuolella. Jos nyt tulee kolmannes lisää puuta markkinoille jotka eivät vedä muutenkaan saadaan puun hinnalle reipas suunta alaspäin.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    ”Suomen kokonaismetsävarat ovat viime vuosina kasvaneet noin 33 miljoonaa kuutiota vuodessa. Tätä voidaan lisätä metsänhoitoa tehostamalla ja hakkuukiertoa nopeuttamalla. MTK:n metsäjohtajan Juha Hakkaraisen mielestä”

    Onko jossain esitelty mitkä ovat ne mtk:n keinot millä tavoin metsänhoitoa tehostetaan? Miten saadaan taimikonhoitojen syöksykierre poikki?

    Metsuri motokuski

    Yksi keino voisi olla vaikka metsänomistajatiedot julkiseksi nettiin. Nyt voitaisiin me metsäpalveluyritykset ottaa omistajiin yhteyttä kun hoitotoimepiteitä löytyviä taimikoita tavataan. Niitä on pilvinpimein pitkin metsiä kun siellä kulkee. Ehkä voitaisiin palkata vaikka työttömiä töihin jos urakoita sopivasti saataisiin.

    Nythän homma on niin että niin yhtiöt kuin mhy:t odottavat että omistajat ottavat yhteyttä. On paljon metsätiloja joita omistajat eivät käy edes katsomassa hyvä kun tietävät missä ne ovat. Näille voisi tarjota töitä ja uskon että varmasti niitä saataisiin.

    Ammatti Raivooja Ammatti Raivooja

    Kiinteistötunnuksella omistajantietojenhaku ilmaiseksi metsäpalveluyrittäjille! Näitä hoitamattomia taimikoita löytyy kulkiessa paljon ja kun se olisi helpompaa ottaa itse yhteyttä omistajaan niin ehkä metsäpalvelijat aktivoituisivat mikä olisi suotavaa, sillä en liikoja laske, että kivireki aktivoituisi. Omistajathan saa nyttenkin selville jos marssii maanmittauslaitokselle ja käsittääkseni on joku maksullinenkin tapa, että se hoituisi puhelimessakin. Kynnys alkaa tyrkyttää on korkealla ja tälläinen omistajatietojen panttaus ei ainakaan madalla sitä.

    Pähkäilijä

    Saa ne tiedot pikkusen maksamalla sähköpostitsekin, kansalaisen karttapaikalta netissä löytyy rekisterinumerot, mikäli rekisisteröytyy ammattilaisen karttapaikan käyttäjäksi taitaa saada kiinteistörekisteritiedotkin käyttöön.

    Toisaalta kenellä on taimikot hoitamatta eivät niiden hoidosta ole innokkaita maksamaankaan…

    Metsuri motokuski

    Tuohon väittämään en usko. Itse olen ainakin saanut monta työkohdetta ottamalla yhteyden metsänomistajaan. Toisaalta jos jokaisesta hausta joutuu maksamaan edes vähänkin niin onhan se melkoinen kustannuserä vuodessa. Meillähän kunnat, kaupungit, mhy:t ja yhtiöt saavat sen tiedon suoraan rekisteristä. Täytyypä käydä maamittauskonttorilla kyselemässä onko mahdollista ostaa yritykselle tällaista lisenssiä joista omistajatiedot löytyvät. Rekisteritiedot ovat olleet julkisia jo pitkään.

    Pähkäilijä

    Hakujen laskut sitten vähennyksiin tai nosta taksaa tai tee molemmat.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 18)