Keskustelut Metsänhoito Energiapuun tulevaisuus

Esillä 10 vastausta, 701 - 710 (kaikkiaan 807)
  • Energiapuun tulevaisuus

    Tämä liittyy vuosi sitten julkaisemaani kuvaan: https://www.metsalehti.fi/lukijoiden-kuvat/miten-kasittelisitte-2/

    Kohteella tehtiin energiapuuhakkuu menneenä talvena. 16 ha alalta tuli kertymää 1047 m3. Ostomies arvioi, että pääosa kohteesta tehdään karsittuna rankana, ja jotkut kohdat kokopuuna. Näytti kuitenkin toteutuneen toisin päin. Hinta oli molemmille lajeille sama. Puustolle jäi tiheyttä vieläkin sen verran, että 5 vuoden päästä on edessä ensiharvennus. Muistelen usean palstan ”ammattimiehen” olleen kuvien perusteella sitä mieltä, että raivaussaha olisi oikea väline tällä kohteella. No, nyt tuli tehtyä hyvä ”raivaus”, hakkuutuloa tuli yli 20 k€ ja Metkat päälle. Olisi muuten ollut raivaussahalla aika iso työmaa…

    Tämän kohteen perusteella tuntuisi siltä, että rehevällä kasvupaikalla voisi puuta kasvatella alkuvaiheessa huomattavan tiheässä asennossa. 15 vuoden jälkeen energiapuuhakkuu ja 20 vuoden jälkeen ensiharvennus. Korkokannan ei tarvitse kummoinen olla, jotta tämä malli olisi kannattavin.

    Mutta, millaisia näkemyksiä palstalaisilla on energiapuun kysyntä- ja hintanäkymästä, sanotaan vaikka 15 vuotta eteenpäin? Itsellä on melko paljon ylitiheitä taimikoita, joissa vaihtoehtona olisi taimikonraivaus per heti, tai energiapuun korjuu 5-10 vuoden päästä.

  • Nostokoukku

    kuljettajan motivaatiokin säilyy vain, jos toimintaympäristö on kunnossa

    En tunne koneurakoinnin sopimuksia. Siksi kysynkin, kuinka tarkasti niissä määritellään milloin toimintaympäristö on kunnossa? Onko määritelmä kuljettajakohtainen? Toinenhan voi haluta hakata vain aukkoja, toisen motivaatio säilyy paremmin harvennuksilla. Jos metsänomistaja on hutiloinut taimikonhoidossa, onko konekuskilla oikeus sopimuksen mukaan hutiloida kohteella? (kaiken eniten huomautuksia). Olen vienyt vuosien varrella monenlaisia autonromuja korjaamolle ja pyytänyt laittamaan ne katsastuskuntoon. Koskaan ei ole tullut kysyttyä riittääkö korjaajan motivaatio ottaa työ vastaan. Ovat paikanneet ruostevauriot ja vaihtaneet kuluneet nivelet. Koskaan ei lopputulos ole jäänyt heidän työstään ja motivaatiostaan kiinni. Mikä on se standardi kuinka metsiä tulee omistajan kasvattaa ja mikä on oltava lopputulos? Tulee joskus väkisinkin tunne näitä juttuja lukiessa, että omistajan on kasvatettava puustoaan koneurakoinnin ehdoilla, ei metsän eikä oman mieltymyksensä ehdoilla. Ja mikä kelpaa puunostajalle, koneurakoitsijan palkan maksajalle, ei välttämättä kelpaakaan koneurakoitsijalle. En tunne oikein monta vastaavaa yrittämisen alaa.

    Visakallo Visakallo

    Ilmeisesti kaikki ne videot, jotka on kuvattu keppimetsäkohteilta, ovat peräisin sopimuksettomien urakoitsijoiden koneiden ohjaamoista?

    Minulla on raivaussahahommista ihan hemmetin huono sopimus. On ollut lähdettävä bensaa polttamaan, vaikka lunta ja räntää sataa taivaan täydeltä, ja autokin meinaa jäädä mahastaan lumeen kiinni.  Lumikengätkään eivät meinaa aina kantaa. Jos ei ole lunta, on hyttysiä, paarmoja, tai niitä pieniä suuhun ja sieraimiin tunkevia kärpäsiä, tai nyt  jälleen kerran niitä hirvikärpäsiä! Joskus tahtoo saapaskin hörpätä vettä jo heti aamusta, välillä on taas lähdettävä jo ennen ylösnousua pikkutunneilla hommiin, kun päivällä on liian kuumaa! Kyllähän fiksumpi olisi jo lähtenyt kokonaan muihin hommiin, tai ainakin siirtynyt pelkästään muita neuvovaksi konsultiksi Metsälehden keskustelupalstalle!

    Husq165R

    ”tai ainakin siirtynyt pelkästään muita neuvovaksi konsultiksi Metsälehden keskustelupalstalle!”

    No ei kai nyt sentään, kuka nyt tuollasta!

    mehtäukko

    Lopettakaa höpinät ja vertuuttaminen käsivehkeitä miljoonaketjuihin työntekijöineen. Joku tolkku sentään.

    Määritelmät ovat ketjukohtaisia.

    Visakallo Visakallo

    Noh, kyllähän minullakin on melkoinen kasa rahaa tuotantovälineessä kiinni, eli samassa veneessä siinä mielessä ollaan.

    suorittava porras suorittava porras

    Eli sitä raivausta pitäisi ihan nurisematta tehdä vehkeellä joka on 400 kertaa kalliimpi ,kun omasi ja vieläpä puoli-ilmaiseksi???? Tuo alihintaan tekeminen on pesiytynyt Visankin palstoille, kun on jouduttu turvautumaan ulkomaiseen halpatyövoimaan.

    mehtäukko

    V- kallo esitteli aiheessa lumikenkiään ja raivaussahaansa…! Ne muut haulit ei kuulu tähän ollenkaan.

    suorittava porras suorittava porras

    Raivauksen työläyskin on valintakysymys. Kun työ tehdään ajoissa , päästään puolta helpommalla.Pakkaa tulemaan hikeä ja kyyneleitä ,kun odotellaan niin kauan ,että tukiehdot täyttyy.

    Visakallo Visakallo

    Ymmärsittekö asian tahallanne väärin? Tarkoitin vain sitä, että ostettuja metsiä on lähdettävä hoitamaan silloinkin, kun olosuhteet eivät aina ole parhaat mahdolliset. Aina ei mielletä sitä, että metsänomistajallakin saattaa olla muutaman motoketjun verran rahaa kiinni tuotantovälineessään eli metsässä.

    mehtäukko

    On ollut itse kullakin.

    Ja se on aivan eri ala kuin moto-yrittäjyys.

Esillä 10 vastausta, 701 - 710 (kaikkiaan 807)